Skälig tid för att häva hästköp?

Sv: Skälig tid för att häva hästköp?

Gör som din jurist råder dig att göra, dvs ta inte kontakt med köparna när det nu blivit en sådan situation. Låt köparna dra ärendet vidare, det är de som måste kunna bevisa att något fel på hästen förelegat vid köpet eftersom de har en undersökningsplikt. Kan de ej bevis att det var fel på hästen vid köpet så behöver du ej vara orolig för att du måste ta tillbaka hästen.

Visst är det tråkigt att inte kunna ha en bra relation till de som köpt hästen, men tyvärr har den väl redan blivit förstörd eftersom du fått ett brev där de säger sig kontaktat en jurist.

Du har heller ingen skyldighet att hjälpa dem med hästen.

Skulle det vara så lätt att låta köpet gå tillbaka skulle jag ha lämnat min tio gånger om. Hon är nämligen testarnas mästare. Köparna får väl helt enkelt "rida" ut problemet. Tycker inte det låter som något jätteproblem, speciellt inte som dom verkar ha tillgång till tränare som kan hjälpa till.

Vad jag förstår har de inte reklamerat hästen p g a något fel, utan p g a problem i ridningen. Lär nog bli svårt att få igenom, särskilt eftersom problemen inte varit där från de tog över honom, utan snarare skapats av dem.

Om de däremot hittar en underliggande fysisk defekt och den kan dateras till tid innan köp, ligger det lite sämre för din del.

Men jag tror att du i det här läget lugnt kan lyda din jurists råd och sova gott på natten.

Varför inte med tanke på hur många hästar idag som har något problem med nacke o rygg?
I värsta fall är det riktigt risigt, i bästa fall är det ingenting, i en del fall kan man få vet att det är "något" och hästen ska ex. inte ställas av.
Förstår inte hur folk vågar att INTE röntga... Går emot allt vett och förstånd.

Beror väl helt på omständigheterna? Med gott försäkringsskydd och rimlig prissättning ser jag heller ingen anledning att röntga igenom hela hästen om den inte visar något.

Varför inte med tanke på hur många hästar idag som har något problem med nacke o rygg?
I värsta fall är det riktigt risigt, i bästa fall är det ingenting, i en del fall kan man få vet att det är "något" och hästen ska ex. inte ställas av.
Förstår inte hur folk vågar att INTE röntga... Går emot allt vett och förstånd.

Det är inte rimligt att röntga allt på någon häst i normala prisklasser, det blir ordentligt många bilder ofta blir det dyrare än själva hästen. Man måste anpassa om och vad man röntgar utifrån ras, pris, veterinärs rekommendationer och övriga omständigheter. Mycket mer än exportröntgen och eventuella problemområden är sällan motiverat.

Så himla många hästar har väl inte fel? De jag hört om som börjat bråka efter försäljning har nästan alltid berott på att de tapppat hull, eller blivit felridna.
Även om hästen har täta tornutskott kan den fungera perfekt, så tillvida man ser till att den har muskler.

Vad jag förstår har de inte reklamerat hästen p g a något fel, utan p g a problem i ridningen. Lär nog bli svårt att få igenom, särskilt eftersom problemen inte varit där från de tog över honom, utan snarare skapats av dem.

Om de däremot hittar en underliggande fysisk defekt och den kan dateras till tid innan köp, ligger det lite sämre för din del.

Men jag tror att du i det här läget lugnt kan lyda din jurists råd och sova gott på natten.

Jag gjorde ju en röntgen på nacke o rygg för nåt år sedan för att jag tyckte han kändes trött i kroppen o ville utesluta att det va något på honom.
Då det inte visade något fel alls,tom SI-leden är undersökt med ultraljud ua så känns det som om de skapat problem i ridningen på honom.
Har haft denna hästen sen han va 3 år(är 8 nu) o sett honom bli inriden o tränat regelbundet för min tränare som jag köpt honom av o han aldrig ställt sig på bakbenen då.
Han har tom varit hos känd hoppryttare som hade honom för försäljning under 3 månader o hoppat honom en del o de har aldrig sett problem med honom utan satt upp sina hästskötare när de inte hunnit rida själva.
De sätter bara upp dem på SNÄLLA hästar.
De tränade honom att gå på presenningar o han hade plast över sig o han gjorde ingenting,det säger väl en del om honom....
Som ni kan läsa i första inlägget så va polisen intresserad av honom men tiden räckte inte till att komma o titta på honom då.
Känns bara så jobbigt då jag fick veta av säker källa igår att de ställt av honom för att de inte vågar rida honom,hm:confused:

Men inget av det här säger hur hästen kan komma att bete sig om den hamnar hos någon som hästen inte respekterar som ledare eller om hästen har skadat sig och har ont. Det kan få den snällaste häst att bli direkt farlig.

Kan ju vara så att han är i pälsfällning, dom har lagt på ett skitigt schabrak, han kan ha en dålig dag, sedan väder och vind, ena dagen varmt och skönt andra dagen kallt och kyligt. Dom kanske har tagit av honom täcken för fort att han blivit kall och stel, lite ont i kroppen och en reaktion på det.

Finns så mycket som kan ha hänt, vänta och se, det löser sig, men måla inte fan på väggen än:)

Tack alla som svarat!
Får väl bara låta det ha sin gång men känner med den fina hästen som jag tycker mycket om....:cry:

Blir bara så trött på allt!!!

Hej!

Med tanke på hur länge de haft hästen kan det mycket väl vara så att deras ridning gett hästen kotledsinflammationer(det är väldigt vanligt med nya ägare och ny ridstil) och det är därför den protesterar. Och då har dom väl blivit rädda och en ond spiral börjat. Tråkigt att det är så, men kan du inte ta hem hästen är det bara att lyda juristen och lida med hästen..

/Lavinia, som hoppas ni hittar en lösning snabbt (eller egentligen att nya ägarna gör det!)

Du svarar ju aldrig på frågan men vad har du och hästen att förlora på att åka och titta på hästen? Då märker man ju relativt snabbt om hästen testar eller om den faktiskt har ont någonstans. Det här leder ju bara till att hästen säljs vidare.

Du svarar ju aldrig på frågan men vad har du och hästen att förlora på att åka och titta på hästen? Då märker man ju relativt snabbt om hästen testar eller om den faktiskt har ont någonstans. Det här leder ju bara till att hästen säljs vidare.

Eftersom de inte är intresserade av att behålla honom o inte ta hjälp så finns
det ingen anledning att propsa på att jag åker dit o kollar honom....
Som juristen sa så ska jag inte komma i konflikt med dem mer utan låter det gå mellan våra ombud istället,jättesynd men vad ska jag göra???

Kanske är det som nån skrev att han faktiskt kanske har ont nånstans nu när deras ridning inte är samma som min ju,ny ryttare,ny sadel o nya tränare....

Hoppas att de kollar upp honom,han va ju faktiskt hel ren när han besiktigades o röntgades innan han åkte dit..

Denna hästen har inte varit halt nån gång hos mig alla de 4,5 åren jag haft honom......

Jag kanske är ute och cyklar men är man inne i en process som du faktiskt är eftersom ni båda har anlitat advokater så är det ju inte bra att du är hos dom och hjälper?? Jag kan ha fel men det känns så himla "fel"

Hade ni inte haft advokaterna inblandade så tycker jag det hade varit okej om du hjälpt dom om dom velat det, men nu är det bästa att ombuden har kontakt med varandra tills detta är över:)

Eftersom de inte är intresserade av att behålla honom o inte ta hjälp så finns
det ingen anledning att propsa på att jag åker dit o kollar honom....

Nej, vill dom inte ha någon hjälp att lösa problemen så finns ju inte så mycket man kan göra.

Jag har inte sagt att man ska röntga hela hästen.
Men jag förstår inte varför så många är motståndare och sen står och får div. problem och klagar. Ingen måste göra något men jag vill gärna försäkra mig om vad det faktiskt är jag får. Ni behöver inte göra det.

Det var lätt att uppfatta det som du tyckte man skulle röntga alla hästar och allt som går att röntga?
Motståndet du får beror på detta och är inte ett generellt nej till röntgen. Anser du att man ska lägga 10-20.000 på att röntga en 1 årig shetlandsponny? Eller en 25-årig sällskashäst?

Själv valde jag att friröntga min då 7-åriga islandshäst för spatt, problemområdet för just islandhästar.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 085
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 956
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar