skänkelhjälper på tex volten

H

hellster

...jag undrar hur man ska använda sina skänklar när man rider på volten, eller på böjt spår.
Ska man trycka med ytterskänkeln så att hästen flyttar sig för den och hålla hästen stadig på innerskänkeln?
Jag måste göra något fel för när rider jag in hästen på volten (flyttar den för ytterskänkeln) och försöker stödja med inner så "ramlar" hästen inåt och jag får inte den fina formen på honom.
Nu har det lite att göra med att denna valacken inte är riktigt odentligt igång än efter en vila, men han har ändå börjat muskla sig... kan ni hjälpa mig lite hur jag ska göra?

och OM det är så att häten inte är tilräckligt musklad för att kunna hålla sig? Hur ska jag då göra? För börjar jag jobba med innerskänkeln för mycket i volten så lär han sig väl fel...?

Tacksam för svar!! Mvh Helena
 
är det jag som är trög eller?? :confused:

Varför ska du flytta för ytterskänkeln för att kunna rida volt? Flyttar du hästen för ytterskänkel i alla hörnpasseringar också eller. :crazy:

Testa att strunta i din ytterskänkel, ha kontakt på båda tyglarna och driv med inner skänkel (man ska tänka typ, inner bog in i hästen).
 
Ofta använder man hjälper helt i onödan "bara för att det ska vara så". Prova att skala bort alla onödiga hjälper, ex ytter skänkel.

Hjälperna ska ju bara användas för att få hästen att förstå vad man vill sedan kan man låta bli att använda hjälpen tills men behöver förstärka igen.

Det är inte meningen att man ska behöva sitta och trycka med skänklarna hela tiden.

mvh Jessica
 
Stödet på ytter tygel hindrar från att han "ramlar in mot mitten"
 
Tror inte att det är så lätt att utskilja en specifik hjälp som du ska använda/inte använda, utan det är hela paketet som avgör, dvs, hästens utbildning, & alla dina hjälper - vikt, sits, förhållande, drivande osv. Det är aldrig riktigt samma "revept" för olika ekipage,

jag ska som alltid ge det otroligt roliga tippset, ta det med din dressyrtränare - har du ingen, skaffa en. På så sätt kommer du få absolut bästa möjliga hjälp, som är skräddar sydd för just er. I ställe för luddiga kanske om ifall att råd härifrån... Det är faktist nästintill omöjligt att avgöra vad som behövs hur mycket och när för ett ekipage man inte har sett live.
 
när jag rider på volt, tex i höger varv, så vissar jag hästen att den ska gå åt höger med höger tygel, och sen så "stänger" jag vägen på hästens vänstra sida genom att hålla om (mycket mjukt, det ska absolut inte gå att se att man håller om) med ben och tygel. och när hästen går på volten så slutar man att inverka på hästen,
 
Den skänkelhjälp som jag använder mest på en volt är ytterskänkeln och den är något tillbakadragen. Detta för att hålla kvar hästen på spåret och att få den att inte peta ut bogen. Inerskänkeln använder jag i samma läge som annars och den för att hålla hästen på böjd längs volten. Min häst böjer sig lätt för mkt och därför behöver jag inte rida med innerskänkeln så mkt!
 
Du kan ju inte peta in en "tappad" ytterbog med hjälp av en tillbakadragen ytterskänkel. :confused:

Om hästen skjuter ut ytterbogen så är det ofta innerbakben som går innanför spåret, och nästan alltid är hästen förböjd i halsen. Om ytterbogen glider ut så ska man rida hästen med rak hals, kanske till och med något utåtställd i det varvet och man ska jobba mycket med böjningen runt inneskänkel (kanske med hjälp av en tillbakaflyttad ytterskänkel) i det andra varvet.

mvh Jessica
 
...tack för alla era tips. Verkligen goda råd.

Tyvärr är det så att han är ganska tung att rida...dels för att han inte är riktigt igång än...så jag rider otroligt mycket med mina ben. Jag har bra benmuskler men efter en halvtimmes pass och jag hoppas av så har jag krampkänningar i mina lår. Jag är rädd att jag genom detta börjar göra honom skänkeldöv. Finns er en risk till det?
Men vad ska jag göra? Han har ju börjat bygga muskler och går i fin balanserad form annars...bara det att han kräver mycket ben.

Så ytterskäneln ska bara finnas som ett stöd och hålla kvar honom på volten?

TACK ALLA :bow: MVH Helena
 
Ju mer du rider med benen desto mer ben kommer hästen att kräva. Du är inne i en ond cirkel som du måste bryta för att komma vidare.

Se till att hästen svara på lätta skänkelhjälper, använd rösten och ett spö som förstärkning.

Ett tips på övning:

Stå helt still.

Lägg till så mycket ben som du tycker att hästen ska svara för, gör den inte det så lägger du till spöt bakom skänkeln.

Acceptera inte att hästen står kvar när du har gjort detta utan få den att gå framåt utan att använda mer ben.

Gör du det här några gånger så kommer hästen att svara snabbare.

Hästen behöver inte sluta lyssna på skänkeln bara för att den har stått ett tag.

mvh Jessica
 
Jag läste en grej i Sally Swifts bok "Ett med hästen" som iallafall har hjälpt mig mycket i et här med skänklar och volter. MAn ska tänka att man vrider kroppen som en polkagrisstång mot mitten. I höger varv hamnar alltså inner axel lite längre bak och ytter höft/skänkel också längre bak. Hoppas du fattar vad jag menar!
 
Jag måste rida med väldigt mycket ben på volten! Hur man använder dom beror ju på hur hästen är. Min häst är en riktig slingerorm som smiter undan DIREKT om man inte använder skänkeln precis då den behövs.

Mitt största problem är ytterbogen. Ytter skänkel har jag långt fram samtidigt som jag måste forma med inner skänkel.

Det var någon som skrev att ju mer ben man använder destå mer ben kräver hästen. Kan inte riktigt hålla med. När hästen är helt loss kan jag använda mig av välgigt små hjälper, han går ändå kvar på volten, flyttar sig snällt osv.
 
Jag skulle vilja göra det hela ännu värre eg.. Han ska lyssna mer på din sits. Du ska kunna sitta fram honom, lyssnar han inte på det lägger du på ytterst lite ben och sedan spö/röst.

Men däremot så skulle jag inte vilja påstå att detta går på några gånger. Spec inte om han är lite lugnare vilket han verkar vara. Hingsten fick detta tjatat många veckor varje dag innan han började fatta. Honom fick man verkligen skrämma ordentligt, han ville alltid reagera en sekund efter hjälperna vilket var ytterst irriterande. Men tillslut, och med påminnelser flera gånger i veckan, så fattade även han att det bli mkt roligare då! Fast hingstar är ju lätt lite "okoncentrerade", ska ju enl sina instinkter ha koll på allt omkring, inte lika lätt att bryta de som på ett sto/val, men för mig är det ingen ursäkt, dock så kan det vara ett förklarande.

Med min lilla tös som det dock är lite mer "go" och känsligt i när det gäller skänklar/framåtdrivande så räcker det nu med att tänka att man ska sitta fram henne så går hon glatt framåt. Skänkeln används bara när hon vill stanna och äta ;)

Hon har vilat tio veckor och det såg jag som en bra "nystart". Börjat lite med Akademiska tankesättet och vill nu varken använda skänkel som stöd eller hålla i munnen (ta men aldrig hålla stöd) och hon tycker det är skitkul! Hon kunde lätt bli "skänkeldöd" och stenhård i munnen på två dagar innan när jag red med mer och mer ben och fick mer och mer i handen, bråkade och blev arga båda två när jag inte kunde rida mig ur situationen. Känns MKT bättre så här..

Men ang volter, vänder in på volten gör du genom att styra med kroppen, tänka att du har ögon mellan axlarna och titta med dem i rörelseriktingen. Svänger/stannar hästen inte på volten så lägger du ytterskänkeln emot (håller om MJUKT) och reagerar den inte så banka till ordentligt och låt sedan skänkeln hänga (viktigast). Balans eller inte en häst ska lyssna på hjälpen, har har dålig balans så får du använda dig av många små "hålla om" hjälper följda av eftergift och han ska lyssna på varenda en. Även detta hade hingsten problem med och det tar tid att lära om men det går!!

Ang trilla så är det samma sak, då får inte sitta och driva så du får kramp ;) Innerskänkeln ska ge hästen en impuls att dra ihop innersidans muskulatur - böja sig runt innerskänkeln = plocka in bogen trampa längre in med innerbak. En impuls, alltså en tryckning av innerskänkeln som hästen ska reagera på. Det är oxå därför det är lite svårare för hästen att förstå ytterskänkeln, den ber eg hästen att böja sig utåt. Då är eg yttertyglen lite förande (läggs mot halsen) bättre att använda men eftersom engelskskolade hästar lärt sig gå undan utan att böja sig för skänkeln så fungerar det säkert bra på din (och många andra inklusive mina) att använda ytterskänklen även här. Det blir ju oxå fel då yttertyglen redan ligger mot halsen och trycker när man håller korrekt stöd med hästens munn, öfr att få den att bli förande krävs mer tygletag vilket går att man ställer hästne i nacken utåt - inte meningen.

För att hästen ska kunna och vilja lyssna så MÅSTE du ge en kort tydlig (olika vad som är tydligt beroende på hur mkt känslighet man lyckats bervara/få tillbaka) signal följt att eftergift. Lyssnar den inte så antingen verkligt kraftig sänkel eller spö beroende på vad din häst förstår bäst. Inte lite mer, lite mer, lite mer som med tygeltag.

Det för ju väldigt olika för olika hästar. Eftersom min tös nu är van vid så små hjälper så ser hon en hård tryckning med skänkeln (om den ska förstärkas så ligger den kvar liite för länge) som en väldigt kraftig hjälp. Innan kunde man banka till utan att hon reagerade när vi hade våra bråkiga veckodagar.. Min tränare kallar det att "stämma av" hästen, olika ryttare kräver ju olika snabba reaktioner..

Det här med att hästen är loss osv var det jag levde efter innan. "Min tös lyssnar på ingenting när hn är loss, måste bara kämpa lite först" typ.. Det funkar väl, men det är jobbigt.. Som ngn sa "min häst är väldigt slingrig" - det är min med! Tom min supertålmodiga (Sally Swift inspirerade) tränare kan bli lite trött på henne. Hur snabb som helst, kan gå varannat steg "sluta" varannat "öppna" varv på varv för att slippa gå rakt och trampa under sig ;) Men då behöver man inga starka skänklar, man behöver tajming och SMÅ hjälper så hästen inte tröttnar och slutar lyssna på hjälpen efter fem tillrättavisningar när det behövs femtio till för att få kroppen på plats..

Lycka till!
 
Klart det blir risk för att hästen blir skänkeldöv,, om man sitter och pressar med sina ben i hästens mage/revben tills man blir trött i musklerna :confused:

Vad ska det leda till? att hästen slutar bry sig om skänkeln..??


Varför rider man så?

Det finns ingen häst som kräver att en ryttare ska trycka honom/henne i sidorna,, det finns bara ryttare som lär sin häst att inte gå undan för skänken ordentligt..
 
Det är skillnad på att använda skänklarna ofta (många gånger efter varandra för att korrigera = rätt) och att använda dem mycket (lägga till en gång och sedan öka trycket för att förstärka = fel).

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp