Skänkelvikning

Y

Yamil

Hej!

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Vi säger hästen ska flytta sig till vänster i skänkelvikning, undan min höger skänkel (inner)

Skall yttertygel verka som ledande och ställande?

Sv: Skänkelvikning

Vänster tygel är rakriktande och förhållande, höger ställande. Vänster skänkel framåtdrivande och mothållande och höger flyttande och drivande.

Hej!

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Vi säger hästen ska flytta sig till vänster i skänkelvikning, undan min höger skänkel (inner)

Skall yttertygel verka som ledande och ställande?

Jag förtydligar lite - du har fått korrekt svar iofs.

I skänkelvikning ska hästen vara ställd FRÅN rörelseriktningen, i det här fallet till höger. Men överdriv inte ställningen - halsen ska i det närmaste vara rak. När jag lär ut skänkelvikning har jag slutat att nämna ställning, utan fokuserar på rakhet i hals, bog och bål - ställningen "kommer av sig själv" när resten är rätt.

Båda tyglarna (fast ännu hellre sätet) verkar förhållande - och styr tvärningen (ju mera "broms" desto större tvärning). När skänkelvikningen pågår letar man eftergifter framförallt i inner tygel.

Ytter tygel ska hjälpa till att "hålla halsen rak" - eller på fackspråk: verka mothållande och reglera ställningen. Vid behov kan den användas ledande - men bara om det verkligen behövs, och i så fall under ett kort ögonblick.

Inner skänkel är sidförande - men man ska sträva efter att bara behöva lägga till den "punktvis", dvs inte hela tiden! En riktigt välutbildad häst behöver bara ett tryck med inner skänkel - sen går den skänkelvikning tills båda skänklarna (och handen) säger åt den att gå rakt fram. Att klämma/sparka/kicka i varje steg kan tom få motsatt effekt och hästen börjar gå emot trycket av skänkeln istället pga att det är obehagligt!
Lycka till!

Jag anser inte att ngt ska vara förhållande som hjälp då tvärningen i sig bromsar.
Bara halvhalter på ytter.

den viktigaste hjälpen är ytterskänkeln som behåller hästen rak samt att den fortsätter trava på.

innerskänkel är jag med på o man bör mer tänka flytta bogen på rak häst.

Ställningen kan man ta senare

Jag förtydligar lite - du har fått korrekt svar iofs.

I skänkelvikning ska hästen vara ställd FRÅN rörelseriktningen, i det här fallet till höger. Men överdriv inte ställningen - halsen ska i det närmaste vara rak. När jag lär ut skänkelvikning har jag slutat att nämna ställning, utan fokuserar på rakhet i hals, bog och bål - ställningen "kommer av sig själv" när resten är rätt.

Båda tyglarna (fast ännu hellre sätet) verkar förhållande - och styr tvärningen (ju mera "broms" desto större tvärning). När skänkelvikningen pågår letar man eftergifter framförallt i inner tygel.!
Lycka till!

Vad menar du med det fetstilta?

Äsch... Det var bara ett sätt att försöka förklara att man inte bromsar sig igenom en skänkelvikning (jag insåg att det kunde uppfattas så). Dvs att det är i ingången av rörelsen man behöver förhålla för att uppnå önskad tvärning. Att "leta" eftergifter är för mig ett sätt att uttrycka att man ska våga släppa för att kontrollera att rörelsen är korrekt, att inte hästen faller ur rörelsen utan bibehåller tex ställning och tvärning. Att man gör det främst på inner tygel är ju inte så konstigt eftersom de flesta hästar kräver den stödjande och mothållande yttern (och precis som du hävdar, kan behöva understödja med halvhalter).
Åtminstone jag är lärd att i alla sidvärtsrörelser sträva efter en "fri" innertygel (även i skolorna). Detta ska naturligtvis inte överdrivas. Men jag kan även göra en sk "överstrykning" (kort total eftergift på båda tyglarna) mitt i en rörelse för att verkligen vara säker på hästens balans och bärighet (och för att ge hästen beröm såklart).
Drömmen (och jag har varit med om det några gånger) är att kunna "säga": skänkelvikning och sedan "åka" häst, dvs inte ge en enda signal tills det är dags att avsluta!

OK, men jag tycker att det är skillnad på en böjd rörelse- volt, skola då övriga hästens böjning ger ställning o yttertygel.

En korrekt tävlingssk. vikning där ingår ju att den är rak i bålen men ställd i nacken.
jag vidhåller att ytterskänkeln är den som är viktigast. innersk. ska ju helst bara påbörja flyttningen o sen utgå.;) sparkstöttningen- som jag foprtfarande får kämpa med.

Nu petar vi i detaljer men... Nog har man en inner- resp yttersida även om hästen inte är böjd utan bara ställd?

"Ställd sägs hästen vara när den, med öronen i samma höjd, bibringas en så ringa böjning i halsens översta del att ryttaren kan skönja näsvingen och ögonbågen" (Citat armens ridinstruktion som jag minns den..)

"Inner sida är den sida till vilket håll hästen skall vara ställd" (samma källa..)

Nu är det iofs väldigt svårt att enbart ställa en häst, säg längs en långsida, utan att överhuvudtaget undvika att påverka bogbladens placering, dvs att det skapar en viss (mkt liten) böjning. Så vi kanske menar exakt samma sak? De finns ju de som hävdar att skänkelvikning inte går att rida utan en viss böjning...

Men återigen - jag är lärd att sträva efter att helt kunna ge efter i innersidan oavsett spår, böjning eller sidvärtsrörelse (utan beroende på just ställningen). Att en häst egentligen inte är korrekt ställd om man inte kan göra det.. Sedan att man inte gör det hela tiden, dvs att det inte är ett mål i sig att rida helt utan stöd på innerhanden hela tiden, är en annan sak. Självklart ska inte innertygeln glappa i tid och otid - utan jag använder det just som kontrollredskap. Om hästen bibehåller form, ställning (och ev böjning) vid eftergiften så vet jag att "jag och hästen har gjort rätt" ;)

Sparkstöttingen håller jag med dig fullständigt om! Men det är långt ifrån många av de skänkelvikningar man ser på tävlingsbanorna (och även på träningar för många "bättre" instruktörer) som har det kriteriet tyvärr..

Senast ändrad:

Jag tycker nog att ställningen måste bibehållas just för att hästen är rak, sen är det ju mkt annat som spelar in. hästen får inte falla åt sidan eller tappa fart eller takt.

Jag har en häst som som ung fick 8 åt båda hållen på breeders. Red för en bra tränare som just var på mig om ytterskänkeln.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
0
· Visningar
107
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 501
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 780
Senast: Nevermind
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
346
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2