J

jennifer_pn

När jag tittar på folk som rider är skänkeln oftast helt still, alltså vid lättridning i trav.
Men när jag själv gör det så är den inte still, den vippar eller hur man nu ska beskriva det.

Så, hur ska man göra för att skänkeln ska vara stilla?

Sv: Skänkeln

Prova att justera stigläderlängden.

För ett par år sen hade jag väldigt korta läder och sen började jag länga dem hål för hål... Till på ett ridläger förra året, då ridläraren sa åt mig att korta upp stiglädren ett hål.

Prova med att länga eller korta hålen o känn efter hur det känns.

Okej, ska prova detta.
Tack för ditt svar!

Det har jag inte tänkt på om jag gör eller inte,
men ska tänka på det nästa gång.

kankse är att du är i obalans när du rider, du blir för mkt bakåt eller framåt. Kan bero på för långa/korta stigläder så prova dej fram :)
Man kan ju även bli mer obalanserad på en häst som kankse har lite stora klumpiga rörelser, så kankse beror lite på hästen oxå. ;)

Det kan väl finnas ganska många anledningar till att skänkeln "vippar". Du har kanske för korta/långa läder som några redan skrivit, hela överskänkeln är kanske vriden utåt (tårna pekar utåt och inte framåt), du sitter kanske i stolsits, har kanske för dålig balans eller kniper i knäna.

Först tycker jag du ska testa länga/korta lädren och blir det ingen skillnad så kan du kanske kolla över andra alternativ.

Mina fötter vippade också jättemycket innan, men det har blivit bättre nu sen jag vant mig vid långa stigläder (har ridit islänning i två år) och så har jag fått mycket bättre skänkelläge, (mer lodrät sits) och så har jag foten rätt i stigbygeln, förut hade jag stigbygeln jättelångt ut på tån. Hade aldrig riktigt tänkt på det, när jag var liten lärde jag mig att den ska vara på tån och sen är det ingen som påpekat det och själv har jag aldrig reflekterat över det.
Det var väl ungefär ett år sen (när jag ridit med ostadig skänkel i 12 år) när jag fick en ny tränare som sa att jag hade stigbygeln lite långt ut. Flyttade bak den yttepytte, men oj vilken skillnad. Nu kan jag inte förstå att jag kunnat rida så. :eek::angel:

Prova lite och se, annars fråga din tränare, hon kan nog se vad du gör för fel (om du inte har såna lärare som jag haft i 12 år som inte har tid för små detaljer pga för stora ridskolegrupper.)

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
512
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 295
Senast: Sar
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 107
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar