Skaffat katt

nevin

Trådstartare
Jag har precis bokat in en resa till Skövde, för att hämta två katter till mig. Det blir två bengaler, kastrerade hanar.

Jag ska ägna veckan åt att skaffa låda, träd, mat och annat, de är vaccinerade och veterinärbesiktigade när de kommer hem, och försäkringen de har kan jag få ta över. De är försäkrade både i liv och olycka.

Men vad mer? Glömde jag något nu? De är vuxna, så de kanske tar allt med ro, men kanske ska man be om en filt med hemlukt på ändå? Eller räcker det med att de har varandra?
Här hemma finns det gott om plats att både få vara ifred på, leka på och gömma sig på. Mina barn vet hur man för sig runt både katt och hund, så det är jag inte orolig för, och jag kommer heller inte släppa ut dem, de är vana innekatter.

Så småningom blir det en rejäl inhägnad ute, när jag vet var jag kommer att bo i framtiden, till dess är det koppelpromenader som gäller.

Gah! Stora beslut, med många kronor som ska ut, ett par liv som jag ska ta ansvar för! Längtar och är nervös, jag är helt kär i rasen men är ju van vid vanliga "5krtassen"katter bara..... Det här är första gången jag köper raskatter, och känner jag mig själv rätt så blir det inte sista gången heller.....
 
Sv: Skaffat katt

Bengaler! :love:
Tycker det verkar som du har koll på det mesta faktiskt, leksaker och aktivering har du förmodligen tänkt på men tänkte ändå nämna det.

Vet inte riktigt om det gör varken till eller från med en filt som luktar hemma faktiskt, min ena katt fick med sig en sån men struntade fullkomligt i den, han var dock väldigt cool från första början. :)

Lycka till med missarna, lägg gärna in bilder! :)
 
Sv: Skaffat katt

Jag har precis bokat in en resa till Skövde, för att hämta två katter till mig. Det blir två bengaler, kastrerade hanar.

Så kul för dig :)

Jag hade heller aldrig haft raskatt när vi köpte vår burma nyligen men nu undrar jag redan om jag inte ska köpa en till, hehe. Maken är hemma så katten är inte ensam på dagarna utan detta vore bara för att burman är så kul :love:

Jag tycker inte du verkar ha missat något. Katter gillar ju generellt inte att flytta utan har ett väldigt revirtänk så av den anledningen kanske filten skulle vara bra men som sagt så har de ju varandra så det verkar inte superviktigt heller.
 
Sv: Skaffat katt

Det viktigaste, att alla papper är iordning, har du ju fått med.
Kom ihåg att ägarändra både till förbundet de är reggade i och id-register.

Jag brukar alltid tipsa om att låta dem upptäcka sitt nya hem lite i taget om det är stort, det är lättare för dem att känna sig trygga i sitt nya revir om det är överskådligt. Det gäller ju mest kattungar, men det kan ändå vara värt att tänka på om de verkar oroliga efter flytten.

I övrigt; ha gärna transportburen stående framme som trygg "håla" ett tag. Byt inte foder för fort (kanske självklart för de flesta?). Kolla av hur de är med aktivitetsnivå och leksaker. Jag har ju korater som är högaktiva hela livet, och vissa saker funkar inte att ha framme obevakat: snittblommor, hörlurar, öronproppar, garn/tråd, ömtåliga prydnadssaker som lätt välter (tex höga ljusstakar i glas :angel:). Mina vänner med ragdolls har haft allt sånt framme sen katterna var ett år, min äldsta är 7 och stjäl fortfarande allt som är tänkbart som leksak om hon får chansen.

Någon favortitleksak kan vara trevligt om de får med sig från förra ägaren. Ofta byter de vanor i ett nytt hem, men som start.

Har de en veterinärvårdsförsäkring (inte bara liv- och olycksfall)? Innekatter råkar sällan ut för olyckor, men sjukdomar vill man ju vara skyddad mot.
 
Sv: Skaffat katt

Tack för era svar!

Veterinärvård ska de vara försäkrade i, ganska högt om jag fattade rätt - får lov att kolla det!

De får med sig sina egna skålar, sitt träd och den mat de äter nu, så det löste sig ju bra. Ska be om leksak med, och en filt som kan få ligga i deras burar. Det kom jag på att jag ju måste skaffa, de måste ju ha varsin....

Det här ska vara rätt lugna individer, sen är ju rasen ganska livfull i sig om jag läst på rätt nu. Som tur är har jag ju väldigt livfulla barn, så hemmet är redan säkrat i den aspekten. Det enda som står uppe nu är egentligen min minnesbänk, och i värsta fall får jag väl limma fast det som ska stå där. Typ.
 
Sv: Skaffat katt

Håhåjaja. Igår skulle jag handla lite mat. Det blev saker för nästan samma summa som katterna...... Ett nytt träd måste de ju ha, och ett litet klösträd ville barnen ha på sitt rum. Nya skålar, sandlåda, sand, mat, mera mat, transportbur, ja...... Massor blev det.


Men nu är huset klart att ta emot de här herrarna, allt är på plats, bara kissarna kvar! Jag är faktiskt lite nervös, vad har jag gett mig in på, raskatter? Jag? Som alltid haft 5krtassenkatter, utomhus, för att fånga möss, råttor och ormar? Ja jösses, än har inte världen skådat det sista av mina galenskaper tydligen.
 
Sv: Skaffat katt

Håhåjaja. Igår skulle jag handla lite mat. Det blev saker för nästan samma summa som katterna...... Ett nytt träd måste de ju ha, och ett litet klösträd ville barnen ha på sitt rum. Nya skålar, sandlåda, sand, mat, mera mat, transportbur, ja...... Massor blev det.


Men nu är huset klart att ta emot de här herrarna, allt är på plats, bara kissarna kvar! Jag är faktiskt lite nervös, vad har jag gett mig in på, raskatter? Jag? Som alltid haft 5krtassenkatter, utomhus, för att fånga möss, råttor och ormar? Ja jösses, än har inte världen skådat det sista av mina galenskaper tydligen.

Haha, ja det skenar lätt iväg! Varje gång jag går in i zooaffären för att köpa vettig blötmat (han gillar tyvärr inte Mjau) så kommer jag ut med andra grejer också. :angel:

Jag var också jättenervös just för att det var en "raskatt" men nu när han är här är det precis som med gamla katten (fast den här äter mer underliga saker så man får vara kvick att rensa det man tappar).
 
Sv: Skaffat katt

Lukas
Fina_lucas.jpg


Dexter
35374_1332614615.jpg
 
Sv: Skaffat katt

:love: Helt underbara små tigrar!
Har Lukas svansknyck eller har han bara svansen i en knasig vinkel på bilden? :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 874
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 549
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp