skall jag köpa eller inte?

lovehorses

Trådstartare
Jag har blivit "kär" i en travare.
(jag har skrivit om honom tidigare, "om en travare")
nu till min fråga:
han har ont i ryggen men det är pga att de inte har skött honom. Går det bort? Kommer det att komma tillbaka?
Han är så ung, 5 år.De har förstört hästen redan.
han är jättefin att rida de få gånger jag red honom innan han fick värk.
Igår när jag var med honom så myste han med mig och det var första gången han gjorde det.
är jag helt "korkad" om jag köper honom?
Tyvärr har jag inte bilder på hästen.

snälla svara!

Min hemsida:
www.angelfire.com/hero/carro
:bump:

Hej.
Svåra frågor som egentligen bara du kan svara på.
Det första man vill veta är ju varför han har ont i ryggen! Du säger för att de ej har skött honom, men det är lite för klent... Man behöver veta om han har snedheter i kotpelaren, om han har pålagringar som kissing spines, om det är inflamerat i senfästena m.m. eller om det "bara" är musklulära spänningar.
På Axelsons lär vi oss att "rygghästar" är de som är svårast att hjälpa även när det bara sitter i musklerna. Man får räkna med att inte kunna rida på ett långt tag. Och att det kommer krävas, dels en massa behandlingar (=pengar) och dels en massa uppbyggande jobb från din sida. Dessutom så finns det ju inga garantier...
Jag tycker du först skall ta reda på exakt vad som är orsaken till hans ryggont (alltså vart det sitter någonstans), och rådfråga vet. eller fysioterapeut vad de tror om hans chanser.
Hoppas det ordnar sig för dig.
Mvh/Marie

Ryggproblemet sitter i att han inte har blivit skodd på 6 månader + att han hade en sadel som inte passade. De rider honom fast han har ont. :mad:
jag har ju häst nu och vill ha en till, som man måste kämpa med lite. känner att jag vill prova på min kunskaper. Jag vet att det blir mycket jobb men han är riktigt fin, och härlig att rida, okej han har sina rackartyg men det har alla hästar.
pratade med en bekant som har ridskola om detta men han är emot varmblod så det skriker om det...

Problemet är alltså skoningen och fel sadel.

jag har haft/honom som foder ett tag men nu skall han flytta på fredag. :(
Det känns lite tråkigt för jag har fått sååå bra kontakt med honom.
Jag vet inte om han är till salu, men jag funderar på att fråga. Jag vill ha lite kommentarer och tips vad ni tycker.

Gör det till en prisfråga!
Lägg ett skambud och chansa på att han blir bra i ryggen.

tror ni att 10.000 mark (ca 15. - 20.000 kronor)blir bra som ett bud. kanske det blir för mycket. ge förslag så kan jag fundera. (De går bra att ange det i kronor).

TACK FÖR ALLA SVAR, HOPPAS JAG FÅR MERA!!! :rofl:

prova med ett bud på 6000 lr nåt....har den ont i ryggen så ska du nog inte slänga ut sådär hemskt mycket pengar!

Fundera på om du är beredd att markträna honom (tömkörning, longering o sånt) efter att du gått promenader med honom en längre period. Han kommer att behöva stallplats, foder, utrustning, försäkringar, hovvård, veterinär o s v!

Om du o hästen passar ihop, du har tre timmar till per dag att vara i stallet (bara ett genomsnitt?) och råd att ha honom, och dessutom har en stallplats till honom tycker jag att du ska prova i alla fall. Försök att få honom på foder först!

Vet du varför han ska flytta?

(Jag saknar än idag en häst jag inte tog emot som jag fastnade för, men jag vet samtidigt att jag inte skulle haft tid/råd för henne, så jag är inte ledsen över mitt val. Saknade försvinner inte, men jag har inte dåligt samvete heller, för jag hade en inget val... Är du säker på ditt val? )

du skrev att det var en travare och då gissar jag att den iallafall blivit tränad för trav, om inte...är det ett varmblod eller kallblodstravare? Kallbloden är oftast lite dyrare. Jag anser att 15-20 000för en häst med ryggproblem är för mycket, men tycker du verkligen om hästen är det upp till dig vad du vill satsa. ett vettigare pris vore kanske 8-10 000kr...

Jag tycker du ska kontakta en veterinär innan du bestämmer dig. Tror han/hon att det kan gå bort så tycker jag du ska slå till.
Jag köpte mitt fullt friska varmblod för 8000 och han var väldigt välriden innan, så jag tycker absolut inte du bör behöva ge mer än så.
Lycka till!

Det är ett är ett varmblod.
Den är 5 år så jag vet inte om den har blivit körd, det kan ha blivit körd men kan inte ha varit mycket när den är så ung.

Jag är så förvirrad vad jag ska göra. han är så fin och söt.
Lite rackar tyg har han för sig men det har ju alla hästar plus att jag inte vet om jag har råd om han typ skulle stå i stallet som han är nu. det bli dyrt då...

ta kontakt med vet. å låt vetrinären undersöka hästen!! snälla du gör inte som ja gjorde..ja kolla inte med en vet. för 2 år sen hitta ja en 8 årig vbl valack..han hade haft de lite kämpigt,de sa de inte men de har vi kommit fram till nu när ja haft min sötis i 2 år.. han blev sönderkörd som 3 åring i norge=( därefter gått som sällskapshäst ått 1 åringar.. de hade oxå ridit honom med en sadel som klämde i drygt ett halvår..min vet. har nu konstaterat att hans framben är slut(sen han blev sönderkörd) å att han har ont å då belastar ryggen å bogbladen..!de går inte å göra han*frisk* kan ha han som sällskapshäst men inge mer å han har ont så han ska avlivas snart=( :( så vetrinärbesikta hästen innan å se om de går å fixa.. ta gärna ut en kotknackare till hästen å massage är skit bra för den=) lycka till!

Alltså jag fick rida honom och betala för det. det var inget annart jag skulle göra.
det var flera som red honom...inte brar jag säkert en tre stycken som red honom varje dag.

Jag vet att det är dyrt med häst har två redan, skall sälja den ena men då har jag dom i mitt eget stall och eftersom det stallet är på åland och jag e i helsingfors så måste man frakta honom.

Jag har sådan beslutsångest.... :(
Tänk om jag gör ett jättedåligt köp??!!
Skall till honom idag, får se hur han är då!

Tacksam för alla svar jag fått! :)
Min hemsida:www.angelfire.com/hero/carro

JAG HAR FRÅGAT OM DEN VAR TILL SALU!!!!! :)
Det var den inte just nu, har haft 5 ägare(hästen är 5 år)... :(
Men hon skulle höra av sig om hon ändrade sig.

Hon skulle ha 2000 euro för den = ca 15.000 - 20.000 kronor.
vilket är väldigt mycket för en travare som har ont i ryggen...

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023