Skänkelvikning

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Yamil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 917
Y

Yamil

Har jag förstått rätt, När jag gör en skänkelvikning åt vänster, undan högerskänkel, då ställer jag hästen i högertygel dvs FRÅN rörelseriktningen
och förhåller dvs (håller vänstertygel rak)är det rätt?

Tacksam för svar.

Sv: Skänkelvikning

Ja. Ställningen ska inte vara större än att du (om du har en häst med pannlugg modell mindre) kan skymta högra ögat. Du reglerar ställningen med vänster tygel och du kan också ev. leda lite med vänstertygeln, för att "öppna" för hästen att flytta sig åt vänster.

Hmm.. nu blev det snurrigt...

När jag ska rida skänkelvikning åt vänster så ska jag väl ställa hästen i högertygel? från rörelseriktningen? Inte ställa hästen i vänstertygel?

Ja, du ställer hästen med höger tygel, men vänster tygel reglerar ställningen. Utan vänstertygeln kan ju hästen bli en banan med alldeles för mkt ställning.

Ja precis.
Jag blev lärd att om jag gör en skänkelvikning åt vänster ska jag föra ut högertygel lite (understödja), förhålla med vänster och använda liiiite högerskänkel, samt driva på vilket fungerade väldigt bra. Men då jag rider vill jag anv så "osynliga hjälper som möjligt...

Att leda med den förhållande yttertygeln rekommenderar jag inte... Man tappar 'reglaget' på ytter, den mothållande effekten och ofta börjar man tränga med inner för att kompensera.. Hellre leder jag en aning med innertygel just för att inte bli frestad att tränga med den handen.

Nu menar jag inte att man tar ut handen och håller den kvar, det blir en rörelse utåt och sedan tillbaka igen.

Genom att föra ut ytterhanden så öppnar jag ju för bogen att flytta sig utåt - eller? Och jag gör det ju bara om pålle vill smita före med rumpan eller inte vill tvära, inget jag gör alltid alltså!

Om jag gör något med innerhanden så lättar jag i den - så länge hästen håller ställningen alltså... Kanske tur att jag och min pålle känner varandra bra så att han fattar vad jag menar :p

Med min häst som inte riktigt fattade vad skänkelvikning var, fick jag rådet att leda med, i detta fall, vänster tygel så han skulle förstå åt viket håll han skulle åt! Nu funkar det super utan den ledande tygeln!

Vad jag har fått lära mig så är ställningen i nacken viktigare än att man flyttar undan sidleds..
Alltså när man ställer hästen skall hästen acceptera detta och slappna av i nacken när den har accepterat böjningen i nacken så kan man börja flytta hästen åt sidan och då kan amn även vägleda med att leda ut tec vänstertygel om vi ska gå åt vänster i skänkelvikningen.

Jag har en islandshäst som har svårt i sitt högervarv.
När jag börjar ställa henne åt höger för att flytta till vänster vill hon ta upp huvudet och slå över till tölt
Skulle jag börja tvära henne här är det tölt.. utan jag måste först se tiill att hon är avslappnad och har accepterat att ´jag ens kan ställa henne så vikningen åt sidan brukar bli sista 2 meterna bara för det är inte förrens då som hon har slappnat av.
Och då brukar jag vägleda henne med vänster tygel, men detär ju bara nu i början när vi tränar och detta är nytt och mkt mkt svårt och jobbit fär henne...
Målet är ju inte att vägleda med vänsterhanden utan att bara sitta dä och tänka... flytta unadan till vänster=)

Men vägen till målet är lång=)

Det kan oxå bero på dig. Är man högerhänt är man oxå högerbent;)

Nej ställningen är inte helt viktig, då måste man oxå ha en yttertygel som gör att hästen förblir rak i kroppen o flyttar sig lättare. Att man sitter mitt över hästen är oxå viktigt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 107
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
3 931
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
495
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Budget samt tid för hund