Sv: Skambud?
Ne, det är ju så, precis som att man får dra in detaljer kring säljaren så får man ju fundera på vad man själv riskerar och om det är värt det. Ja menar, det är ju inte så att de där kostnaderna som säljaren spar in genom att sälja hästen, går upp i rök, det är ju köparen som får stå för de istället. Visserligen inte för förlusten ridskolan får genom att ha en häst som inte kan gå i verksamheten, men de faktiska kostnaderna.
Man får ställa alla plus och alla minus mot varandra och bestämma sig för om det är värt det.
Jag kollade på en häst för några år sedan, helt fantastisk var den, har aldrig ridit någon så välriden och känslig häst varken innan eller efter.
Den var tillsalu för 110k. Det visade sig att hästen hade lösa benbitar i en bakkota tror jag det var. Jag rådfrågade diverse vet och de konstaterade att om man op bort dem så skulle det inte vara någon fara. Är dom borta, kan de inte orsaka skada. Säljaren erbjöd mig att köpa hästen för 90k men jag tyckte det var för mycket för en häst med lösa benbitar, som den visserligen inte haft problem med, men den hade inte heller gått jätte mycket tidigare även om den var väldigt välriden och högt utbildad med tanke på hur lite den ridits.
Jag erbjöd säljaren att ta hästen på foder, op hästen om de stod för kostnaderna, sedan stå för all rehab och efter 6 mån besiktiga hästen, för att få bort reservationer på försäkringen, och efter en ua besiktning köpa den.
Säljaren vågade inte chansa på att efter 6 månader få hem en häst som inte gått igenom och då stå på 0 igen. Jag förstår det men det blev inte mycket bättre för honom ändå. När de där 6 månaderna hade gått, så låg hästen fortfarande ute till försäljning, sen vips fick jag kontakt med en kvinna som köpt hästen en vecka tidigare. Då hade hon köpt den för.. antingen va de 30 eller 50k, minns inte exakt. Men oavsett så var det ett VRAKPRIS om hästen inte haft de lösa benbitarna... som hon inte visste om
utan fick reda på först efter att hon googlat hästens namn och hittat till min blogg. Så hon fick all info av mig, plåtar och all information jag fått av veterinärer. Men hon resonerade inte som jag, hon brydde sig inte om benbitarna utan lät hästen vara. Alla resonerar olika, så är det bara och man får ju gå efter vad man själv känner och tycker. Hon tvingades tyvärr sälja hästen inte alls långt efteråt, max 6 mån, tror hon la ut den för 130k då och det gick rätt fort för henne att bli av med den. Om huruvida köparen visste om benbitarna får jag låta va osagt, jag har försökt googla på hästen men inte hittat den