Nej, det tror inte jag heller att jag gör.
Men det brukar påtalas ibland.
Och just i såna här övningar då man ska tvära eller i skolorna så tycker jag signalsystemet gör en väldig skillnad iom att det triggar olika reflexer i hästarna. Vi kanske också jobbar mer med sidvärts och skolor än många. Så just sånt här brukar inte mina elever eller mina tränares elever ha några direkta problem med.
Jag tror ingen tycker de gasar igenom halvdana övningar. Men jag ser en hel del som gör det.
Man är så himla rädda för att rida annat än det som ska visas på banan sen/färdiga resultatet att man inte vågar släppa på vissa saker som kanske ger snabbare resultat även om det i starten inte ser lika snyggt ut på en del punkter.
För mig blir det att lära in olydnad för hjälperna och sitta och försöka tvära utan tillräckligt resultat bara för att man vill behålla tempot.
Därför låter jag dem medvetet få släppa tempo först och säger inget om det. Så man inte lär in motstånd genom att be om mer än de kan leverera.
Det är inte så svårt rent fysiskt att flytta sig för en häst, om den inte är sjuk eller gammal och stel.
Men rent mentalt är det ngt annat i början.
Ang signalsystemet så flyttar jag bogen i önskad tvärning genom att om jag ska rida undan höger skänkel lägga an höger tygel mot halsen(i början, på en grön häst.. framöver brukar det räcka med en rörelse i riktning mot halsen) och så flyttar jag undan skänkeln givetvis.
Vänster skänkel är framåtdrivande och vänster tygel kan ev rikta in v fram för att få mer tvärning bak/låta bak hinna ifatt sas.
Skulle balansen bli tiltad i sidled korrigeras det genom tygeln med.
Ställer (och ev böjer) gör jag nog som alla andra.