Skålsten?

Skulle kunna vara det, den fyrkantiga formen känns lite otypisk dock men det är svårt att riktigt se på bilden. Nu är jag ingen expert precis, men jag tycker det är kul med fornföremål och har en ganska stor samling som är hittade på ägorna inkl. en "skålsten".

Kan lägga till att min sten som är för stor att ha inomhus för närvarande används av hönsen att dricka ur ochh jag använder den ibland som malsten/mortel.

Vad roligt om det skulle vara en - skålgrop, kanske man säger? Ja, den har en ovanlig form, nästan fyrkantig. Om febern sjunker ska jag försöka gå ut och ta lite bättre bilder.

Jag tror det heter skålsten, men är inte säker. Skålgrop är väl gropar i hällristningar?

Min ser ut som denna men med bara en "skål" och mycket större ca 40cm (kanske en sten för att mala säd?) :

PICT0064.JPG-for-web-large.jpg

Jag tror det heter skålsten, men är inte säker. Skålgrop är väl gropar i hällristningar?

Min ser ut som denna men med bara en "skål":

PICT0064.JPG-for-web-large.jpg
Har aldrig hört ordet "skålsten" förr. Den där var skum. Skulle kunna vara en tranlampa men de är ovanliga i Sverige (men finns) och hålet är kanske för grunt. Den har två slipade ytor, va?

Har aldrig hört ordet "skålsten" förr. Den där var skum. Skulle kunna vara en trnlampa men de är ovanliga i Sverige (men finns) och hålet är kanske för grunt. Den har två slipade ytor, va?

Det är nog danskt, vi bor i södra Skåne så det kanske är därför.

De jag hittar hittar på nätet har mindre urgröpningar än den på min så det är nog snarare en forntida malsten (heter det så?) jag har .

Senast ändrad:
De jag hittar hittar på nätet har mindre urgröpningar än den på min så det är nog snarare en forntida malsten (heter det så?) jag har .

Din sten ser ganska liten ut. Underliggarna till malstenar är stora. Löparen, den man håller i handen är ju mindre och kan vara facetterad, men hur skulle den bli urgröpt? Tvivlar på malsten. Det ska vara om det finns mycket små, men jag har aldrig sett någon.

Din sten ser ganska liten ut. Underliggarna till malstenar är stora. Löparen, den man håller i handen är ju mindre och kan vara facetterad, men hur skulle den bli urgröpt? Tvivlar på malsten. Det ska vara om det finns mycket små, men jag har aldrig sett någon.
Fast min är större, ca 40cm, det var bara en bild jag hittade på internet . Min ser ut så här:
16554742868_fb1a7329c6_b.jpg

Men du kan enkelt kolla om dina eventuella skålgropar är registrerade genom att använda Fornsök.
Nu har jag kollat och nej, de finns inte registrerade där. Är det något jag ska göra och i så fall hur?
Det finns mycket fornfynd i trakterna.

Min sten är flyttad, det är jag så gott som säker på. Det syns ganska väl på de nya bilderna jag lagt in, tror jag.

Jag tycker att det är så spännande!

Ok, det där är inte skålgropar. Ingen aning om var det är.

@AndersB - tror inte heller att det är en förhistorisk malsten du har. Den liknar ingen sådan jag har sett.

Ok, det där är inte skålgropar. Ingen aning om var det är.

@AndersB - tror inte heller att det är en förhistorisk malsten du har. Den liknar ingen sådan jag har sett.
Tack för svar! Inte skålgropar alltså. Ska höra med grannarna (som har registrerade fornfynd) om de har hört något om min sten.

Tack för svar! Inte skålgropar alltså. Ska höra med grannarna (som har registrerade fornfynd) om de har hört något om min sten.
Min spontana tanke är att din sten inte är ett fornfynd (i bemärkelsen förhistorisk) utan senare. Kan den vara del av något som ingått i en byggnad?

@AndersB - någon av de på bilderna är ganska lik din. Den ser dock ut att ha krafug kant "runt om", men det är kanske bilden?

@AndersB - någon av de på bilderna är ganska lik din. Den ser dock ut att ha krafug kant "runt om", men det är kanske bilden?[/QUOTE]

Det är nog bilden som luras, jag skulle tro att den tom är något "flackare" än de som bilderna från Gotland visar och den fungerar faktiskt perfekt att mala i. Dock är min i granit och inte kalksten.

Min spontana tanke är att din sten inte är ett fornfynd (i bemärkelsen förhistorisk) utan senare. Kan den vara del av något som ingått i en byggnad?
Inte ens ett litet fornfynd alltså :(

Skämt åsido, det blev nästan ännu mer spännande: Vad KAN det vara? Ingått i en byggnad hur då? Och hur har de där rundade håligheterna uppkommit?

Undrar hur jag skulle kunna gå vidare, förutom att fråga grannarna.

Inte ens ett litet fornfynd alltså :(

Skämt åsido, det blev nästan ännu mer spännande: Vad KAN det vara? Ingått i en byggnad hur då? Och hur har de där rundade håligheterna uppkommit?

Undrar hur jag skulle kunna gå vidare, förutom att fråga grannarna.
Det är svårt att avgöra på bild, man måste känna. Men det ser ut som om hålighetterna mycket väl kan vara tillverkade av mänsklig hand.

Stora, till viss del flata stenar har under lång tid behövts som olika typer av byggnadsmaterial - tröskelstenar, grunder, murade väggar (i tex kyrkor) mm. Att sten inte är helt lätt att bearbeta gör att man återanvänt stenar med lämplig form. Här i Uppland finns tex en hel del runstenar som använts när man byggt kyrkor. Det var förmodligen även en symbolisk handling, att man ville knyta an till en tidig kristen generation som reste runstenarna. Men så var de också lämpade som byggnadsmaterial.

Liknande trådar

Hemmet Vi tittar på ett hus utan toalett och utedass. Eftersom vi har tänkt fixa en riktig toalett så vill vi inte bygga utedass eller koppla...
2
Svar
20
· Visningar
801
Senast: clusia
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 021
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 676
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama