skaffa *vakthund*

pernilla_s

Trådstartare
Efter att ha blivit utsatt för ett rån så vill jag öka min känsla att jag e säker och funderar på en lite större hund som väcker respekt. Har två hundar jag tränar aktivt med så intresse finns och kärlek. Allt e bara lösa funderingar och en bra hund får man långsiktigt med träning så ingen jäkt eller stress.

har två hanhundar så vill helst undvika könsbunden aggressivitet.

Ge mig tips råd och motargument.

Jag är verkligen hemskt ledsen för vad som hänt dig, det är fruktansvärt och det borde inte hända någon! :(

Men det är tyvärr en extremt dålig idé att skaffa en hund som ska ge dig trygghet du själv saknar. Om du har en hund av den typen och själv är osäker, då sitter du med ett problem i knät som du inte har en chans att reda ut. Det blir katastrof. Hunden lär säkert skydda dig, men den kommer att "skydda" dig från sotaren, killen som springer till bussen, skolbarnet som tappar sin ryggsäck, och din kusin som är hos er för en kopp kaffe... Det kommer att ge dig nya problem, isolera dig, och ta ännu mer lugn och trygghet ifrån dig. Det är inte ett bra liv vare sig för dig, hunden, eller er omgivning.

En hund kan tyvärr inte ge dig trygghet som du inte har.

Den enda hund jag spontant kommer att tänka på, det är en newfoundlandshund. Mycket snäll och godhjärtad hund, men som tack vare sin storlek inger respekt (i alla fall hos icke-hundkunniga).

Jag håller för övrigt med @Monstermom - väldigt sorgligt och fruktansvärt att du blivit utsatt. :( En regelrätt "vakthund" skulle jag inte rekommendera den som är rädd.

Jag är verkligen hemskt ledsen för vad som hänt dig, det är fruktansvärt och det borde inte hända någon! :(

Men det är tyvärr en extremt dålig idé att skaffa en hund som ska ge dig trygghet du själv saknar. Om du har en hund av den typen och själv är osäker, då sitter du med ett problem i knät som du inte har en chans att reda ut. Det blir katastrof. Hunden lär säkert skydda dig, men den kommer att "skydda" dig från sotaren, killen som springer till bussen, skolbarnet som tappar sin ryggsäck, och din kusin som är hos er för en kopp kaffe... Det kommer att ge dig nya problem, isolera dig, och ta ännu mer lugn och trygghet ifrån dig. Det är inte ett bra liv vare sig för dig, hunden, eller er omgivning.

En hund kan tyvärr inte ge dig trygghet som du inte har.

Jag forstar hur du menar, men det beror helt hur man ser pa saken. Om man tanker sig en hund som ska skydda en haller jag med dig, men om man tanker en hund som sprider respect kommer det i ett annat lage.
Nar jag gar med mina rottisar sa gar de flesta over pa andra trotoaren ... da gar rottisarna mycket prydligt i "fot possition" men inte i en formell fot. Jag har haft mer an en person som inte vagar ga forbi nar mina tva ligger stilla och vantar pa att de ska passera. Alltsa manniskor utan hundar och aven sadana med mindre hundar. Jag ar ute och reser valdigt mycket med hundarna och min husvagn. Jag sover pa rastplatser, pa parkeringen till shopping centers och bakom mindre affarer.
Vissa stallen har varit mindre sakra ... men jag kanner mig aldrig radd. Det racker med att Miss Mandy skaller sitt avgrunds rottweiler vral nar nagon knackar pa dorren for att de ska dra ivag och sta riktigt langt bort (i ett par fall har det knackat och inte funnits nagon dar) eller att jag tar en promenad med en rottis i varje hand for att ingen ska besvara mig.

Det kanske ar falsk sakerhet, men visst kanner jag mig sakrare med mina tjejer. Jag skulle helt klart vara mycket mer forsiktig nar jag ar ensam ute med ett stort ekipage som ser lite halv lyxigt ut om jag inte hade hundarna. I alla handelser utstralar jag 'confidence' och aven om den till viss del ar falsk ar jag overtygad att hundarna haller borta vissa opportunistiska individer som skulle kunna tanka sig att gora ett snabbt ran bara for att de far syn pa nagon som ser ut att ha pengar eller grejer som gar att salja)

Jag sager inte att de nodvandigtvis skulle skydda mig (Mandy skulle, Diva absolut inte) men det ar inte grejen, grejen ar det INTRYCK jag ger med hundarna. Jag gar rakryggad och sjalvsakert och andra stiger ur min vag. Inte for att JAG ser tuff ut, utan for att hundarna gor det och med min hallning spader jag pa intrycket.

Som dobermannägare så kan jag bara hålla med de två ovanstående. Mina (eller ja numera min enda) reagerar direkt om jag verkar lite skeptisk till någon. Inte så att de blir rädda, men vaksammma och jag vet faktiskt inte vad som skulle hända om jag blev skraj för någon och låter hundarna ta alla beslut. (ffa med den förra som hade en god portion sociala rädslor)

Som dobermannägare så kan jag bara hålla med de två ovanstående. Mina (eller ja numera min enda) reagerar direkt om jag verkar lite skeptisk till någon. Inte så att de blir rädda, men vaksammma och jag vet faktiskt inte vad som skulle hända om jag blev skraj för någon och låter hundarna ta alla beslut. (ffa med den förra som hade en god portion sociala rädslor)

Mandy har stigit in och bitit nar jag blev "retad" an en idiot till man som skulle visa sig tuff. Hon bara bet till och drog sig bort, men det var en mycket klar varning ... och han forstod den direkt.

Har man talamodet att trana och se till att hunden har en oklanderlig lydnad fungerar det bra ... men lydnaden maste sitta sa att hunden LYDER och backar direkt nar man sager till att den laskiga gubben som man bet far ga dit han vill ... man stannar med matte ALLTID nar matte sager det. Till och med spottar ut den lilla hunden som sitter pa ens brostkorg for matte sa LEAVE IT.

Jag forstar hur du menar, men det beror helt hur man ser pa saken. Om man tanker sig en hund som ska skydda en haller jag med dig, men om man tanker en hund som sprider respect kommer det i ett annat lage.
Nar jag gar med mina rottisar sa gar de flesta over pa andra trotoaren ... da gar rottisarna mycket prydligt i "fot possition" men inte i en formell fot. Jag har haft mer an en person som inte vagar ga forbi nar mina tva ligger stilla och vantar pa att de ska passera. Alltsa manniskor utan hundar och aven sadana med mindre hundar. Jag ar ute och reser valdigt mycket med hundarna och min husvagn. Jag sover pa rastplatser, pa parkeringen till shopping centers och bakom mindre affarer.
Vissa stallen har varit mindre sakra ... men jag kanner mig aldrig radd. Det racker med att Miss Mandy skaller sitt avgrunds rottweiler vral nar nagon knackar pa dorren for att de ska dra ivag och sta riktigt langt bort (i ett par fall har det knackat och inte funnits nagon dar) eller att jag tar en promenad med en rottis i varje hand for att ingen ska besvara mig.

Det kanske ar falsk sakerhet, men visst kanner jag mig sakrare med mina tjejer. Jag skulle helt klart vara mycket mer forsiktig nar jag ar ensam ute med ett stort ekipage som ser lite halv lyxigt ut om jag inte hade hundarna. I alla handelser utstralar jag 'confidence' och aven om den till viss del ar falsk ar jag overtygad att hundarna haller borta vissa opportunistiska individer som skulle kunna tanka sig att gora ett snabbt ran bara for att de far syn pa nagon som ser ut att ha pengar eller grejer som gar att salja)

Jag sager inte att de nodvandigtvis skulle skydda mig (Mandy skulle, Diva absolut inte) men det ar inte grejen, grejen ar det INTRYCK jag ger med hundarna. Jag gar rakryggad och sjalvsakert och andra stiger ur min vag. Inte for att JAG ser tuff ut, utan for att hundarna gor det och med min hallning spader jag pa intrycket.

Jag tror vi hamnar i ett väldigt grundläggande "agree to disagree" här, helt enkelt. Jag anser utan minsta tvekan att man måste ha en egen trygghet att kunna ge av till hunden om man ska ha den här typen av hund. Hunden ska kunna luta sig mot matte/husse, om matte/husse istället behöver luta sig mot hunden då är man farligt ute och riskerar en hund som tar egna beslut som är mycket, mycket skadliga för alla inblandade.

Det är billigare och går snabbare att ta en självförsvarskurs.

Den tanken finns redan. Måste förtydliga jag är inte rädd hemma, osäker e jag i affären men utan hund av hygieniska skäl. Jag har dock av denna händelsen insett att saker händer inte bara andra utan även oss. kan jag minska risken så känns det bättre även om det bara e för syns skull.

Vad ska du ha hunden till mer än att den ska vara stor och skräckinjagande? Att ha en hund som försvarar dig i en verklig situation är en sak, det kräver rätt mycket av dig som ägare och innebär ett stort ansvar. Men en "stor hund" kanske kan göra dig tryggare och verka avskräckande fast hunden i själva verket är snäll som ett lamm?

Jag har inte själv den erfarenheten att jag kan vill ge direkta råd, men polisen lånar ut "skyddshundar" till utsatta människor för att öka deras trygghet. Det är vad jag förstått inte fullt utbildade polishundar utan hundar som av en eller annan anledning inte klarat testerna men ändå är bra hundar. Så själva tanken om en hund för att öka tryggheten kan inte vara helt fel med rätt hund.

Senast ändrad:
Vad ska du ha hunden till mer än att den ska vara stor och skräckinjagande? Att ha en hund som försvarar dig i en verklig situation är en sak, det kräver rätt mycket av dig som ägare och innebär ett stort ansvar. Men en "stor hund" kanske kan göra dig tryggare och verka avskräckande fast hunden i själva verket är snäll som ett lamm?

stor hund, jag har inte kunskapen att ha en skyddshund. annars blir det bruks och lydnad för träning och tävling. främst en familjemedlem.

Men en "stor hund" kanske kan göra dig tryggare och verka avskräckande fast hunden i själva verket är snäll som ett lamm?

Eller en som inte är ett monster eller som ett lamm, utan ett mellanting? TS är ju van vid hundar och träningen i sig själv kan jag tänka också ger trygghet.

Ska det bara vara en stor respektingivande hund finns ju leonberger, berner sennen etc. Fast jag hade tänkt till både en och två gånger om jag hade haft små hundar, ett oskyldigt slag med tassen från en sån kan knäcka ryggen på en liten hund.

Stora omplaceringar finns det massor av, du kanske kan göra en kombo på det sättet.

Min schäferprinsessa var en tok-magnet. När jag gick ut med henne ville alla alkisar, trasiga existenser och tuffa grabbar hälsa. Jag fick se otaliga bilder på folks kamphundar som befann sig hemma i Kroatien, Ryssland, Argentina etc. Och mindre förortsgäng utmannade varandra att hälsa på henne (och så fick jag veta att hon var så lugn - inte för att hon var snäll och ledbruten utan för att hon visste att hon kunde rå på alla)

stor hund, jag har inte kunskapen att ha en skyddshund. annars blir det bruks och lydnad för träning och tävling. främst en familjemedlem.

En rottistik av lite sportigare modell kanske? Kan mullra rätt bra när det inte passar men fullt dugliga som tävlingshundar. Men håll koll på leder och korsband! Cane Corso kan kanske också vara ett alternativ. Stora och ser "farliga" ut, duger till tävling på lägre nivå om du köper en som är avlad på annat än utseende. Men koll på mentaliteten där, de kan vara hariga.

Ska det bara vara en stor respektingivande hund finns ju leonberger, berner sennen etc. Fast jag hade tänkt till både en och två gånger om jag hade haft små hundar, ett oskyldigt slag med tassen från en sån kan knäcka ryggen på en liten hund.

Stora omplaceringar finns det massor av, du kanske kan göra en kombo på det sättet.

har stora hundar så inga problem där.

En rottistik av lite sportigare modell kanske? Kan mullra rätt bra när det inte passar men fullt dugliga som tävlingshundar. Men håll koll på leder och korsband! Cane Corso kan kanske också vara ett alternativ. Stora och ser "farliga" ut, duger till tävling på lägre nivå om du köper en som är avlad på annat än utseende. Men koll på mentaliteten där, de kan vara hariga.

rottis är en favorit haft en rottiskorsning tidigare.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 497
Senast: Dopy
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 586
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka