Skal/regnjacka för vandring.

pepp

Trådstartare
Behöver köpa mig en vettig jacka för nästa års vandringar. Känns så himla onödigt att packa ner både skal och regnjacka, så vill banta ner och bara ha en jacka med mig.

Man ska kolla efter vattenpelare väl?
Har nån några tips? 😁
@Sassy ?
 
Haglöfs LIM har många goda recensioner och jag tror de är mindre svindyra på XXL just nu.

Men ja, hög vattenpelare och hög ”andbarhet” är bra saker.
 
Haglöfs LIM har många goda recensioner och jag tror de är mindre svindyra på XXL just nu.

Men ja, hög vattenpelare och hög ”andbarhet” är bra saker.

Ja just L.I.M serien har jag faktiskt kikat på! Ska kolla vad som finns på xxl.
 
Jag har en l.i.m, och är nöjd med den. Det finns flera olika i serien, och de har lite olika vattenpelare och andningsförmåga så att man är uppmärksam på det. :)

Tänk på att det sliter på regnjackan att användas som skal hela tiden när man går med ryggsäck, så folk som har lätta (och dyra) regnkläder brukar komplettera med en tunn vindjacka för lägen när det inte regnar. Vindjacka + regnjacka blir ofta lättare än en rejälare skaljacka ändå, och mer anpassningsbart efter väder.

Kan man tänka sig att lägga mycket pengar på en sjukt bra jacka så bör man titta på montbell. Jag är inte riktigt där än, men när haglöfsjackan så småningom tar slut kommer jag nog skaffa en.
 
Behöver köpa mig en vettig jacka för nästa års vandringar. Känns så himla onödigt att packa ner både skal och regnjacka, så vill banta ner och bara ha en jacka med mig.

Man ska kolla efter vattenpelare väl?
Har nån några tips? 😁
@Sassy ?
Jag har en fjällräven keb, snordyr men används till allt (vardag, vandring, skidåkning osv) haft den 2 år nu och ser ut som ny. Kompletterar med tunn dunväst på vintern (som ofta är för varm och fuktigt för riktigt tjock jacka här nere) min sambo bytte sin likadana förra året, då hade han haft sin i drygt 10 år. Jag har så många gånger köpt ”billiga” friluftsprylar för att jag blivit lite snål och sen ändå bytt upp mig till det jag ville ha, så jag har slutat snåla utan hellre sparat lite till för att känna att jag har råd med det jag faktiskt vill ha och inte budgetalternativet :)
 
Jag rekommenderar att kolla på Houidinis jackor. Förutom funktionen så har de ett miljötänkande som inget annat företag. Ska man ändå upp i de prisklasserna så tycker jag att det är värt att ta hänsyn till.
Själv har jag skidkläder (som används till allt möjligt annat också) och mellanlager och är extremt nöjd med funktion, passform och hållbarhet.
 
Jag har pga det Sassy skriver en dyr Tierra jacka jag bara använder när jag är ute på vandring/äventyr och en billig vardagsjacka som jag har hemnavid, jag insåg att jag slet ut dom i vardagslivet.
 
Jag har pga det Sassy skriver en dyr Tierra jacka jag bara använder när jag är ute på vandring/äventyr och en billig vardagsjacka som jag har hemnavid, jag insåg att jag slet ut dom i vardagslivet.
Så gjorde jag nog oxå tidigare, det är faktiskt en himla bra tanke. Sen jag fick barn så används friluftskläderna väldigt mycket mer till vardags också (stå på en lekplats i götet i oktober med icke vattentät/andandes jacka är inte att rekommendera). Så vi har verkligen slitit ut våra friluftskläder mer de här 5 åren, men det har det varit värt :)
 
Så gjorde jag nog oxå tidigare, det är faktiskt en himla bra tanke. Sen jag fick barn så används friluftskläderna väldigt mycket mer till vardags också (stå på en lekplats i götet i oktober med icke vattentät/andandes jacka är inte att rekommendera). Så vi har verkligen slitit ut våra friluftskläder mer de här 5 åren, men det har det varit värt :)
Jag har bara fritidsjackor även till vardags, bor också i men billigare sådan
 
Vill du ha ett bra, och prisvärt alternativ, så rekomenderar jag marmot precip eco jacket. Jag brukar ha den som enda jacka när vi vandrar under det varmare halvåret. Visst blir det mera slitage när man använder den hela tiden, men känner ändå att den jag haft varit tillräckligt tålig. Kan packas i sin egen ficka till en kub.
Har stora vädringsluckor under armarna.
 
Vill bara slå ett slag för Tradera!
Har köpt så fina jackor där för nästan ingenting. Till exempel från Bergans (mitt nya favoritmärke!) som jag tänker mig har bra kläder för vandring 😊
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 381
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 743
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 846
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp