Håller just nu på och funderar en hel del kring skänkelvikning, eftersom mina två tränare har väldigt olika åsikter om dess vara eller inte vara. Alltså: en liten enkät
* Rider du skänkelvikningar med din häst?
Nej, inte som skolövning.
Ja, om behov finns att manövrera hästen i sidled för att hänga av sig jackan eller öppna grinden eller liknande (alltså nästan alltid enbart i skritt)
* Om inte - varför?
Min högbenta, rörliga häst har lätt för att kliva förbi tyngdpunkten, alltså använder jag mig hellre av öppna och sluta i skolande syfte.
Däremot vill jag ju vid behov kunna manövrera hästen i sidled med rak kropp, tex för att komma nära en grind o dyl.
* Om du rider skänkelvikning - i vilket syfte?
För att kontrollera att vi är överens om hjälpen för att flytta undan (endast om inte naturliga skäl att utföra manövern funnits på en tid)
* Beskriv en bra skänkelvikning
Hästen är avslappnad och RAK i kroppen, och kliver rytmiskt framför och åt sidan lika mycket fram som bak. Tvärningen kan variera från nästan ingen till rakt åt sidan.
* Beskriv hjälpgivningen för skänkelvikning
Sitter mitt över hästen med alla hjälper utom sidförande skänkel i 'neutralläge'. Sidförande skänkel läggs an med lite mer tryck. Så länge den gör det ska hästen flytta sig i sidled, utan att böja sig i kroppen. Jag ger alltså inga impulshjälper som när jag vill påverka ett bakben i ett visst skede, utan hästen ska helt enkelt gå undan för tryck.