sandrafors

Trådstartare
Börjar vara sugen på att skambuda på en häst, ett fint KWPN sto, grundutbildad hopp och dressyr. Inget WOW men snäll och fin häst.

Grejen är att hästen är halt och nu behandlad i led, otrivs i ridningen senaste tiden och blivit väldigt stressad (ont, of course)

priset var runt 50 000 innan upptäckt av hälta. Nu vila och återbesök senare antagligen. Problemen i ridningen lär dock hålla i sig ett tag...

Hur lågt kan man skambuda? :D Hästen är försäkrad med rel högt livvärde. Vad är realistiskt att få köpa en halt och stressad häst för som i grunden ÄR värd pengar och fin?

Sv: Skambud?

Beror helt på säljaren. Vill denne bli av med hästen är priset säkert lågt. Men inte urlågt, med tanke på att en uttömning ändå ger klirr i kassan.

En ägare som bara vill hästens väl, utan ekonomiska aspekter, ser sin chans att hästen får bli bra och komma tillbaka, samtidigt som köparen är väl insatt i problemet. Bra pris alltså.

jaa.. men alltså HUR lågt? :) Jag har redan nämnt att jag kan tänka mig att lägga ett skambud. Men det kan ju vara helt olika uppfattningar om vad som är ett skambud. Vill ju inte skämma ut mig totalt om jag ska ge ett förslag...

Iom att hästen är rel högt försäkrad så om de får den utdömd tar de nog försäkringspengarna. Men så dålig tror jag den inte är så att de lyckas med det. Sen så vill jag inte ha hästen ens gratis om den blir utdömd.

Nu är det inte en privat ägare som av välvilja skulle kunna nästan ge bort hästen för att ge den en riktig chans utan en ridskola.. Så det försvårar ju det hela med. Men samtidigt så står de med en halt häst som inte trivs och troligtvis inte kommer funka i verksamheten senare heller även när den blir frisk.

Är den värd tex 50 000 så kanske 40 000 är rimligt. Eller runt omkring där.

Det kostar ju att hålla en sjuk häst med mat och omvårdnad. Dessutom tar den upp plats. + att om man får sålt hästen så lösgör man kapital till att köpa en ny häst.

Det skall ju vara ett tillräckligt lågt bud för att vara av intresse för dig och så pass högt att det lönar sig för klubben att sälja till underpris.

okej. ja fast 40 000 skulle jag aldrig ge för en halt häst som har ont och inte fungerat i ridningen och varit stressad senaste tiden (pga smärta och brist på god ridning)

Det är väl inget skambud om du gör en bedömning utifrån den risk du tar. Hur lågt du kan gå beror ju på vad det är för typ av skada och hur stora chanserna är att hästen blir bra och hur säker diagnosen är.

Själv skulle jag leta reda på en frisk häst för trots försäkringar innebär sjuka hästar en massa besvär, oro, tid och pengar. Det är också annorlunda att rehabilitera en häst man haft länge och känner väl mot en man inte har något förhållande med. Men det kanske är en häst du ridit på ridskolan?

Varför är den halt, prognos, rehabtid, åb mm?

Det kan ju droppa priset allt från några tusenlappar till tiotusentals.
Men kanske en del ändå iom att hästen för tillfället är obrukbar.

Vad är det i övrigt för ålder på hästen, stam, konditon före skadan, tävlad, hur stora problem i ridningen, får den reservationer i försäkringen pga detta etc?

Tycker man ska fundera mycket på sådant också och fundera på om det är värt det nästan oavsett prisbilden och hur mycket "arbete" man vill köpa på sig sas.

Senast ändrad:

Det här är lite som att dejta en kille man tror sig kunna ändra på.

Du har ju ingen aning om vad det är för fel på hästen. Kanske är det inte bara den där leden som blir bra efter lite vila. Kanske är det något annat. Den billiga hästen blir kanske varken billig eller brukbar. Tror du har blivit förtjust i den men när man läser som utomstående ter det sig som en direkt dum affär.

Det finns fina friska KWPN-hästar i landet för skapliga priser.

Skulle jag varit du hade jag lagt ett bud på halva priset, max. Tar de budet, fine. Tar de inte budet, leta annan häst. Det är köparen marknad fortfarande och det finns mängder av fina, friska hästar :)

Hälta i en led kommer ju någonstans ifrån, jag skulle absolut invänta prognos och se vad effekten av behandlingen blir. I värsta fall har du betalt för en häst som varken går att rida eller avla på.
Är det en kotledsinflammation/kronledsinflammation kan man egentligen inte säga att den är "frisk" förrän efter åtskilliga månader, när inte hältan kommer tillbaka och oftast beror ju hältan på något annat.
Men visst kan det vara dålig ridning och dålig tunderlag, men hur säker är du?

hade jag varit säker på att den svarar bra på behandlingen och går att få fräsch hade jag bjudit 20 000:- för det kommer ta tid och mycket engagemang. Finns för många friska hästar ute för att lägga mer på en skadad. Skadar sig gör de ju ändå...

En kompis hade sin häst till salu för 70000:- och fick en köpare. Vid besiktningen var hästen dock halt och köpet genomfördes aldrig. Kompisen skickade iväg hästen på lösdrift i åtta-nio månader och sålde den sedan avställd för 15000:- utan ny besiktning.

Skulle jag varit du hade jag lagt ett bud på halva priset, max. Tar de budet, fine. Tar de inte budet, leta annan häst. Det är köparen marknad fortfarande och det finns mängder av fina, friska hästar :)

Jag hade också lagt ett bud på halva priset!

Svarar alla.
Hästen är besiktad och röntgad för typ två år sedan när den köptes till ridskolan. Född 05-07 nånstans? Kommer inte ihåg för tillfället.
Hästen har över tid blivit mer och mer spänd i ridningen, öm i ryggen, till att nu blivit väldigt stressad och fungerar inte bra på lektionerna längre. Vid vet.besiktning halt i ett framben, behandlad.

JAG tror grunden till problemen är att hästen inte klarar av ridskola med många olika ryttare, ensidigt arbete i ridhus, stort stall och brist på god ridning. Och att hon inte trivs helt enkelt. Det har i sin tur lett till smärta och skador. (så går mina tankar).

Utan ytterligare utredning så är min bedömning/förhoppning att byte av miljö, vila och god och varierande ridning skulle hjälpa långt. Samt väl passande utrustning.

Grejen är att jag egentligen inte ska ha någon till häst, men tankarna har funnits hos den här hästen sen jag såg att hon mådde dåligt. Tänkte redan då att man kanske skulle ge ett lågt bud och se om de var intresserade av att sälja. Dock visade det sig att hästen skulle säljas enligt plan redan för runt 50 000. Den tilltänkta köparen drog sig ur pga halt häst. Och då blev jag såklart sugen igen på tanken att ge ett "skambud".

Men vid närmare eftertanke och priserna ni tycker är skäliga så är det över vad jag var beredd att bjuda på halt häst med osäker prognos. Samt att jag inte tror att säljarna är intresserade av att slumpa bort för säg 10 000 om de kan få ut 40 000 mer om de vilar och rehabiliterar hästen själv några månader. Så det här var nog en orealistisk dröm... suck. :/

Senast ändrad:

Fast inget bud är ett är ett dåligt bud egentligen.

Allt hänger på vad man vill sälja till, lägg det bud du anser är värt och se vad du får för svar?
Hästen är ju faktiskt obrukbar som det är just nu och står bara och kostar pengar i dagsläget, den som inte har lust att rehabilitera eller betala för en häst som äter bara i princip kan sälja till ganska lågt pris också för att bli kvitt alla utgifter, hästen har de ändå backat på ändå troligtvis och den kommer att kosta i alla de månader de ska rehabilitera den. Det kan faktiskt vara så att de vinner på att sälja till lågt pris nu och kan köpa in en ny bättre lämpad samt frisk individ till verksamheten = mer pengar att tjäna

Många säger nej första gången vid lägre bud men hör sen av sig för att de tycker att det är en ok utväg trots allt, så det är aldrig fel att chansa.

Att hästen är besiktigad för två år sen är helt orelevant för övrigt, säger ingenting idag om hälsostatusen.

Jag hade inte betalt mer än 15-20.000 utan besiktning tror jag i dagsläget för en häst som är skadad med osäker prognos/framtid och har problem i ridningen. Mer än så hade jag inte gett pga för osäkert läge och då blir ekonomisk förlust lättare att ta

Senast ändrad:

det jag menade med besiktning och röntgen för två år(osäker på tiden den funnits på ridskolan, men MAX två år, kan va mindre) sen är att den var frisk och inga röntgenfynd DÅ. Så skadorna och problemen har kommit av arbetet den utfört på ridskolan senare. Hade den gått i typ fem år och sen blev dålig känns risken för kroniska skador och förslitningar större än att det kommit nu efter inte lika lång tid. Inte så relevant nej, men det är inte väldigt gamla skador iaf. Det är senaste halvåret problemen blivit riktiga problem... och nu, som förväntat, hälta som kvitto.

Jag håller med dej om summan. Det är och kan bli en bra häst. Inte svårklass men LA-MSV C dressyr iallafall som är mina ambitioner :)

Jag kan ju lägga in bud men jag är snarare beredd att lägga 10 000, vilket de kanske inte ser som en vinstaffär även om de "slipper" hästen. Antar att vet.vård går på försäkringen nu när de ändå påbörjat en behandlingsperiod.

Men kanske ska buda, de kan inte mer än säga nej :) och jag skulle ju inte heller ha en till häst :O Men har drömt om den här i typ 14 dagar - dagligen nu <3

Jag tycker du ska tänka efter vad du är beredd att ge för hästen när du tänkt igenom alla risker du tar. Lägg det budet - som du skrev - de kan bara säga nej. Säg vad du tycker hästen är värd sedan är det upp till dem att bestämma om det är ett rimligt bud.
Vid ett tillfälle var jag på väg och byta min unghäst mot en äldre. Men det blev inget för vi var inte överens om vad våra hästar var värda och hur stor mellanskillnad som var rimlig. Vi kom fram till att vi hade olika syn på det - no hard feelings, tack och adjö. Inget konstigt med det.

En halt häst på en ridskola är inte bara en kostnad i sig. Platsen kan inte användas till en ny häst som fungerar och kan bidra till verksamheten.

Fast hästen kan ju lida av lite vad som helst. Hälta i ett framben kan mycket väl vara ett sekundärt problem, och det stora felet kan sitta i rygg eller bakben. Har själv erfarenhet av detta. Tänk också på att vissa försäkringsbolag har ett tak på hältor, och kolla då upp hur mycket som redan har använts. Det kan annars bli dyrt för dig att fortsätta behandla hästen...

Bjud 15.000. Och lova samtidigt att du inte kommer att bråka med ridskolan efter köpet. Det är mer värt än pengar.

Halt häst med oviss framtid, spänd.
Skambuda 10.
Får du den inte, så ryck på axlarna och leta upp en hel häst.

Nu vet jag ju inte allt för det finns inte så mycket info här. Men helt krasst så en import som är halt är knappt värd slaktpriset. Risken är väldigt stor att det är en gammal skada som gått upp vilket gör att den troligen är kronisk och att försäkringsbolaget inte kommer att ge någon ersättning för hästen. Det är så om skadan funnits när försäkringen tecknades, även om den inte syntes så får man ingen ersättning.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 302
Senast: Grazing
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 270
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 571
Senast: bellala
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 450
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar