Skalbagge i havren...

A

Ardnas

Ja, jag har hittat en död skalbagge i havresäcken (är alltså en säck på flera hundra kilo)... Grymt äckligt, men hur mycket påverkar det den hygieniska kvaliten? Är det bara att slänga flera hundra kilo havre, eller kan man ge om man inte hittar fler?

Sv: Skalbagge i havren...

Klart du kan ge havren! Men hittar du många fler så kanske du ska fundera på att slänga den..

Först - en SÄCK på flera hundra kg - var köper du din havre.....

Sen skalbaggen - jag lovar dig att det finns garanterat massor av döda skalbaggar i ...flerahundra kg havre....och säkert minst 50 döda spindlar, för att inte tala om kvalster.

Om det skulle vara så många så du upplever havren som svartprickig - då är det dags att gå till leverantören och få pengarna tillbaka eller ny havre.
För då är NÄRINGSVÄRDET alldeles för lågt, skalbaggarna har då käkat upp havren. Det hygieniska värdet påverkas inte nämnbart av några insekter.
Andra svarta prickar som muslortar däremot är kanske mindre bra att fodra med.

vi hade "säckar" på 250kg!! vad är det för konstigt med det?

hihi en skalbagge... du ska bara veta vad som springer och kryper i havren innan den hamnar i säcken hehe... tänk på det!

Jag har aldrig sett så stora säckar och det trots att jag har en bakgrund i lantbruk.
Så min fråga är återigen -Var köper ni dom säckarna med flera hundra kg havre?
De enda säckarna jag sett i den storleken har varit konstgödselsäckar och utsäde....

jag har fått storsäck nångång faktiskt..hemkört..sån med "handtag" och hål både uppe o nere

skalbaggar innehåller mycket protein :D

Det finns många som säljer havre i storsäck, köpte själv tidigare svarthavre i storsäck blir mkt billigare om man använder mkt havre (vilket vi inte gör nu så nu blir det vanliga 40kg säckar) Har för mig att vi tom fick 500kg i våra innan.

Tack för svaren, då kan jag då fortsätta ge havren med gott samvete... Ja, stallägaren (är alltså inte min havre heller) köpte en storsäck med havre för att slippa köpa så många av de normal stora, plus att det blev billigare.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare