Skaffar man inte vänner som vuxen?

Blev förvånad över en diskussion idag på lunchen. Jag lärde känna ett nytt härligt gäng på en weekend för två veckor sedan. Jag har haft lite kontakt med några av dem, och efter att ha sagt att "Jag är sååå himla sugen på fest!" så föreslog en av grabbarna att vi skulle dra ut i helgen :) Så på fredag ska vi ut och röja. En härlig kille, en ny vän tänker jag! Så skämtade jag lite på lunchen och sa att jag hoppas att han inte har någon annan agenda än så. Då hajade min kollega till och menade att såklart han har det? Man träffar väl inte direkt nya vänner på det sättet i vuxen ålder?

Det fick mig att fundera. Självklart förstår jag att det är mycket möjligt att det uppstår intresse för mer än vänskap när två singlar kring 30 av motsatt kön lär känna varandra. Men hallå, är jag helt ute och cyklar som tycker att man absolut kan träffa nya vänner som vuxen? Och att det inte alls är en självklarhet att man är intresserade av mer bara för att man föreslår att ses? Jag älskar att träffa nya människor och ha killkompisar. Men nu blev jag plötsligt osäker på om jag håller på att slänga ut massa falska förhoppningar hipp som happ.

Vad säger ni?

Då lär jag inte ha vänner om man inte kan skaffa nya som vuxen för flyttat ifrån min barndomsstad och vi har liksom mognat isär :p

Alltså jag önskar att jag kunde svara lika bra som alla andra i tråden men faktum är att jag tröttnar på att så många killar som säger sig vilja vara vänner eller umgås egentligen bara vill få ligga. Att de tror att det ska bli nåt mer fastän det finns noll intresse från min sida. För min del önskar jag att jag skulle kunna avslappnat tänka "klart han kan vilja vara bara kompis med mig" men jag blir alltid lite småskeptisk åtminstone till en början. Och så visar det sig väldigt ofta finnas fog för det. Jag är medveten om att det här är heteronormativt och sugigt.

Jag umgås mest med tjejer och trivs väldigt bra så. De killkompisar jag har tycker jag mycket om men de är ganska få.

Hade kunnat skriva det där själv! Så trist med heteronormativiteten men ja, jag upplever samma sak.

Jag tror inte att "man" skaffar nya vänner som vuxen, men jag tycker att det är hög tid att ändra på det negativa draget i vår kultur. Så fortsätt du som du har börjat!

Då hade jag varit betydligt ensammare än jag är. Har inte kontakt med en enda "kompis" från tonårstiden.

Att en killkompis testar att provtrycka behöver ju inte betyda att han är kär och vill bli ihop, det kan ju vara så enkelt att han vill kolla om det finns chans att bli kk, friends with benefits. :angel:

Att en killkompis testar att provtrycka behöver ju inte betyda att han är kär och vill bli ihop, det kan ju vara så enkelt att han vill kolla om det finns chans att bli kk, friends with benefits. :angel:

Nä, men det känns lika illa för mig personligen i af. Vill jag ha en kk söker jag inte det hos en vän, det finns andra man kan ligga med. Men det är väl olika antar jag.

Ja absolut. Och det är väl inte mer fel än att han är kär eller intresserad eller vad som. Men - jag tycker att det lätt blir obekvämt när en kille visar intresse, vänskapen tar oftast slut då. Om det inte är en suverän kille med fingertoppskänsla och inga friendzone-idéer såklart. Så hur okej det än är att killar (folk) stöter på nya vänner så kan man ju ändå känna att det är ett potentiellt "problem" ( i avsaknad av bättre ord).

Av ren nyfikenhet kan jag inte låta bli att fråga hur ofta det händer att någon då är intresserad/ attraherad av er?
Jag kan inte se att det är ett så stort problem?
Är problemet att han stöter på er när ni är upptagna eller vart ligger irritationen?
Nu utgår jag från att set då är en vettig person som accepterar ett nej.

Jag kan inte se att det är ett så stort problem?
Nehej, det är ju superskönt för dig. För mig känns det bara som en stor fet suck varenda gång, att det känns som att jag måste hantera killen på nåt vis när jag mest bara tyckte att det var skönt att vara kompisar.

Med mig händer det inte så ofta, jag är ju som sagt inte så positivt inställd till att bli kompis med heterosnubbar. Kanske tre killar de senaste månaderna? Som jag umgåtts med, tyckt varit roliga, tänkt vafan det här funkar ju super, för att sedan få hantera deras jobbiga jävla ragg som sedan uppstår nån gång när de äntligen tar mod till sig.

För min del, och jag gissar att du ställer dig lika oförstående till det här som allt det andra, handlar det inte om "irritation" eller att snubben inte kan ta ett nej (ofta gör de ju inte det men okej) utan att jag känner mig värderad och betraktad på ett sätt jag inte tycker är trevligt. Jag känner mig inte bekväm i att umgås nära med killar som jag vet ser på mig på "det" sättet. Efter att en kille, som jag verkligen verkligen tyckte om att umgås med, efter en del vin berättade hur sexig han tyckte att jag var så kände jag mig helt enkelt inte bekväm med honom längre. Helt plötsligt förändrades vårt umgänge eftersom han var tvungen att dela med sig om sina känslor för mig, liksom visa hur han såg på mig.

Med vänner vill jag kunna slappna av, ha garden nere, vara mig själv, inte bli sexualiserad eller "bedömd". Så känner jag. Jag kanske har dumma hangups eller nåt men det må så vara i såna fall.

tillägg. och nej, jag har aldrig någonsin känt såhär med tjejer som är bi eller flator. På nåt mystiskt sätt har de haft en fingertoppskänsla som få hetereosnubbar verkar ha.

Ja absolut. Och det är väl inte mer fel än att han är kär eller intresserad eller vad som. Men - jag tycker att det lätt blir obekvämt när en kille visar intresse, vänskapen tar oftast slut då. Om det inte är en suverän kille med fingertoppskänsla och inga friendzone-idéer såklart. Så hur okej det än är att killar (folk) stöter på nya vänner så kan man ju ändå känna att det är ett potentiellt "problem" ( i avsaknad av bättre ord).
Visst är det vara jobbigt när någon får känslor för en och man själv inte har det tillbaka, men ibland behöver det inte vara mer än ett test och sen betyder det inte mer än så, ett nej accepteras och man kan fortsätta som vänner utan att känna sig sviken alla gånger.

Värsta jag varit med om är just en flata som tog det personligt när hon blev nobbad av mig, hon blev direkt elak och det var slut med den vänskapen. Så vidrigt har jag tack och lov aldrig blivit bemött varken förr eller senare. :wtf:

Nehej, det är ju superskönt för dig. För mig känns det bara som en stor fet suck varenda gång, att det känns som att jag måste hantera killen på nåt vis när jag mest bara tyckte att det var skönt att vara kompisar.

Med mig händer det inte så ofta, jag är ju som sagt inte så positivt inställd till att bli kompis med heterosnubbar. Kanske tre killar de senaste månaderna? Som jag umgåtts med, tyckt varit roliga, tänkt vafan det här funkar ju super, för att sedan få hantera deras jobbiga jävla ragg som sedan uppstår nån gång när de äntligen tar mod till sig.

För min del, och jag gissar att du ställer dig lika oförstående till det här som allt det andra, handlar det inte om "irritation" eller att snubben inte kan ta ett nej (ofta gör de ju inte det men okej) utan att jag känner mig värderad och betraktad på ett sätt jag inte tycker är trevligt. Jag känner mig inte bekväm i att umgås nära med killar som jag vet ser på mig på "det" sättet. Efter att en kille, som jag verkligen verkligen tyckte om att umgås med, efter en del vin berättade hur sexig han tyckte att jag var så kände jag mig helt enkelt inte bekväm med honom längre. Helt plötsligt förändrades vårt umgänge eftersom han var tvungen att dela med sig om sina känslor för mig, liksom visa hur han såg på mig.

Med vänner vill jag kunna slappna av, ha garden nere, vara mig själv, inte bli sexualiserad eller "bedömd". Så känner jag. Jag kanske har dumma hangups eller nåt men det må så vara i såna fall.

tillägg. och nej, jag har aldrig någonsin känt såhär med tjejer som är bi eller flator. På nåt mystiskt sätt har de haft en fingertoppskänsla som få hetereosnubbar verkar ha.

+1 på den. Tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka