Sv: Skänkelvikning
Nu petar vi i detaljer men... Nog har man en inner- resp yttersida även om hästen inte är böjd utan bara ställd?
"Ställd sägs hästen vara när den, med öronen i samma höjd, bibringas en så ringa böjning i halsens översta del att ryttaren kan skönja näsvingen och ögonbågen" (Citat armens ridinstruktion som jag minns den..)
"Inner sida är den sida till vilket håll hästen skall vara ställd" (samma källa..)
Nu är det iofs väldigt svårt att enbart ställa en häst, säg längs en långsida, utan att överhuvudtaget undvika att påverka bogbladens placering, dvs att det skapar en viss (mkt liten) böjning. Så vi kanske menar exakt samma sak? De finns ju de som hävdar att skänkelvikning inte går att rida utan en viss böjning...
Men återigen - jag är lärd att sträva efter att helt
kunna ge efter i innersidan oavsett spår, böjning eller sidvärtsrörelse (utan beroende på just ställningen). Att en häst egentligen inte är korrekt ställd om man inte kan göra det.. Sedan att man inte gör det hela tiden, dvs att det inte är ett mål i sig att rida helt utan stöd på innerhanden hela tiden, är en annan sak. Självklart ska inte innertygeln glappa i tid och otid - utan jag använder det just som kontrollredskap. Om hästen bibehåller form, ställning (och ev böjning) vid eftergiften så vet jag att "jag och hästen har gjort rätt"
Sparkstöttingen håller jag med dig fullständigt om! Men det är långt ifrån många av de skänkelvikningar man ser på tävlingsbanorna (och även på träningar för många "bättre" instruktörer) som har det kriteriet tyvärr..