Skandinaviskt avelsförbund?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare roslagen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 175
R

roslagen

Har jag missat en sådan tråd eller finns ingen sådan tråd än apropå Ridsports rapportering från Herning.

Vad tycker ni?

Sv: Skandinaviskt avelsförbund?

Jag tycker i alla fall att man borde satsa på att ha något mer avelsförbund i Sverige, och inte bara Asvh. Kolla bara på Tysklands alla möjliga förbund som man inte ens kan hålla reda på :angel:

Jag tycker i alla fall att man borde satsa på att ha något mer avelsförbund i Sverige, och inte bara Asvh. Kolla bara på Tysklands alla möjliga förbund som man inte ens kan hålla reda på :angel:

Tyskland har ju avelsförbund i varje delstat, så du tycker vi ska ha en Gotlandshäst, en Skånehäst och en Jämtlänning ? :rofl: :devil:

Jag hänger inte riktigt med i resonemang vilket kanske beror på den sena timmen... Kan du utveckla?

Dessutom är aveln av ridhästar mer än 10 gånger större i Tyskland, 50.000 betäckta ston per år.

Blir det bättre för att man har fler avelsförbund för samma hästar?

Nej, på ett sätt inte, men på ett annat sätt ja.................

Med fler verband i Sverige skulle konkurrensen över medlemmarna vara där, vilket innebär bättre avelsförening, eftersom att man då måste utveckla sin avelsförening för att medlemmarna skall vara kvar.

Sverige idag.........måste man få säga har stannat upp i sin utveckling gentemot vad som sker i Verbanden utomlands.

Vi har i dag ASVH en huvudförening med många anställda, men ändå inte ett avelsråd, och då skall man veta att man höjde licenserna för hingstarna för att det skulle vara en del pengar till just ett avelsråd för medlemmarna.

Det jag tycker är tråkigt det är att det ges inte ut någon medlemstidning ifrån ASVH, inga annonserings möjligheter, ingen fördelnings plan över var hingstarna står likaså uppfödarna.
Ingen marknads föring av det Svenska halvblodet gentemot utlandet.
OSV, OSV.

Lotta

:eek: :eek: för tidigt på morgonen....jag läste skandinaviskt avelsförbud:eek: trodde det gällde OLW anlaget...och satte kaffet i halsen när jag insåg att det handlade om varmblodsaveln:crazy: :angel: :rofl:

Suck...får nog gå i sängs en stund till....

Nej, tvärs om; stärk upp ASVH istället. Eller varför inte diskutera ett Scandinavian Warmblood Horse eller Nordic Warmblood Horse.

Jag är för allt som öppnar upp aveln för oss bättre. Med en större stobas och fler duktiga ryttare som marknadsför hästarna blir vi ett förbund att räkna med även bland de största förbunden. Sannolikt skulle man gärna vilja samarbeta med "oss" i ett sånt läge.

Tycker det är jättebra att en sån här diskussion finns, sen är det väl en del jobb att hitta en bra form.

Att starta ett Schwedisher Holsteiner Verband eller S-KWPN känns som fel väg att gå i mina ögon. Skulle bara bli mycket små grenar de stora förbunden.

Jag kan bara hålla med dig gragge, förslaget är klart intressant.
Hoppas verkligen på en fortsättning.

Tittar man i Tyskland så har de mindre förbunden börjat slå sig samman för att bli starkare. Hessen har gått upp i Hannoveranerförbundet, Sachsen och Thüringen har gått samman.
Sachsen-Anhalt och Berlin-Brandenburg har numera gemensamma avelskorningar på hingstar och ston och gemensamma fölchampionat.
Och de 4 avelsföreningarna + ponnyuppfödarna i Hessen i södra Tyskland har gemensam avelskorning för sina hingstar http://www.sueddeutsche-pferdezuchtverbaende.de/mainframe.htm

för tidigt på morgonen....jag läste skandinaviskt avelsförbud
:rofl: :rofl: :rofl:

Bortsett från din roliga läsning så blir det lite knapplån nu.

Jag är nämligen mycket fascinerad över att så många människor har åsikter om bruksprovsresultaten vad gäller betygssätttningar, godkännanden, icke godkännanden och eventuella begränsningar av antalet ston/hingst men att så få har åsikter om denna diskussion om ett eventuellt Skandinaviskt Avelsförbund även om man nu hitintills inte kommit så långt.:confused:

Jag är helt på din linje. Var i Tullstorp i helgen och Brink sa något mycket kloka valda ord där. Vi är många år efter i våran avel jänmfört med Tyskland,holland, Frankrike och våra hästar marknadsförs väldigt dåligt både i Sverige och utomlands. Det är många nya länder som fått upp ögonen för sporthästen bara för att nämna några så Estland,Polen,Kroatien och inte minst England! är på Framfart så ska vi ligga på topp och få köpare till våra hästar måste ASVH börja tänka lite mer på oss uppfödare.....Jag som stoägare vill ha en professionell fölvisning där dommarna hänger med i utvecklingen av hästarna dels stammässigt och även typ.....

KL

Jag ser gärna en sammanslagning. Vad många hingstar jag hade kunnat välja på då! :d

Och vem vet, kanske hade Don Schufro fått en biljett tillbaka i aveln igen? :love: :angel:

Fast det finns ju en anledning till att han inte är godkänd här längre... Vill vi avla på sådana defekter?
Annars måste jag säga att det är ett intressant förslag, men svårgenomförbart, iaf fullt ut, (ta tex detta med D S). Det blir ett hårt jobb om vi ska kunna samsas om samma regler.
Det vi svenskar mest måste lära oss är att marknadsföra våra hästar! Danskarna är stolta över sin avel, medan vi i Sverige mest verkar tycka att allt här är skit och att alla andras hästar är mycket bättre. . Varför? Statistiken säger något annat. Visst måste man hela tiden sikta högre, annars stannar naturligtvis utvecklingen upp, men man måste vara lite stolt också!

[
Det vi svenskar mest måste lära oss är att marknadsföra våra hästar! Danskarna är stolta över sin avel, medan vi i Sverige mest verkar tycka att allt här är skit och att alla andras hästar är mycket bättre. . Varför? Statistiken säger något annat. Visst måste man hela tiden sikta högre, annars stannar naturligtvis utvecklingen upp, men man måste vara lite stolt också![/QUOTE]

Japp...jag vill också marknadsföra våran avel mer. Men jag är super stolt över våran avel. Vi måste hänga med i utvecklingen och som Jan Brink sa "För ca 15år sen var det fult att sälja en häst men i dag är det mer profissonellt" och det är sant! Kan man sin sak och tror på det man gör så kommer man långt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Piaff
·
Ridning Jag är lite förvånad att vi inte har en tråd uppe om den här katastrofen till tränare, eller så har jag missat den... 2
Svar
25
· Visningar
3 251
Senast: LenaH
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka