Skall jag oroa mig för fång...

Z

Zeena

Min 2,5 åringa halvblodsvalack har krånglat lite med hovslagaren. Han hoppar runt när han verkar bak och vill inte lyfta höger fram. Han har gått på bra bete hela sommaren. Har tränat att få honom lydigare vid verkning och det går mkt bättre även med höger fram. Han är inte halt. Inte gallig eller varm på benen. Kanske lite varmare i hovarna, ingen feber och enligt veterinären i måndags hade han höjd puls båda fram. Dock verkade hon inte så ororlig och sa fortsätt träna för det är nog dumheter. Men jag har börjat fundera, kan det vara fång känningar? Han har inte ställt upp sig på fångvis, springer i hagen, ömmar inte i hovarna vid verkning (idag)...
Sedan september går han på magrare bete men får 6-7 kg hösilage med protein 42 per kg. Gräs i hagen från 9-20. Samt kraftfoder, ca 1,5 kg. Han är 155 och smäcker. Får han för mkt protein- fångrisk...

Sv: Skall jag oroa mig för fång...

Låter som min häst.Hon krånglade när hon blev skodd,försökte lägga sig ner och la ganska mkt vikt på bak.Detta var bara på höger fram,det visade sig att hästen var rejält om i bogarna.Kanske ska kolla upp det?.Nu står hon bara och behandlas med terapeut.

Oroa dig inte för proteinhalten, det finns inget bevisat samband mellan det och fång.
Förstärkt puls i kotan är inget bra verktyg för att diagnosticera fång, det varierar för mycket från fall till fall. Håll ett öga på hästen så att den fortsätter att springa i hagen, det brukar vara ett gott tecken...

Kanske killen är lite höstpigg och trotsig?? ;) Passar på och ger matte lite extra huvudbry??

Kan det vara att han är slyngig och ouppfostrad. Jag kan inte förstå var fånget kommer in någonstans för att din unghäst inte vill låta sig skos. Dessutom skulle jag vara försiktig med att ha en unghäst på magert bete, dom behöver mycket mat och speciellt protein. Som någon sa, protein orsakar inte fång.

Han kan säkert vara lite trotsig, hittills har han aldrig varit det men någon gång skall de väl testa.
Min oro för fång grundade sig i ökad puls på båda fram.

Han går på magert bete sedan 1 september eftersom jag tagit hem honom från sommarbetet och i vinterhagen han går i (2 hästar på 1,5 ha) är det inget vidare bra bete med dock gott om gräs.
Han har dessutom fått hösilage så mat liter han inte brist på!!

Igår verkades han på morgonen, på eftermiddagen när jag kom till stallet stod han vid ingången till hagen och hade både fram och bak benen indragna under sig, onormalt att stå så helt klart. Pulsen var kraftig. Inga problem att leda honom. Han givk på bra. ???

Släng av korsförlamning, ont i magen eller bara ont i fötterna efter verkning?

Han vill inte låta sig verkas, sko gör jag inte på en 2 åring.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst hade fång och han var inte halt, inte öm ingenting förutom lite förhöjd puls. Det var det enda vi såg det på samt kinkig när man lyfte en hov.

Nu har den röda randen kommit fram så vi vet att det var fång (och han är frisk). Så jag skulle tagit det säkra före det osäkra och provat att ställa honom där han får mindre/inget gräs, inte ge krafftfoder och se om det minskar på en vecka.

Jag gjorde det och han blev inte bättre, inte förrän jag slutade att blanda hans magtarm med betfor (1dl blött) utan istället tog Rehab så blev han bra. Det lilla lilla som var i den betforen var det som stoppade fullt tillfrisknande. Det är dock väldigt individuellt. Ville bara illustrera hur lite det kan behövas.

Liknande trådar

Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 810
Senast: Hoppsin
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 949
Hästvård Veterinär är preliminärbokad tills imorrn kan jag väl börja med. Häst av det kraftigare slaget, ej i perfekt hull men smalare än han...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25