ryssen

Trådstartare
Jag håller på att bygga en vagn till mina shettisar...och är nu frame vid skaklarna. Det är en fyrhjuls flakvagn med hand broms kopplad till fram axeln...1m bred 2m lång...och grön färg om det hjälper nån...:rofl: Jag har hittat tre varianter på skaklar och undrar nu vilka ni föredrar...självklart ska jag ha svängsel och draglinor också...Jag vet inte de "riktiga" namnen så jag ska försöka förklara...

Model 1.
"Vanliga" skaklar, som sitter som drag linor med svängsel...

Model 2.
"Fasta" skaklar, som sitter i axeln och bara är rörliga i upp och ner...

Model 3.
"Kul" skaklar som också sitter på axeln men är rörligare typ går att föra i cirklar...:crazy: :crazy: :crazy:

Hrm...det är kanske bättre att ni bara berättar vad ni har och föredrar och varför...:angel:

Visa gärna bilder...en bild säger mer en tusen ord....:bump:
Tusen tack på förhand...
PS.Har letat trådar men tycker inte att befintliga svara fullt ut på mina frågor...Kanske jag som är dålig på att leta info *läses är LAT*...:o:)

Sv: Skaklar...

När jag gjorde min shettisvagn (fyrhjuls) var största tabben med skaklarna att de blev för raka och sitter i samma höjd som axeln, för lågt typ 15 cm från marken.
Samt som "modell 3"... Inte bra alls!!! :(
Andra tabben var att jag inte fixade stötdämpning! :angel:
Vet inte om jag är kräsen men det är inte så bekvämt...
Beror lite på hur man kör oxå. Vid trav över stubbåkern får man ju räkna med att det blir stötigt :D

Model 1.
"Vanliga" skaklar, som sitter som drag linor med svängsel...
Detta är knappast "vanliga" skaklar och ekipaget bli svajjigt och vagnen riskerar att åka snett när hästen bromsar.
Fungerar dock vid parkörning men det är helt annat än enbet det.
Men vänta, ska du köra par?
Då blir det ju lite annat som sagt! :D
Då är denna variant bäst kort stång och par skaklar. Gillar inte den längre stången +draglinor/svänglar, dock har jag inte kört par just nått alls...

En tvåaxlad vagn ska ha skaklar som är fasta och bara kan röra sig upp och ner.
Om man inte kan fixa rekade, men det är ändå lättare att fixa svängel.

Jag rekomenderar att du "figursyr" skaklarna oxå, helt raka är värdelöst tro mig :crazy:
Titta på bilden jag ritat :D
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?fill=0&id=JNDRROGRDRJME0&storlek=1000
Nr 1 är inge bra, så har jag och jag tömkör hellre :angel:
Skaklarna funkar inte bra med min sele (högt skakelfäste).
Om man har loksele (seltunga) ska man ska ha en längre öggla (sitter här under skakeln) så att draglinor och svängel gör nytta (minst 20 cm).

Nr 2 är bättre!
Piggar med 20 cm mellanrum för skakelöggla (går att fixa på loksele) antingen under (längst ner) eller på utsidan av skaklen.
Figursvängda, baksele ringar och svängel!
Om man har loksele ska svängeln sitta lågt, blå prick på bilden (längst ner) och om man har bröstsele passar högre satt svängel (röd prick).
Allra bäst är kanske maratonskaklar+snabbkoppling på selen! :idea:

Sv: Skalar...

Hmm...jag ska inte köra par så då kan jag stryka model nr 1...

Jag har redan räknat ut att raka skaklar inte passar så bra...jag tänker använda rokardens skaklar som modell, de passar perfekt runt min lilla pålle... fast de nya måste jag böja i ändan också förstås...Annars lär vi inte klara branta backar utan att framände på vagnen lyfts...:rofl: Varför tycker du inte att model nr 3 är bra...jag tänkte att skaklarna stör minst om de är så "rörliga?:confused:

Tack för ditt långa svar...:)

Sv: Skaklar...

...Men vänta, ska du köra par?
Då blir det ju lite annat som sagt! :D
Då är denna variant bäst kort stång och par skaklar. Gillar inte den längre stången +draglinor/svänglar, dock har jag inte kört par just nått alls...

WHAT??? Kan man köra par med "par skaklar"? Eller är det "parskaklar"?
Ja jag vet ingenting om det, jag har själv två minisar som jag precis börjat köra litegrann och då med en parstång, draglinor, svänglar och svängelvåg. Hur kan det se ut annars? Vad menar du med kort stång? :confused: E det nåt jag har missat nu???? :eek:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Unghästfasoner?

Omröstningar

Tillbaka