Skall få valpar till helgen Men....

C

Chanel_

min lilla schnauzertik har redan børjat visa lite att det snart ær dags.
det oroar mig lite eftersom hon skall ha på søndag.

ær det nått jag ska oroa mig før att hon redan børjar vissa massa tecken nu...?! Hon høll på en hel del igår...lite orolig,bædda osv.
men så kom kvællen o det var som om allt bara lugna ner sig.

så det jag undrar ær skall man oroa sig om hon valpar lite tidigare æn beræknat?

det ær ju førsta gången før henne o jag skall blir mormor till vælmående valpar førhoppningsvis.

Hunden ær hemma hos mina førældrar eftersom min mamma har tidigare tagit kullar o varit med.

Men ja ær sån att ja fråga heller 1000 personer æn att fråga 5.

så dærfør stæller ja frågan hær o då kanske ja førhoppningsvis kan få några kloka o lugnande svar!
 
Sv: Skall få valpar till helgen Men....

63 dygn står inte skrivet i sten. Är det en stor kull brukar de ofta komma lite tidigt utan att det blir några problem för det. Min förra kull kom på dygn 57, och det var helt fullgångna valpar.

Om jag räknar rätt är din tik redan på dygn 59, så ur den synvinkeln är det inga problem. Dessutom har en del tikar förvärkar som får dem att bädda tidigt. Andra pluttar ut en valp utan minsta tecken innan att det är på G. De flesta håller sig någonstans mitt emellan.

Tempa din tik för att se om tempen ligger stadigt under 37 eller där ikring. Då har valpningen kommit igång, och förlossningen kommer inom ett dygn. Uteblir förlossningen när tempen legat still lågt för att sedan gå upp är det dags att uppsöka veterinär. OBS! Tempen går upp och ner en massa sista dagarna utan att det är något fel. Det är den låga stillaliggande tempen som visar att valpningen har gått igång ordentligt.
 
Sv: Skall få valpar till helgen Men....

Har haft väldigt många DS-kullar och endast en tik har valpat på
63:e dygnet. Alla de övriga på 60:e eller 61:a dygnet.

Schnauzer är normalt sunda hundar som valpar lätt så oroa dig inte.
 
Sv: Skall få valpar till helgen Men....

Min kæra mamma tempar o før statistik øver det.
Men jag ær så rædd att nått ska gå fel, samma nær våra hæstar ska føla.

men det ær gott att høra att det inte en onormalt att dom e lite tidiga!

Nær vi hade valpar var jag sjælv inte så gammal så ja har inte nått minne av om dom valpa rætt datum eller ej.

Men hærligt att høra att jag inte bør oroa mig.

Håll tummen før oss ;)
 
Sv: Skall få valpar till helgen Men....

Har haft väldigt många DS-kullar och endast en tik har valpat på
63:e dygnet. Alla de övriga på 60:e eller 61:a dygnet.

Schnauzer är normalt sunda hundar som valpar lätt så oroa dig inte.

vad ær det før færger du har avlat på ? har du kennel ? ja blir så nyfiken. Vi har parat henne med en hane från Pixbo som blev BIR før nån vecka sedan =)
 

Liknande trådar

J
Träning Hade utslæpp i søndags morse denna dialogen delade mellan mig (J) och en annan hæst ægare (E) som redan va nere i stallet och høll på...
2
Svar
27
· Visningar
2 107
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp