Skall kvoten vara oförändrad?

Eastwick

Trådstartare
Vi hämtade i början på december hem ett par hingstfölisar och la dem på samma foderstat, nu börjar vi se att min pålle klarar sig utmärkt på detta men den andra behöver mer. Skall då kvoten bibehållas eller är det bara mer energi som behövs? Eller får man helt enkelt testa? Jag tycker det är svårt det här, man vill ju att de skall få optimala växtförutsättningar!!!

Sv: Skall kvoten vara oförändrad?

jag är ingen expert men jag tror att kvoten mellan protein och mj (det är väl den du menar) ska hållas på samma nivå. Den andra hingstungen kanske blir större än din och då behöver den mer protein också. Jag läste någonstans om undersökningar som var gjorda angående osteocondros att storväxande unghästar låg i riskzonen just eftersom de fick för lite protein till sin storlek. Jämfört med jämngamla kompisar som blev lite mindre och klarade sig på mindre protein.

Sv: Skall kvoten vara oförändrad?

Jo, den andra är faktiskt redan större, ser mycket mer ut som en ettåring och inte en fölis. Jahapp, mer hö än det de äter går ju inte att få i dom så det får bli mer av något annat... hm... Just nu äter han ca. 2 kg högproteinpellets + fri tillgång till hö, skall man prova att bara öka pelletsen eller lägga till något helt annat? Sammanlagt nu får han 74,9 MJ och 620 smpt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka