Skänkelvikning-hästen rinner iväg och ökar

Mirre

Trådstartare
Har nu fått min kbl travare att flytta undan från skänkeln vilket e super! Vi har jobbat mycket med det från marken och nu börjar det även funka från ryggen. Men han ökar till trav (tränar i skritt än så länge) varje gång när han flyttar. Så han gör ju det jag ber honom om men i lite fel gångart;) Hur ska jag få honom attförstå att han gör rätt när han flyttar men att han har fel gångart?

Sv: Skänkelvikning-hästen rinner iväg och ökar

Ge sidförande skänkel samtidigt som du gör en mjuk förhållning. Om han ändå travar så saktar du lugnt ner till skritt och ger sidförande igen, upprepa tills han flyttat någon steg i skritt, och mycket beröm! :D

Annars om det fungerar bra från marken kanske du kan ta hjälp av någon som hjälper dig med sidförande från marken samtidigt som du sitter i sadeln, eller tvärtom :idea:

Lycka till!

På sätt och vis tycker jag hästen är mycket smart som börjar trava i skänkelvikningen ;)
Benförflyttningen är nämligen mycket lättare i trav. Att den ökar tempot utan lov ser jag som en olydnad, och då ska man alltid sakta ner den igen. Men ändrar den bara gångart är det lite gränsfall..

Vad händer om du låter den börja trava med håller den i väldigt sakta trav? Gissar att det helt plötsligt blir för jobbigt då så den återgår till skritt..;)

Jag tycker det låter som hästen försöker springa undan arbetet. Vad gör han med rygg och huvud när han gör så, dvs byter till trav?

Det är inte helt ovanligt när det gäller en ung eller på annat sätt oerfaren häst. Den kanske inte förstår hjälpen riktigt utan tror att det är en framåtdrivande hjälp och lyder det den tror är riktigt. Prova att endast flytta några få steg och göra halt. Stå lungt och skritta sedan rakt fram. Gör om övningen igen och rid så småningom fler steg. Du märker när hästen flyttar lungt åt sidan för din skänkel och då kan du skippa halten och rida rakt fram i skritt. Du får helt enkelt förklara för hästen vad du vill på ett odramariskt sätt.

jag håller med båda två föregående talare..hästar e flyktdjur och vill gärna springa ofrån om det blir jobbigt eller obehagligt.
men han kanske inte förstår riktigt vad du vill, jag tror det är lättare att börja i trav eftersom det är lättare för hästen, och sen gå ner till skritt.

JAg flyttar undan for tygeln istallet for skankel och da far man inte riktigt, jag okar for jag foorstar inte om det ar frammat el at sidan jag ska problemet.

Men jag brukar fa problem med att inte hasten vill anvanda bakdelen ordentligt, och forsoker komma undan genom att hanga sig pa bettet, Da gor jag halt, och om hansten inte vill mjukna brukar jag anvanda en liten vibration for att det inte ska vara "latt" att hanga pa bettet, och om hon startar oppnan genom att anvanda vikten framat istallet for musklerna brukar jag gora halt, backa ett steg och sedan borja om igen.

och allt om och om igen.. tills det blir bra

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 054
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 184
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA