Skålsten?

Det är svårt att avgöra på bild, man måste känna. Men det ser ut som om hålighetterna mycket väl kan vara tillverkade av mänsklig hand.

Stora, till viss del flata stenar har under lång tid behövts som olika typer av byggnadsmaterial - tröskelstenar, grunder, murade väggar (i tex kyrkor) mm. Att sten inte är helt lätt att bearbeta gör att man återanvänt stenar med lämplig form. Här i Uppland finns tex en hel del runstenar som använts när man byggt kyrkor. Det var förmodligen även en symbolisk handling, att man ville knyta an till en tidig kristen generation som reste runstenarna. Men så var de också lämpade som byggnadsmaterial.
Tack snälla för att du tagit dig tid att svara!
Återanvändningen av stenen är jag med på. Men då fanns håligheterna från början eller? Och hur har de då uppkommit? Mysteriet tätnar :up:
Upprepar mig: Det här är spännande!

@aprilmaj - om håligheterna är gjorda av människan så har de ju skapats någon gång under stenens brukningstid. Jag tror som sagt inte att det hela är förhistoriskt (men är absolut inte säker). Förslaget är att du kollar alla gamla byggnader du ser - var finns stendetaljer och vad stämmer överens med din sten?

Du kan också skicka bilder på stenen till länsmuseet och fråga dem. Ta då bilder på stenen som helhet från alla håll samt närbilder på fördjupningarna. Ta med en tumstock på bilden.

Tack snälla för att du tagit dig tid att svara!
Återanvändningen av stenen är jag med på. Men då fanns håligheterna från början eller? Och hur har de då uppkommit? Mysteriet tätnar :up:
Upprepar mig: Det här är spännande!
På vilken plats är den hittad, är det i ett område där man funnit liknande fornlämningar? Och hur stor är stenen?

Den här är också kantig och liknar lite din tycker jag, förutom att den har fler skålar

Sk%c3%a5lgropsten939.jpg

Senast ändrad:
@aprilmaj - om håligheterna är gjorda av människan så har de ju skapats någon gång under stenens brukningstid. Jag tror som sagt inte att det hela är förhistoriskt (men är absolut inte säker). Förslaget är att du kollar alla gamla byggnader du ser - var finns stendetaljer och vad stämmer överens med din sten?

Du kan också skicka bilder på stenen till länsmuseet och fråga dem. Ta då bilder på stenen som helhet från alla håll samt närbilder på fördjupningarna. Ta med en tumstock på bilden.
Det ska jag göra; skicka foton till muséet.

Det finns flera gamla uthusbyggnader bredvid, alla med gammal stengrund. Dock inte med stenar som liknar denna. Däremot ligger stenen ungefär där ett gammal grenadjärtorp legat. Stenarna runt omkring är från grunden men liknar heller inte den här stenen.

På vilken plats är den hittad, är det i ett område där man funnit liknande fornlämningar? Och hur stor är stenen?
Se svaret ovan! Men jag tror att den är flyttad, då den står så "ologiskt" och inte har mossa på sig.
Här är rikt på fornlämningar, finns flera olika några hundra meter ifrån. Och några km bort kryllar det av dem.
Angående storleken: Nu gissar jag men ungefär 35 cm som längst och 15 cm på kortsidorna.

Se svaret ovan! Men jag tror att den är flyttad, då den står så "ologiskt" och inte har mossa på sig.
Här är rikt på fornlämningar, finns flera olika några hundra meter ifrån. Och några km bort kryllar det av dem.
Angående storleken: Nu gissar jag men ungefär 35 cm som längst och 15 cm på kortsidorna.
Då tror jag på att det är en skålgropsten! Åtminstone tills en bättre förklaring till skålarna finns :) Och det kan ju vara så att formen är en senare bearbetning av en större sten med skålgropar.

Liknande trådar

Hemmet Vi tittar på ett hus utan toalett och utedass. Eftersom vi har tänkt fixa en riktig toalett så vill vi inte bygga utedass eller koppla...
2
Svar
20
· Visningar
801
Senast: clusia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 676
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama