Skall jag avmaska katten?

E

Eeiram

Hej!

För att fatta mig kort: jag har tagit hem stallkatten för cirka två månader sedan, hon skall nu bo hemma hos mig fortsättningsvis. Nu undrar jag om jag skall avmaska den eller inte? Jag har hört att man inte skall avmaska för risken för resistens?

Jag har tidigare avmaskat katten vid ett tillfälle med en tablett Drontal.vet. Jag har en tablett kvar, skall jag ge den eller ej?

Mycket tacksam för svar!

- Marie

Sv: Skall jag avmaska katten?

Jag tror det är lugnast om du tar drontal igen (det räcker visst med en tablett, eller hur?) och därefter avvaktar du och avmaskar inte om du inte ser nåt misstänkt. De flesta innekatter behöver inte avmaskas, precis som du är inne på.

Stallkatter får ju väldigt lätt mask - så om hon inte avmaskats nyligen är det nog säkrast att avmaska nu , så slipper du tänka på det sen.

Det är nog mitt råd ja.

Annars KAN du avvakta och kolla i bajet och ev spyor om du ser nåt misstänkt...

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
798
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 202
Senast: WildHorse
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 209
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4