Skakade men ej kall under täcket

Elisha

Trådstartare
När jag tog in min häst idag från hagen så stod hon och skakade, alltså som om hon frös. Men inte kall under täcket direkt utan sval mer. Hon borde inte ha fryst då hon var helt torr under täcket ... Men sen bytte jag til ett tjockare täcke och då efter en liten stund slutade hon..

Frös hon, tror ni? Eller vad kan det varit? :p

Sv: Skakade men ej kall under täcket

Hästar skakar som regel för att försöka hålla värmen uppe, precis som oss människor. Ibland kan våra täcken, ffa om du kanske lägger på ett ofodrat eller ett tungt täcke med dålig andasfunktion som inte ger särskilt mycket värme och som samtidigt trycker ner hästens hårrem så att dess funktion försämras. Hästens päls ruggas upp i kall väderlek, blir luftig och isolerar därmed bättre.

Kanske behöver hästen ha större utrymme plus grovfoder för att bättre hålla värmen.

Sen kan det säkert finnas sjukdomstillstånd som gör att hästen skakar men det kan man inte sitta och gissa här vad det skulle kunna vara tycker jag.

Hon frös antagligen, Ja.

Varför ska dom behöva vara blöta för att frysa?

Va enkelt det hade varit då.. om det räckte med att hålle dem torra.

Jag har märkt att dåliga täcken blir kalla när de är blöta, dvs de behöver absolut inte vara blöta igenom. Dessutom om de är tunnare och dessutom dåliga är det ännu sämre.

Min häst fryser aldrig när täcket är blött, men hennes kompis som har ett billigare/sämre täcke (dock lika tjockt) fryser.

Men jag tänkte eftersom hon var sval/lagom temperatur under täcket? Hon hade ett lagom tjockt täcke som hon desutom har haft när det varit kallare än det var idag,konstigt.,.

Men jag tänkte eftersom hon var sval/lagom temperatur under täcket? Hon hade ett lagom tjockt täcke som hon desutom har haft när det varit kallare än det var idag,konstigt.,.
Min nyligen klippta häst är direkt varm under täcket och vi har många minusgrader just nu. Skulle inte enbart utetäcket räcka till slänger jag på termoinnetäcket (som andas förstås) under.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 322
Senast: Tonto
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar