Skäller mot andra hundar i koppel?

Pernilla_

Trådstartare
Hejhej!
Min väns drygt ettåriga hund är hur snäll och glad som helst, bortsett från när det kommer till mötande hundar när man är ute på promenad. Då börjar den skälla och dra/kasta sig mot den andra hunden. Detta sker dock endast när båda är kopplade, den har inga problem med hundar i trädgårdar och dyl, och går på hunddagis två dagar i veckan där den leker och är hur glad som helst!

Jag är ingen hundexpert så vågar inte dra några egna slutsatser, men har någon här någon förklaring och kanske lösning på detta beteende? =)

Sv: Skäller mot andra hundar i koppel?

Försök att arrangera möten med andra hundar i koppel. Gör som så att du sätter hunden och tränar henne på att sitta och titta på dig med hjälp av klicker och godis. Om hon inte kan klicker så träna in det utan hundar först. De första gångerna klicka och belöna så snabbt att hon inte hinner göra fel. Beröm med rösten också som en förstärkning. Om hon gör fel så kommentera det inte med nej och ryck i koppel, det bara hetsar. När hon kan sitta stilla utan att skälla provar du att gå så att hon tittar på dig istället. När du har tränat detta så att hon kan det så blir det naturligt för henne att titta på husse/matte när det kommer en mötande hund istället för att kasta sig i kopplet och skälla. Ha alltid en påse hundgodis med dig, torkad blodkorv gillar de flesta och det kletar inte och blir inte förstört.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 787
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 475
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 728
Senast: Migo
·
Hundträning Tog en omplaceringshund för några månader sedan. En supersnäll stövare. Tyvärr skäller hon på andra hundar när vi möter dem. Hon är... 2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?