Skällande grannar

morris

Trådstartare
Är det någon av er erfarna bukefalister som vet vad man kan göra åt sådana?
Så här är situationen:
Vi bor granne (tomt i tomt) med en familj som har fem små, skällande vovvsar. Dessa hundar är inte elaka på nåt sätt, men de har en enorm ljudkapacitet, speciellt när de drar igång och skäller samtidigt. Vilket de iofs alltid gör. De skäller på allt - personer, hundar, bilar, löv, fåglar...

Vi har påtalat ett flertal gånger att vi störs av detta, så grannarna är medvetna om problemet. Det de gör åt saken är att ta in hundarna när vi är i närheten eller de ser att vi kastar onda ögat på dem. Då får de skälla inomhus istället.

Vad kan man göra för att bli kvitt problemet?! Att be ägarna i fråga att ta tag i detta och uppfostra sina hundar ordentligt är uteslutet, den kapaciteten besitter de inte. Finns det regler, lagar? Vi vill helst inte behöva dra till alltför drastiska åtgärder, för i övrigt är det en trevlig grannfamilj o det finns ju alltid grannsämjan att tänka på, men det skulle vara bra att ända ha nåt "på fötterna"...

/morris - snart lomhörd

Sv: Skällande grannar

Svårt. Enligt lagen skall man som grannar ge varandra "skälig hänsyn", vad som menas med det är ju en tolkningsfråga.

Men att tala med varandra är ju alltid a och o, vad säger andra grannar? Skulle ni kunna göra något gemensamt mot den störande grannen?

Andra grannar börjar bli skapligt irriterade de också, speciellt sommartider när man gärna är ute... Ja, jag tror nog att vi skulle kunna gå ihop med en del andra grannar, men frågan är fortfarande vad vi kan göra? :confused:
Säga till? Vi har redan tydligt talat om vad vi tycker om hundskocken... Be dom ha hundarna inomhus hela dagarna så att ljuddet dämpas? (Vilket ju är hur de löser problemet temporärt just nu, men som jag egentligen tycker är fel gentemot djuren)...

Vi har en liten skällande grannhund och det är jobbigt nog.

Men 5!? Som triggar varandra, nej tack.
Jag tycker ni ska gå ihop och göra något åt detta!

Om inte ägarna går en kurs lr ngt för att ta tag i det får ni föra det vidare.
Någon förening som ansvarar?

Vad kan man göra för att bli kvitt problemet?! Att be ägarna i fråga att ta tag i detta och uppfostra sina hundar ordentligt är uteslutet, den kapaciteten besitter de inte.

Leta reda på någon som han hjälpa till att dressera hundarna, och lära ägarna hur dom ska bära sig åt. Samla sedan ihop så många grannar som möjligt och förklara att ni helt enkelt inte står ut längre och överlämna namn och telefonnummer till den ni letet reda på.:idea:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=899693

En artikel om en liknande grej, så jag tror ni kan kontakta kommunen..men ni bör kanske gå ihop några innan, så ni är några som kan intyga. Om inte annat får ni väl säga till grannen att om de inte går en kurs så de får tys på sina hundar så polisanmäler ni grannar dem, för typ -hemfrids brott:p eller förargelseväckande beteende....

Leta reda på någon som han hjälpa till att dressera hundarna, och lära ägarna hur dom ska bära sig åt.

En mycket bra idé! Själv brukar jag kolla på Dogwhisper ibland o har tyckt många gånger att Ceasar väl kunde komma hit också :angel:
Kruxet i detta fall är dock ägarna - jag tror tyvärr inte att det finns en chans att de skulle ta till sig av sådan träning... Och om de gjorde skulle de ändå inte fortsätta träningen på egen hand efteråt (98% säker på det) :crazy:

Vad gäller ägarfamiljen tror jag inte att de själva lider speciellt av detta - mannen jobbar mycket o långa dagar o frun (som visserligen är hemmafru) har grava hörselproblem o hör knappt nåt utan hörapparat :crazy:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=899693

En artikel om en liknande grej, så jag tror ni kan kontakta kommunen..men ni bör kanske gå ihop några innan, så ni är några som kan intyga. Om inte annat får ni väl säga till grannen att om de inte går en kurs så de får tys på sina hundar så polisanmäler ni grannar dem, för typ -hemfrids brott:p eller förargelseväckande beteende....

Tackar för artikeln :bow:

Hemfridsbrott är banne just vad det är, ska nog hota med det nästa gång hundarna blir rabiata :devil: (nu när det regnat massor o hundarna är inne - o jag dessutom varit på jobbet - har jag faktiskt inte hört dem)

Iden verkar ju bra. Men känns det inte drygt att lägga ut en massa pengar för att grannen inte har koll på sina hundar? :confused:

*kl*

Vi har samma problem med en liten hund som bor granne med mina föräldrar. Vi har väldigt bra relation med dom så man vill inte gärna bråka. Iofs så brukar dom ta undan honom när han står och skäller, men ibland smiter han ut och står och gormar mitt emot mamma och pappas ytterdörr (och brevid ligger sovrummet där pappa sover på dagarna efter långa nattpass på jobbet). Jag kan inte distrahera eller prata med honom för han är mer vild än tam när det gäller andra än hans "mamma"...

Ett tips till TS är att ringa kommunen och bara fråga vad som kan göras åt saken i deras synvinkel. Ni kan ju inte ha det så om ni störs av det :crazy:

Mina bekanta råkade ut för samma sak, 3 skälliga grannhundar som dessutom skrämde skiten ur deras egen, mer väluppfostrade, hund. Vi var i trädgården och skulle grilla en gång och grannhundarna skällde som :devil: Då blev en kille i sällskapet förbannad (inte helt nykter kanske :angel:) så han sög tag i vattenslangen med sprutmunstycke och drog på vattnet. När hundarna skällde så fyrade han av en stråle. Detta upprepades ett par ggr och plötsligt blev det tyst, hundarna gick in och la sig på grannens altan. Efter det gick de undan så fort någon var på kompisarnas tomt så det var effektivt men grannarna blev lite småsura förstås :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej bukes samlade hundexpertis! Vill börja med en bedjan: Det här är något som är skitjobbigt för mig och jag känner mig som en usel...
Svar
3
· Visningar
2 156
Senast: vallhund
·
R
Hundhälsa Grannen nedanför har en liten hund som vi sällan märker av, ibland skäller den lite på kvällen men inte mer än så. Nu idag har den...
Svar
18
· Visningar
3 693
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 113
Övr. Hund Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom. Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års...
Svar
8
· Visningar
6 238
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter