Skakigt trådlöst nätverk

Basilika

Trådstartare
Jag har tre datorer hemma kopplade till min zyxel trådlösa router med inbyggt adsl-modem (802.11g).

Ena datorn har en usb-antenn (netgear), den andra (bärbar) ett inbyggd intel nätverkskort och så den tredje; problembarnet, också en bärbar med intel nätverkskort i. De två första datorerna har aldrig problem med nätverket men min "huvuddator" är så skakig och det är så frustrerande. Jag har testat massor med olika saker men det går inte... Routern och datorn står för det mesta i samma rum, utan något som skymmer dem.

Det jag kan tänka på som skiljer datorerna åt är att de två första har xp pro, min har xp home edition. Skiljer det så mycket mellan dem när det gäller trådlöst nätverkshanterande?

Någon med kreativa ideer?

Sv: Skakigt trådlöst nätverk

XP home och pro ska vara väldigt kompatibla med varann...

Vad menar du med "skakigt" ?

Förstår inte riktigt problemet...

Router är verkligen inget bra att dela internetanslutningen med. Segar ner o har sig, en switch hade varit ypperligare men de kanske inte går med trådlöst, har inte så stor koll på trådlösa "mackapärer"...

/Jonas

Jonas740 skrev:
Router är verkligen inget bra att dela internetanslutningen med. Segar ner o har sig, en switch hade varit ypperligare
En router segar bara ner om den inte kan hantera trafiken, det vill säga en billig ska man inte ha om man vill kunna få någon vidare throughput. Switch har både för- och nack-delar. Inte bra visa alla enheter utåt om man verkligen inte behöver. Dessutom delar de flesta leverantörer bara ut en IP.
(Med de alldagliga definitionerna på switch och router.)

Kan vara miljarder fel. Men prova att slå av krypteringen under ett tag för att se om det är den som spökar. När jag kör krypterat har jag problem med min iPaq om jag kör 256-bitars WEP, men minskar jag ned till 128 fungerar det bra.

Kan även vara läge att prova andra kanaler. Om jag inte minns helt fel så ligger frekvensbandet i samma band som mikrovågsugnar, så har man otur så...

Stalker skrev:
En router segar bara ner om den inte kan hantera trafiken, det vill säga en billig ska man inte ha om man vill kunna få någon vidare throughput. Switch har både för- och nack-delar. Inte bra visa alla enheter utåt om man verkligen inte behöver. Dessutom delar de flesta leverantörer bara ut en IP.
(Med de alldagliga definitionerna på switch och router.)

En router för en "hem" användare då för att vara tydlig, och på detta forum är det nog bara sådana...

En router blir oftast segare just för att den ska gå igenom paketen innan den kan skicka dem vidare. För en vanlig dödlig hemma användare så behövs verkligen ingen NAT Firewall iaf. Den som ligger inbyggd i windows har jag klarat mig långt på och faktiskt ALDRIG haft några problem, jag har heller aldrig nånsin haft ett virusprogram installerat som kollar trafiken heller för den delen...

Summa summarum då iaf. När man delar nätet med flera datorer så ska man absolut kosta på sig att köpa någon dyrare switch om man har tillgång till flera IP från sin ISP (Det går att skapa publika IP:en för den händige iaf dock). Samma sak gäller vid router köp, köp inte den billigaste och läs på om dem innan köp så den klarar de du tänkt ha den till...

/Jonas

Jonas740 skrev:
Vad menar du med "skakigt" ?
Skakig betyder här att jag blir ner- och uppkopplat hipp som happ. Oftast tar det ett tag (5-20 min) efter att jag slagit på datorn innan den hittar routern som sitter i taket två meter från min dator :crazy:

Jonas740 skrev:
För en vanlig dödlig hemma användare så behövs verkligen ingen NAT Firewall iaf. Den som ligger inbyggd i windows har jag klarat mig långt på och faktiskt ALDRIG haft några problem,
Jag har alltid rekommenderats att använda routerns brandvägg och stänga av windows..

Försök till hjälp är svårt när det enda man får veta är:

BärbarPC m Intel och WinXPHome.
Router typ Zyxel
Står nära varandra.

Störningar kan förekomma ändå, men eftersom de andra funkar så tror jag inte det. Snarare skulle det vara drivrutiner som bör uppdateras. Alt gå tillbaka ett snäpp. Det är inte alltid det är de senaste som funkar bäst.

Kolla även att Windows är uppdaterat som det ska när det gäller patchar utöver säkerhetspatchar.

Val av kanal kan vara orsak till mindre bra funktion. Prova att byta till något som ligger några snäpp högre eller lägre.

Sen är det så att oavsett standarder, så fungerar vissa kort inte i hop med vissa routrar/AP och vice versa.

"Routrar för hemmabruk" är inte anpassade för hög troughput. De är anpassade till ADSL-tekniken med typ max 40Mbps. Därav priset.

Sony skrev:
Snarare skulle det vara drivrutiner som bör uppdateras. Alt gå tillbaka ett snäpp. Det är inte alltid det är de senaste som funkar bäst.

Kolla även att Windows är uppdaterat som det ska när det gäller patchar utöver säkerhetspatchar.

Val av kanal kan vara orsak till mindre bra funktion. Prova att byta till något som ligger några snäpp högre eller lägre.

Sen är det så att oavsett standarder, så fungerar vissa kort inte i hop med vissa routrar/AP och vice versa.

Jag har provat med både äldre och nyare drivrutiner, i både datorn och modemet. Det gör ingen skillnad.

Windows uppdaterar sig självt så det är fint!

Jag ska testa kanalbyte. Vet inte just nu hur jag gör men jag får väl läsa :p

Jag har tänkt det där med standarder men eftersom dell-lapen med intelkort funkar klockrent men inte min fujutsi med samma nätverkskort är det inte givet..

Basilika skrev:

Tror inte det. Den automatiska uppdateringen tar bara hem de viktiga säkerhetsuppdateringarna. Övriga uppdateringar får man installera själv i Windows Update.

Basilika skrev:

Kolla så att det verkligen gör det, det gjorde inte mitt.
Jag upptäckte för någon vecka sedan att mitt XP inte var uppdaterat sedan 6 januari.
Kolla din uppdateringshistorik på Windows Updatesidan.
För min del var det en dll-fil som var felaktig och gjorde uppdateringar omöjliga.
Ominstallering av filen och 12 viktiga säkerhetsuppdateringar installerades direkt, ett antal andra fick jag installera själv. En del konstigheter försvann med detta :idea:

Jag hade en uppdatering alldeles nyss :)

Vad är det som inte uppdateras automatiskt? Hur får man reda på vad som saknas?

Via start menyn, kan du gå till "program" och där välja windows update...

Då kommer du till platsen där windows uppdateringarna ligger, om du väljer "anpassad installation" där så får du själv välja vilka uppdateringar som du vill installera...

Uppdateringar för Hårdvara brukar sällan uppdateras via den "automatiska" uppdateringen. Det får man fixa själv...

När det gäller drivrutiner så är det oftast bäst att ta dem direkt via tillverkarens sida...

Vet inte hur avancerat man får förklara för dig då man misstänker du har "begränsad" data kunnighet..

/Jonas

Allt är ju relativt...

Men jag har de senaste drivrutinerna till allt eftersom jag haft problemet ett par månader (sedan jag fick den senaste bärbara).

Ska kolla lite på windows update och se om jag hittar något som kan verka vettigt.

Tack alla för tips :)

Basilika skrev:
Jag har tänkt det där med standarder men eftersom dell-lapen med intelkort funkar klockrent men inte min fujutsi med samma nätverkskort är det inte givet..

Är det EXAKT samma nätverkskort då? Intel gör ju många olika varianter av kort så det kan ju vara så att det inte är exakt samma kort. ....och även om det skulle vara samma modell så räcker det ju med att HW-rel är en annan så kanske det skiter sig.

Kolla med Win Update (anpassad...). Där får du svar på en del om vad du bör uppdatera. Sedan är det alltid bäst att ta hem de senaste patcharna och drivrutinerna från resp tillverkares hemsida.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en trådlös usb-grej (D-Link) för att koppla upp datorn på internet. Men internetuppkopplingen krånglar. Det börjar med att det...
Svar
3
· Visningar
1 176
Senast: Yukionna
·
IT & mobiler Min "svärmor" behöver hjälp med att fixa trådlöst internet till sin stationära datorn. Hon är obotligt trött på sladden som går genom...
Svar
4
· Visningar
6 852
Senast: tomten
·
IT & mobiler Är på g att köpa en HP-laptop med trådlös uppkoppling + dito nätverk. 1. Funkar det med att ansluta den till ett stationärt nätverk...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Baka_kun
·
IT & mobiler Ska byta internetanslutning ,ska beställa adsl har nu mobilt bredband,men nu till frågan.I detta erbjudande så får man trådlöst...
Svar
3
· Visningar
886
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix