Skakande häst....

A

Axxxxa

Varför skakar hästar? Är det för att dom fryser eller är det något annat? Hörde en gång för längesen att det kunde vara något annat men kommer inte ihåg vad! Om nu det stämmer vill säga.

Finns en gammal häst i mitt stall som inte längre lägger på hullet. Idag när jag skulle ta in alla hästar stod han och nästan hoppade av att han skakade så mycket trots att han hade ett fodrat regntäcke på som han inte var märkvärdigt varm under heller.
Vad att göra??

Sv: Skakande häst....

Jag hörde att de håller värmen genom att skaka, men det kan säkert ha många orsaker.

Klä på den mer... den frös antagligen...

Det är inte min häst och jag har antytt till ägaren flera gånger att hon bör ge den mer mat och så vidare men inget händer!!
Vet inte hur jag jag ska göra.
Hon säger typ bara att "ja, men han äter upp sig i sommar".
Ägaren är ingen jag tycker illa om, hon är jätte trevlig och tycker verkligen om sina djur men hon verkar inte veta själv hur hon ska göra.

Men fråga lite försynt om den är avmaskad Osv. sen är de väll bara å säga att härom dagen när jag tog in honom/henne så frös den så den skakade... ?!

Det är hennes mark hästarna går på och den är ekologisk vilket gör att hon inte får avmaska hästarna....säger hon. Så det är han inte vet jag.
Och hon vet att han skakar.....åh, jag blir så frustrerad....

Men va? Man måst eju avmaska hästarna!...

Jag tyckte också att det lät konstigt men ville inte lägga mig i. det fick vara hennes problem tänkte jag då. Jag har iaf avmaskat mina ändå. Det man inte vet tar man ingen skada av!:)

Ja de låter ju onekligen konstigt om man inte kan avmaska hästarna... inte konstigt om den är smal...

Jag hörde att de håller värmen genom att skaka, men det kan säkert ha många orsaker.

Det du skriver är rätt på sätt och vis men tyvärr glömmer de som går enligt den teorin halva ledet.
Hästen skakar för att hålla värmen= den är underkyld= den fryser.
Vissa personer tror att hästen skakar för att hålla värmen av någon annan orsak än vi själva gör det. Varför skulle hästen lägga energi på att hålla värmen om den inte var underkyld (fryser).
Vi säger aldrig till en människa som står och huttrar (skakar) att du fryser inte du skakar bara för att hålla värmen.

En häst kan skaka om den är väldigt upphetsat, pigg eller stressad. Men det tror jag inte att en häst är "bara sådär" i sin hage...

Det är hennes mark hästarna går på och den är ekologisk vilket gör att hon inte får avmaska hästarna....säger hon.

Klart att hon får avmaska! Har man tagit ett täckprov som påvisar parasiter så får man avmaska djuret trots ekologiskt. Påstår hon något annat så är hon dåligt påläst.

Kicki :laugh:

Men va? Man måst eju avmaska hästarna!...

Nej det måste man inte... om inte träckprovet påvisar så höga värden att det är befogat att göra det. Det är inte så mkt för hästens skull som för betet som man avmaskar faktiskt. Egentligen bara stora blodmasken som kan döda en vuxen häst och den är inte så vanligt längre just för att folk har avmaskat flitigt tidigare.

Jo men de va lite de ja menade:P asså man kan inte tro att en häst kan leva utan att bli avmaskad på flera år... eftersom de blir en hel del parasiter på ett bete / hage :)

Varför skakar hästar? Är det för att dom fryser eller är det något annat? Hörde en gång för längesen att det kunde vara något annat men kommer inte ihåg vad! Om nu det stämmer vill säga.

Finns en gammal häst i mitt stall som inte längre lägger på hullet. Idag när jag skulle ta in alla hästar stod han och nästan hoppade av att han skakade så mycket trots att han hade ett fodrat regntäcke på som han inte var märkvärdigt varm under heller.
Vad att göra??

Låt hästen ha fri tillgång på grovfoder i hagen om det finns möjlighet. Hästar håller värmen mycket bättre när de ha metabolismen igång. Att den skakar behöver dock inte betyda att den fryser, hästar huttrar inte på samma sätt som oss människor. När de skakar spänns musklerna i intervaller, vilket gör att metabolismen och blodflödet till musklerna bibehålls, detta håller värmen om behov finns.

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 416
Senast: Tonto
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Under en lång tid nu har jag känt att jag inte vill ha häst längre. Jag pratar nu inte månader utan snarare år. Problemet är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 657
Senast: Keb71
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 072
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka