Skaklarnas fäste på maratonvagnen

Empress

Trådstartare
Vad jag förstod av Mats på Tidholmsvagnar när vi beställde skaklar till
vår stora maratonvagn så är 'ring'/'droppe' det som är mest populärt nu för tiden.
Alltså en sån här:
webtech-detail3.jpg

Jag kan förstår varför, då denna hänger från skakelöglan och ligger tätt intill hästen.
(Säkerhetsgrej för maratonmomentet?)

Är lite konfunderad när det gäller vår nya maratonvagn där skakelslutet (vet inte hur det benämns)
består av 2 öglor och ett slut som pekar ut ifrån hästen i en V-form.
För mig verkar inte detta klokt då det känns som att denna lösning nästan kommer ett fungera
som en infångare.
Bild som visar hur det ser ut snett framifrån:
LillaMaran2.jpg

Vagnen har körts med Frieser tidigare, det är hyfsat brett mellan skaklarna, möjligen för brett?
Det verkar inte gå att montera/vrida skakeln så spetsen pekar 'neråt' då det sitter en sprint som faller på plats när
skaklarna är korrekt monterade i skakelinfästningen.
Det verkar alltså som att de skall peka ut sådär. Eller är vi helt ute och cyklar?

Skall iväg på träning i morgon och kommer självfallet att fråga, men tänkte vara lite 'påläst' via
Bukes samlade expertis innan. :-)

Hur ser era skakel-avslut ut på era 2-axlade vagnar?

Sv: Skaklarnas fäste på maratonvagnen

Men då, är det ingen av er som har bild eller förklaring på era skaklars utseende?
Eller kör ni alla med varianten som är formad som en 'droppe'?
:confused:
De jag hittar på nätet består uteslutande av sådana nämligen. Funderar på om vi inte måste beställa nya.

Jag har den över modellen. Men det ser ut som att ditt bakselfäste pekar utåt också, den borde ju nästan också vara neråt. Det går inte att justera änden så den går att vrida ner? Eller böja till "öglan"?

Vi har båda sorter på två helt olika 4-hjuliga vagnar. "Droppe"-formen ger skackeln en större rörlighet i selen.
Jag tycker att det är en smaksak beroende på hur "hårt" man spänner in hästen (mellan draglina och baksele), hur vagnen är konstruerad och vad hästen trivs med.

Jovisst pekar bakselefästet utåt också. Det känns som att hela skakeln är vriden fel.
Skall kolla det senare i dag.
Om det är så att 'sprinten' som håller skakeln på plats i skakelinfästet även passar när skakeln är vriden neråt, kommer inte skaklarna att befinna sig för långt från hästen då? De känns redan nu lite för breda. :cool:

Äsch, skall ta bättre kort och lägga ut.

Hm, jag är väl mest orolig för att den där 'änden' som sticker ut i slutet kommer att fungera som en infångare om man är nära träd o dyl.
Återkommer med bättre kort och rapport från vad tränaren har att säga i eftermiddag.
=)

Fick svar från tränaren i går.
Skaklarna sitter som de skall, dvs de skall peka ut sådär.
:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka