Skänka bort häst?

Maira

Trådstartare
Eller lämna på livstids foder. Är det någon här som har erfarenhet av det?

Kan man skriva med ett kontrakt där man villkorar överlåtelsen? Att personen t ex inte får sälja hästen vidare.

Kan man skriva så att det blir juridiskt hållbart?

Sv: Skänka bort häst?

Jag skulle skriva ett fodervärdsavtal istället för att skänka bort, då är ju hästen fortfarande din och de har ingen juridisk rätt att sälja den vidare. Skänker du bort den måste du ha villkorat med vite om det ska ha någon effekt, att villkora utan vite ger ingenting alls, för vad skulle ev represalier bli om de sålde eller gav bort den i sin tur?

Man väljer själv hur man vill skriva, men om du skriver att hästen X skänks till person Y under förutsättning att den får stanna där i resten av hästen X:s liv och varken får säljas eller skänkas vidare. Skulle hästen ändå säljas/skänkas vidare skall person Y betala givaren ett vite på 50 000 kr. Vid avlivning skall kvitto eller veterinärintyg kunna uppvisas på utförd avlivning för att vite inte skall utgå.

Undertecknas av bägge och båda får varsitt avtal med sig med underskrifter. :idea:

Jag har vid två tillfällen lånat ut och haft för avsikt att ge bort hästen om det funkat bra. Det har sedan inte funkat, den ena hade inga pengar och kunde därför inte ha kvar hästen, den andra matade o vaccinerade inte. Så min erfarenhet av det är dålig...:mad:

men om du hittar någon som verkar bra, skulle jag börja med foder, och sedan skriva avtal med vite som ovanstående skriver!:)

Jag har en häst på livstids foder, och i kontraktet står att jag får köpa henne efter två år för en bestämd summa om allt funkar bra. Det står också vad jag får/inte får använda henne till. Om jag inte köper henne fortsätter jag bara att vara livstids fodervärd. Har nu snart haft henne i ett år. Jag har dock känt hästen sen den föddes och ägarna längre. Hon är en toppenhäst! :)

//Camilla

mitt exempel funkar nog dåligt här...

Skänkte vår första häst (sv hbl) tillbaka till henne vi köpte henne av. Hon hade ägt henne från 6 mån till 6 år och vi från 6 tom 22 år... Hästen avlivades efter skada som 26 åring och hade nog underbara sista år hos sin ägare....

Jag håller med dig, jag skulle hellre skriva ett fodervärdskontrakt än att skänka bort.

En liten fundering angående det där med vite vid försäljning: du vill absolut inte att hästen ska säljas vidare och sätter en summa på 50 000 i vite. Några år senare får du veta att hästen är såld igen (kanske flera gånger) och har det inte så bra, men den som äger hästen vill absolut inte sälja den till dig. Vad hjälper dig då de 50 000 kronorna om du inte får köpa tillbaks hästen?
Ett vite är till för att avskräcka, men kan aldrig förhindra att hästens säljs vidare.

Senast ändrad:

kl
Även jag anser att ett fodervärdskontrakt är bättre om du vill ha restriktioner. Jag anser att äger man en häst så måste man få äga den fullt ut - och då har en tidigare ägare inget att säga till om.

att skriva att hästen inte får säljas vidare vore ingen bra idee, då blir det antagligen slakt om personen inte vill ha kvar hästen eller så blir det att hästen står ute i någon hage och ruttnar tyvärr.. :(

Jag köpte en häst av några som haft hästen endast ett halvår, och jag ville veta mer om hästens tidigare liv, så jag kontaktade ägaren innan de jag köpte av. De blev mycket förvånade när jag sa att jag köpt hästen (och då haft henne i ett år), eftersom de skrivit in i kontraktet att vid ev. försäljning skulle de kontaktas först! :o

jag hade ridit in och vidareutbildat ett sto åt våran stallägare som hon sedan skänkte bort till mig pgr av att stoet är mkt speciellt och att hon inte hade tid till det. i kontraktet står att vid försäljning ska stallägaren ha en viss summa av pengarna samt få vara med och avgöra vem och vart jag säljer henne. det känns tryggt och bra att ha stöd och hjälp om försäljning skulle bli aktuellt :)

Vitet ska ju den som först fått köpa/fått hästen av dig att tänka sig för två ggr. Visst hjälper det inte hästen i sig om den ändå säljs/skänks vidare, men med ett högt vite undrar jag om man törs sälja eller skänka bort den? Vem vill betala 50' för att den tröttnat och sålt en skogsluffare för 5000? Man har ju aldrig några grarantier för att en häst man sålt inte hamnar i fel händer hos tredje eller fjärde ägaren, men riskerar redan den förste att få betala ett vite på 50' så är risken mindre att den öht säljs vidare.

Säljer man en häst billigt så kan det finnas villkor för att försäljningen öht ska bli av, för att kunna villkora måste det finnas ett vite inkopplat. Sen är det upp till var och en att bestämma om man godkänner villkoren eller inte, inget godkännande = ingen försäljning. På samma vis är det om man säljer en framgångsrik tävlingshäst, i kontraktet kan det stå att köparen förbinder sig att säljaren har rätt till viss % av vinstpengarna under x antal starter eller rätt att ta en avkomma efter hästen. Finns det inget vite kan köparen göra som den själv vill, oavsett hur mkt guld och gröna ängar den lovat säljaren.

Personligen skulle jag aldrig sälja eller skänka bort en gammal häst. :cool:

Javisst, de där pengarna bör ju få effekten att den som äger hästen tänker efter mer än en gång innan hästen säljs vidare. Men det finns folk som struntar fullständigt i om de drar på sig fler skulder.
Hur fungerar det om man skrivit in ett vite i kontraktet och den nye ägaren ändå säljer vidare? Hur gör man för att få de där 50 000 kronorna? Polisanmälan? Stämning? Och om personen inte har 50 000 kronor, är jagad av fogden och inte kan låna ihop pengarna?

Min första häst(då 13 årig val) skänkte min granne till mig efter att jag ridit honom (medryttare på heltid utan kostnader) i ungefär två år. Hon är egentligen emot att ge bort djur men hon såg bandet som växte mellan oss och då hon själv inte klarade av att rida pga en whiplash skada i nacken så gav hon honom till mig i julklapp. Fick även ha honom helt gratis hos henne, det enda jag betalade för var kraftfodret som jag köpte själv. Hon var glad bara hon kunde prata med honom då, och de behövde dessutom sällskap till sin ardenner..
Vi skrev inget kontrakt då jag kännt henne sen barnsben (bott grannar) utan hon skrev bara över hästen på mig. Allt funkade hur bra som helst. Inga problem. Jag fick ta bort honom för ett år sen pga hälta, han skulle då fylla 23 år..

Nu har min svärmor just hämtat ett varmblod hos en känd travtränare här uppe, en jättefin kille som skulle till slakt för att han gjort sitt på tävlingsbanorna och bara stod och kostade pengar.. Han skänkte travtränaren till henne, hon skulle ha honom nu ca 2v på prov bara för att se att det funkade med hennes egen häst.
Passade min svärmor utmärkt då hennes häst står som ensam häst på 6 mils radie sedan 13 dec då hästens kompis dog i akut tarmvred.. och det tycker hästen är lite trist.
Varmblodet är lugnet självt och inte sönderstressad och hispig som många andra travare.. En kanonkille, en på miljonen!

Snälla du, var har jag någonstans sagt att man ska öht skänka bort gamla hästar? Jag har svarat TS att jag tycker det är bättre att lämna bort hästen till en livstidsfodervärd än att skänka bort hästen, men om man trots allt ändå skänker bort den att man ska skriva ett kontrakt med ett vite. Är folk så :devil: dumma att de gör affärer med andra idioter utan att kontrollera att vad som sägs stämmer, så är det inte mitt problem. Jag kan råda när någon frågar, men sedan när är det mitt ansvar om ngn ändå lämnar bort hästen i sin tur? :mad: Skänker man verkligen bort hästar till okända, och om de inte är okända borde man väl känna till om hästen verkligen får ett gott hem hos personen eller inte?

Att lämna bort på livstidskontrakt är heller inte riskfritt, vad har man för garantier att hästen ändå inte far illa? Hur garanterar du det?

Senast ändrad:

Snälla du, var har jag någonstans sagt att man ska öht skänka bort gamla hästar?

Snälla du, var har jag påstått att du skrivit så?
Jag bara ville förtydliga det du skrev om vite. Det är ingen garanti för att en skänkt/såld häst inte vandrar vidare.

Och själv skulle jag inte heller kunna skänka bort eller ens sälja en gammal häst.

I ett av de andra forumen här på Bukefalos finns just nu en tråd skapad av en som letar efter en häst h*n sålt. Sålt utan att skriva kontrakt, det enda säljaren visste var köparens förnamn och mobiltelefonnummer..... Jisses, så godtrogna folk är!

Senast ändrad:

Javisst, de där pengarna bör ju få effekten att den som äger hästen tänker efter mer än en gång innan hästen säljs vidare. Men det finns folk som struntar fullständigt i om de drar på sig fler skulder.
Hur fungerar det om man skrivit in ett vite i kontraktet och den nye ägaren ändå säljer vidare? Hur gör man för att få de där 50 000 kronorna? Polisanmälan? Stämning? Och om personen inte har 50 000 kronor, är jagad av fogden och inte kan låna ihop pengarna?

Håller med.
Och samtidigt måste man fundera på vad den "nya" ägaren gör om det händer ngt och hästen blir stående i en hage för att man inte får sälja. Kanske ovän med den man köpte/fick av? Osv..

Jag har tidigare pläderat för att ta ansvaret när det gäller gamla hästar och lämna ut dem på foder om ni måste göra av med dem. Då har man som ägare fullt ansvar och sina rättigheter.

Sen hade jag hellre tagit bort en gammal häst än lämnat den på foder men det är en annan sak.
Just nu är vår gamling 28 sådär den 10 i ordningen som blivit så gammal hos oss. Jag har tendens att dra på mej äldre hästar. :o

Jag ser det som en fördel att ha gamla, friska, hästar i stallet. :laugh:

Ursäkta, jag är utarbetad, trött och irriterad. :(

Kände mig jagad av dig men naturligtvis har du rätt, vad gör man om det inte finns några utmätbara tillgångar? Jag tar för givet att man inte lämnar bort en häst varesig på livstidsfoder, även om det känns säkrare, eller att man skänker bort en häst till någon okänd. Var det inte så det hela uppdagades med slakteriet i Skåne, att ngn skänkt bort hästen och den nu är försvunnen?

Med anledning av din andra tråd verkar det som om man får hålla hårt i de hästar man har och vaken sälja eller köpa om man inte helgarderar sig med kreditupplysningar och vattentäta kontrakt i kombination med klinikbesiktningar och hästen röntgad från mule till sista svanskotan. :crazy:

Som tur är så slutar de flesta hästaffärer lyckligt och det är de dåliga som man hör mest om, men visst borde folk se upp mer både till vilka de lämnar sina hästar och från vem de köper/övertar dem från. Tråkigt att man inte kan lita på folk. Fick senast igår tack igen från säljaren av ena ponnyn för att jag tar hand om ytterligare en och fixar allt med hovslagare och veterinär så hon inte behöver vara orolig. Lillskiten går med de andra och är inte ngt merarbete då hon är en mini och utgifterna står ägaren för så sköter jag det rullande. Tråkigt när man är tvungen att sälja och måste lita på de som man kommer i kontakt med när man inte har några gemensamma kontakter eller rekommendationer att gå på.

Hua, jag som tänkt sälja min unghäst. Får se hur det blir med det. :angel:

Hej!

Jag gav för masor med år sen bort min häst. Eller iaf 99% av honom, för att dom inte skulle kunna sälja vidare.. Nu står han med annan ägare på STC och jg kan inte få tag i varken nya ägaren eller den jag gav bort honom till..

Jaja, han verkar ju inte hamnat på slakttransport iaf, så jag ska väl vara nöjd.

/ Lavinia

Jag har gett bort min islänning till en tjej.

Han var runt 19 år, inga speciella gångarter (ingen tävlingshäst alltså men 5 gångare som reds som 4 gångare). Jag ville inte sälja honom till vem som helst, och ville nog inte sälja honom övht pga dåliga erfarenheter.
Den som skulle ha honom ville jag skulle ta hand om honom som om han vore en elithäst, att vara lika seriös över honom...

Johanna började med att sköta honom, och tog sedan över honom på foder. Hon var då runt 12 år (minns inte exakt) och älskade honom verkligen.
Och Höttur som var en finsmakare när det gäller ryttare, älskade henne verkligen.
Jag pratade emd Johannas mamma om att de skulle få Höttur, sedan skrev vi ett gåvobrev.
För Johanna var det en överaskning och hon blev otroligt glad!

Jag själv är nöjd. Hon tar hand om Höttur som om han vore en elithäst som tjänat in miljader, han får massage, tas väl omhand och rids vettigt. Jag har aldrig ångrat att jag gav bort honom till henne.

Jag hoppas Johanna och hennes syster inte tar illa upp av att jag lägegr in denna bild (isåfall får de skälla på mig):

24463242.jpg

Däremot sålde jag en shettis till en kvinna. Redan första helgen efter att hon köpt shettisen åkte hon bort, lämnade hästarna i stallet och gav dom ingen mat på en hel helg... Ponnyn är idag permanent halt pga en skada som den ådrog sig efter ett år (sålde henne -99) och som behövde vet.vård men inte fick.
Jag säljer aldrig mer en häst! Någonsin!

Jag tar för givet att man inte lämnar bort en häst varesig på livstidsfoder, även om det känns säkrare, eller att man skänker bort en häst till någon okänd.

Jag tycker också det rä självklart att man inte lämnar/skänker t ngn okänd MEN sen kan det ju hända saker i familjen man känner också...
Sånt som man inte förutser som påverkar och där familjen kanske inte längre alls har samma värderingar som man själv. :o (skilsmässa/självmord/sjukdom etc)

Har själv varit ute för det men då var det skönt att bara kunna ta hemponnyn igen. :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 197
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 352
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
2 211
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka