Skänkelvikning

svea

Trådstartare
Håller just nu på och funderar en hel del kring skänkelvikning, eftersom mina två tränare har väldigt olika åsikter om dess vara eller inte vara. Alltså: en liten enkät

* Rider du skänkelvikningar med din häst?

* Om inte - varför?

* Om du rider skänkelvikning - i vilket syfte?

* Beskriv en bra skänkelvikning

* Beskriv hjälpgivningen för skänkelvikning

Sv: Skänkelvikning

Ja, i skritt.
Inte i trav, tölt eller galopp. Vi är inte tillräckligt balanserade i dessa gångarter än.
Tycker det är en bra lydnadsövning. Får både hästen och mig att tänka till.
En bra skänkelvikning, en rak häst som rör sig otvunget och taktmässigt.
Jag försöker att inte krångla till hjälpgivningen. Rider jag längs en väg eller på en öppen plats brukar min häst ha ganska bråttom i skritten, då börjar jag med att korta upp henne genom att bromsa med sätet "cyklar baklänges" långsammare, spänner magen, bromsar ev även med tyglarna. Siktar in mig på en punkt dit jag ska, trycker med innerskänkel (höger om jag rider åt vänster alltså) när hästen lyfter inner bak (tänker... tror jag det blir). Bromsar när det behövs. På bana kan jag behöva driva mer för att hålla igång henne.
Undviker att ställa inåt då hon har lätt för att förböja halsen och då blir allt väldigt krångligt när jag ska försöka korrigera.

- Nej, inte än, men jag kommer

* Om inte - varför?
- Varken jag eller hästen har koordinationen, balansen och styrkan för att klara av det

- Hästen ska kunna göra allt. Den välbalanserade, välkoordinerade hästen ska kunna använda sin kropp till det mesta inom vissa rimliga gränser naturligtvis.

Kan jag inte än :)

-''-

- Nej, tränar inte skänkelvikningar. Men testar om han svarar innan jag skall tävla klasser med skänkelvikning.

* Om inte - varför?
- Hade som mål när jag gick över att träna AR att inte börja med skänkelvikning innan vi kunde diagonalsluta för att inte lära homom att trampa förbi tyngdpunkten.

- Som sagt testar bara innan tävling. Ser inget behov av att träna skänkelvikningar.

- Viktigt att hästen trampar FRAM och förbi. DVS mot tyngdpunkten och inte bara korsar åt sida.

- Sätter mig i rörelseriktningen, precis så som jag gör i en digonalsluta, fast hästen är "rak" och för bak inner skänkel. Ska jag vara ärlig så vet jag inte exakt hur jag gör, får tänka efter nästa gång jag testar. Men skänkelvikningarna har ialla fall blivit bättre sedan vi kan diagonalsluta.

svea skrev:
Håller just nu på och funderar en hel del kring skänkelvikning, eftersom mina två tränare har väldigt olika åsikter om dess vara eller inte vara. Alltså: en liten enkät

Nej, inte som skolövning.
Ja, om behov finns att manövrera hästen i sidled för att hänga av sig jackan eller öppna grinden eller liknande (alltså nästan alltid enbart i skritt)

* Om inte - varför?
Min högbenta, rörliga häst har lätt för att kliva förbi tyngdpunkten, alltså använder jag mig hellre av öppna och sluta i skolande syfte.
Däremot vill jag ju vid behov kunna manövrera hästen i sidled med rak kropp, tex för att komma nära en grind o dyl.

För att kontrollera att vi är överens om hjälpen för att flytta undan (endast om inte naturliga skäl att utföra manövern funnits på en tid)

Hästen är avslappnad och RAK i kroppen, och kliver rytmiskt framför och åt sidan lika mycket fram som bak. Tvärningen kan variera från nästan ingen till rakt åt sidan.

Sitter mitt över hästen med alla hjälper utom sidförande skänkel i 'neutralläge'. Sidförande skänkel läggs an med lite mer tryck. Så länge den gör det ska hästen flytta sig i sidled, utan att böja sig i kroppen. Jag ger alltså inga impulshjälper som när jag vill påverka ett bakben i ett visst skede, utan hästen ska helt enkelt gå undan för tryck.

Detta är inget som jag lärt mig av någon specifik tränare, utan det har givit sig självt. Däremot har en kommentar Antti gjorde när det handlade om framdelsvändning (att det inte var en skolande rörelse utan en manöver) hjälpt mig att formulera teoretiskt vad jag redan gjorde intuitivt. Nu är det ju inte säkert att han ser på s-v på samma sätt?
Detta sätt att se på skänkelvikning känns funktionellt för mig med den häst jag har.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant. Nu kommer lite följdfrågor:

* Ska hästen vara ställd eller inte ställd?

* Hur håller den höfterna?

Ordbajseri :)
Finns säkert någonstans skrivet vad som är skänkelvikning enligt någon bestämelse. Och vad då?
Kan inte hästen ha höfterna där dom hamnar när den träder åt sidan så kan ingen ryttare få dit dom heller.
Ställd eller inte ställd eller motställd, är väl helt avgörande av hur hästen står när den gör rörelsen.
Vem bryr sig egentligen?

Men Annti!!! Varför ett så "nochigt" svar.
Jag har läst många av dina inlägg och vet inte riktigt vad jag ska tycka å tro. Nyfikenheten är i alla fall väckt och nu undrar jag: Håller du kurser? I så fall var, när, hur etc? PM:a mig gärna!

svea skrev:
Det är nog lite av en definitionsfråga, eftersom en skänkelvikning görs med rakställd häst kan jag nog inte säga att jag rider skänkelvikning. Men jag rider gärna en sidvärtstsrörelse som påminner om skänkelvikning, med skillnade att hästen är böjd.

svea skrev:
Jag rider ju då inte "äkta" skänkelvikning, men den sidvärtsrörelse jag gör använder jag för att aktivera det inre bakbenet ordentligt, den är också bra för att förmå hästen att ta den där mjuka kontakten med den yttre handen. När jag undervisar använder jag ofta övningen just för att ryttaren ska lära sig koordinera sina hjälper och få möjlighet att hitta "den där" känslan.

svea skrev:
Enkelt beskrivet - Inner skänkel aktiverar det inre bakbenet, ytter tygel fångar upp rörelsen och hindrar den yttre bogen från att försvinna ut.

svea skrev:

Nej

* Om inte - varför?
Jag har fått lära mig att de lägre lederna i hästens ben inte är konstruerade för att böja sig/rulla i sidled.

Jag har ännu inte lärt mig sjänkelvikning på "vårt" sätt men däremot så har jag vid ett tillfälle sett Carmenzita göra det och den varianten gör att sjänkelvikning får en HELT annan innebörd, enormt gymnasticerande.
Lederna rullar inte i sidledes när övningen är korrekt gjord.

Men hur ser eran variant på skänkelvikning ut och vilken enormt gymnasticerande effekt får den? Intressant är ju inte ATT det är annorlunda, utan HUR det är annorlunda!

Den största verkan får den genom att den lär ett bakben att röra sig på ett vis och därmed tippa bäckenet på ett vis. "töjjer" ut muskulaturen in baken och förbereder för mer samlande rörelser, svårt att beskriva men det var verkligen extrem kontroll över ett bakben, resten av kroppen var som "vanligt".
Vi lär ju alltid först rumpan att göra rätt, sen bogen och sist nacken. Det tar nog lång tod at få till en bra skänkelvikning.
Hjälpgivningen och andra detaljer får nog Carmenzita beskriva för den informationen har jag inte. Jag såg bara hur det såg ut.

Ojdå, kan jag göra skänkelvikningar? Det hade jag ingen aning om. Just nu har jag inte en susning om nåt när jag sitter i sadeln, har hamnat i en svacka och allt är förvirrat.

Jag gör en del slutor, dock tror jag inte jag ofta rider sidvärts utan böjning för tillfället. Och om jag gör det rakställt, så gör jag inte så tvära rörelser. Ja, det här var väl ett intelligent inlägg, kanske jag skulle ställa upp i klassen "dressyr för inkompetenta och dementa varelser"? Företrädesvis på liten häst utan förutsättningar...

Jag gör skänkelvikning ur öppna på volt.
alltså: Går öppna på volt och sedan rakt ut ur volten i skänkelvikning.
denna övningen är på ngt sätt som jag inte kan förklara väldigt lösgörande. Hästen sträcker verkligen ut steget och lossar i nacken (när hon är spänd innan dvs) I princip dyker hon framåt neråt vid eftergiften efter övningen. Frustar och pustar precis som om spänningar släpper.

Hoppas att ngn här förstår vad jag menar. :confused:

Som vanligt kan jag inte förklara varför det blir som det blir.
:eek:

Carmenzita skrev:
kanske jag skulle ställa upp i klassen "dressyr för inkompetenta och dementa varelser"? Företrädesvis på liten häst utan förutsättningar...

Då vill jag också vara med... :rofl:
"liten häst utan förutsättningar", det är min lilla bruna det...och jag känner mig självskriven... :D

Vi kanske kan byta djur en dag och känna oss extra obegåvade?

Jaa...det vore ju lite extra krydda på moset. Vad gör man inte för att få känna sig lite extra obgåvad... :rofl:
Vill du ha den gula superkänsliga som studsar och far eller den tjocka bruna som varken svänger eller stannar på annat än brutal handkraft? :D

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 624
Senast: Piaff
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Squie
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
125
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka