Jag skulle vilja göra det hela ännu värre eg.. Han ska lyssna mer på din sits. Du ska kunna sitta fram honom, lyssnar han inte på det lägger du på ytterst lite ben och sedan spö/röst.
Men däremot så skulle jag inte vilja påstå att detta går på några gånger. Spec inte om han är lite lugnare vilket han verkar vara. Hingsten fick detta tjatat många veckor varje dag innan han började fatta. Honom fick man verkligen skrämma ordentligt, han ville alltid reagera en sekund efter hjälperna vilket var ytterst irriterande. Men tillslut, och med påminnelser flera gånger i veckan, så fattade även han att det bli mkt roligare då! Fast hingstar är ju lätt lite "okoncentrerade", ska ju enl sina instinkter ha koll på allt omkring, inte lika lätt att bryta de som på ett sto/val, men för mig är det ingen ursäkt, dock så kan det vara ett förklarande.
Med min lilla tös som det dock är lite mer "go" och känsligt i när det gäller skänklar/framåtdrivande så räcker det nu med att tänka att man ska sitta fram henne så går hon glatt framåt. Skänkeln används bara när hon vill stanna och äta
Hon har vilat tio veckor och det såg jag som en bra "nystart". Börjat lite med Akademiska tankesättet och vill nu varken använda skänkel som stöd eller hålla i munnen (ta men aldrig hålla stöd) och hon tycker det är skitkul! Hon kunde lätt bli "skänkeldöd" och stenhård i munnen på två dagar innan när jag red med mer och mer ben och fick mer och mer i handen, bråkade och blev arga båda två när jag inte kunde rida mig ur situationen. Känns MKT bättre så här..
Men ang volter, vänder in på volten gör du genom att styra med kroppen, tänka att du har ögon mellan axlarna och titta med dem i rörelseriktingen. Svänger/stannar hästen inte på volten så lägger du ytterskänkeln emot (håller om MJUKT) och reagerar den inte så banka till ordentligt och låt sedan skänkeln hänga (viktigast). Balans eller inte en häst ska lyssna på hjälpen, har har dålig balans så får du använda dig av många små "hålla om" hjälper följda av eftergift och han ska lyssna på varenda en. Även detta hade hingsten problem med och det tar tid att lära om men det går!!
Ang trilla så är det samma sak, då får inte sitta och driva så du får kramp

Innerskänkeln ska ge hästen en impuls att dra ihop innersidans muskulatur - böja sig runt innerskänkeln = plocka in bogen trampa längre in med innerbak. En impuls, alltså en tryckning av innerskänkeln som hästen ska reagera på. Det är oxå därför det är lite svårare för hästen att förstå ytterskänkeln, den ber eg hästen att böja sig utåt. Då är eg yttertyglen lite förande (läggs mot halsen) bättre att använda men eftersom engelskskolade hästar lärt sig gå undan utan att böja sig för skänkeln så fungerar det säkert bra på din (och många andra inklusive mina) att använda ytterskänklen även här. Det blir ju oxå fel då yttertyglen redan ligger mot halsen och trycker när man håller korrekt stöd med hästens munn, öfr att få den att bli förande krävs mer tygletag vilket går att man ställer hästne i nacken utåt - inte meningen.
För att hästen ska kunna och vilja lyssna så MÅSTE du ge en kort tydlig (olika vad som är tydligt beroende på hur mkt känslighet man lyckats bervara/få tillbaka) signal följt att eftergift. Lyssnar den inte så antingen verkligt kraftig sänkel eller spö beroende på vad din häst förstår bäst. Inte lite mer, lite mer, lite mer som med tygeltag.
Det för ju väldigt olika för olika hästar. Eftersom min tös nu är van vid så små hjälper så ser hon en hård tryckning med skänkeln (om den ska förstärkas så ligger den kvar liite för länge) som en väldigt kraftig hjälp. Innan kunde man banka till utan att hon reagerade när vi hade våra bråkiga veckodagar.. Min tränare kallar det att "stämma av" hästen, olika ryttare kräver ju olika snabba reaktioner..
Det här med att hästen är loss osv var det jag levde efter innan. "Min tös lyssnar på ingenting när hn är loss, måste bara kämpa lite först" typ.. Det funkar väl, men det är jobbigt.. Som ngn sa "min häst är väldigt slingrig" - det är min med! Tom min supertålmodiga (Sally Swift inspirerade) tränare kan bli lite trött på henne. Hur snabb som helst, kan gå varannat steg "sluta" varannat "öppna" varv på varv för att slippa gå rakt och trampa under sig

Men då behöver man inga starka skänklar, man behöver tajming och SMÅ hjälper så hästen inte tröttnar och slutar lyssna på hjälpen efter fem tillrättavisningar när det behövs femtio till för att få kroppen på plats..
Lycka till!