Skaffa tik när man har hane :O ?

MadicDomino

Trådstartare
Ja, vad gör man ? Familjen är förälskad i en liten tik som skall avlivas pgr de hittar ingen köpare. Tiken är en dvärgpincher blandning mellan två raser.

Men vi har en okastrerad hane här hemma, hur gör man då :( ? Vi vill inte Avla prg vår hane inte någon av dem raserna i sig.
I framtiden kommer hunden bo med mig på internat, så jag kommer vara hemma på helger och lov, men det är typ 8 månader tills dess. Hur gör man då vid löp?

Hunden inskaffas också för att jag skall ha med mig den till det gymnasiumet. (Har inget andra val, JAG VILL IN DÄR :angel: ).
Det är en djurvårds linje med inriktning pälsvård och hund kurser. Vår hane HATAR andra hanar och kan inte vara nära dem, trots vi har gått hos hundpsykolog, kurs och liknade ( snart kidnappar vi han där Cesar millan:angel: )

Men hur hade ni gjort vid löpen ? Hållt hundarna i från varandra? Kastrerat hanen? P-piller/medel ?

Mvh
Emma

Sv: Skaffa tik när man har hane :O ?

Jag tyckte det var jobbigt när jag hade en tik och en hane när det var löpperiod. Det är ganska länge sen och då var det ovanligt att man kastrerade hanhundar. Nu skulle jag inte tveka! Det är väl bara att snitta hanhunden? Kanske att han blir något mildare i sinnet mot andra hanhundarn, men det vet man ju aldrig. Hur gammal är hanen? Han kanske fortsätter att reagera för att tiken löper, men det blir iallafall inga valpar.

Hejsan! Vet inte hur andra gör, men min mosters tik är sterilserad. Det funkar bra för henne, hon har en hanhund också. Annars kan du ju alltid kastrera hanhunden..:)

Han är 5 år. Vad kostar det att kastrera en liten cocker spanie bladning tro :angel:?

Mvh
Emma

Ring runt till alla närliggande kliniker och kanske även till de kliniker på annan ort som ni brukar besöka. Priserna är mycket varierande.
Allt från 2000-5000. Så det kan löna sig att ringa runt.

Jag hade hane o tik ihop i två år - inga problem mer än den gång vi glömde bort oss och lämnade dom obevakade i 5 min - fick spruta tiken.
Men dom gick att ha ihop och hannen betedde sig aldrig tosigt.

Fler förslag :) ? P-piller eller spruta ? Har aldrig haft en tik tidigare :angel:..

Mina kusiner hade hane och tik, dom höll dem i från varandra under löp periodera + Hade tik skydd...

Mer förslag och hur ni har gjort :idea:!

Mvh
Emma

Hade tik skydd...

Du ska inte tro att ett tikskydd fungerar som preventivmedel...

Kastrera båda! Framför allt tiken så att ni inte nån gång i framtiden blir sugna på att ta nya små blandrasvalpar. Även om det kostar några kronor att kastrera så är det mycket dyrare att hålla på att föda upp oönskade valpar eller ultraljuda och abortera vid en eventuella tjuvparningar.

Jag har en rottistik och rottishane som vi inte planer att göra några "ingrepp" på, när tiken löper 2ggr per år så har vi dem separerade när vi inte är hemma eller i samma rum, annars går de sida vid sida. Dock är vi extra uppmärksamma vid höglöp och på nätterna sover en av oss med ena hunden i gästrummet, just för att man kanske inte hänger med i svängarna när man sover.
Det funkar bra och är det så att du ska flytta om 8månader så tror jag inte det behöver bli så jobbigt. Det är ju korta perioder de löper så....
Sen är ju jag kanske lite konstig, men jag vill göra så få ingrepp som möjligt på mina hundar och söva ner dem så sällan det bara går.
Jag förstår att vissa inte orkar och man tar ett sånt beslut, men många tikar säger också ifrån och "släpper inte till" hur som helst och ser man bara till att hundarna inte kommer åt varandra så brukar det lösa sig.

DP blandning som ska avlivas pg av att man inte hittar köpare:confused:
Låter mysko, fick genast en tanke på Lady...
Är det uppfödaren som säljer?
Eller någon annan?
Nu är det säkert inte så lyckligt som att det är Lady, men även om det inte är det så är det ju värt att kolla upp ägandeskapet såvida det inte är kristalklart.

Jag tänkte inte ens en tanke på det.. *skäms som en hund*

Till TS-Kan man få se bild på det lilla yrvädret?

Har du någon bekant som han ha den ena hunden under löpet så kan det också vara ett tips. Min syster har jakthundar och det blev ett himla hallå när tiken löpte, men de kunde lämna bort tiken till bekanta ett par mil bort.

Fast jag som har en hanne som på gamla dar börjar bli helt galen i löptikar så är det inte kul. På gatan nedan för mig bor det en karl som brukar ha hand om sin sons tik när hon löper just för att sonen som bor flera mil bort har en hane som det absolut inte funkar med att ha tiken hemma under löpet.

Han är 5 år. Vad kostar det att kastrera en liten cocker spanie bladning tro :angel:?

Mvh
Emma

Är man vuxna i familjen och hunden inte är översexuell så är det inte så totalt omöjligt att ha löptik+hane.

Ska man kastera nån av dem hade jag satsat på tiken, så slipper hon livmodersinflammation.

Prova kemisk kastering på hanen när tiken börjar närma sig sitt första löp.. Dock kan det ta upp til 3-5 veckor innan "kasteringen märks av på hanen".. Vissa hundar ändrar sig radikalt och skiter i löptikar andra är som vanligt.. så det är olika.. Men det kostar inte så mycket .. jag betalde 500:- för detta inkl besöket. Hjälper detta så fixa en vanlig kastering.. hormoner i längden är inte bra och kan ge biverkningar senare... Hur som hellst så kan hanen göra valpar så man borde ha dom i skilda rum med STÄNGDA dörrar så dom inte kommer åt varandra.. I annat fall burar på nätter osv osv.. Hanen och tik kan lyckas på alll sätt och vis att få till det så var mycket försiktiga..

Det är en bladning mellna DP och Chihuahua!
Hunden har vac papper, idhandlingar och helaköret!

Mvh
Emma

Har ingen annan lösning för den delen, men neee, inte kastrera hundar!:O Har hört så mycket om hur dom ändrar sig helt och t.o.m blir tvärt deprimerade.

Jaså du har hört det, men har du någon erfarenhet?

*man blir aldrig förvånad av folks ignorans*

Det är en bladning mellna DP och Chihuahua!
Hunden har vac papper, idhandlingar och helaköret!

Mvh
Emma

Neeej det var ju att hoppas för mycket att "vi" hade hittat Lady....
Men värkar väldigt skumt med att hon inte går att sälja, sådana blaningar står det ju hur lång kö på som helst...

Liknande trådar

Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 640
Övr. Hund Jag var nyss ute med min 9-månaders tik, där ute möter vi en som är ute med sin cockerpoo hane och hon vill tvungen att de ska leka...
2
Svar
24
· Visningar
4 500
Senast: Jenka
·
T
Hundhälsa Hej Jag har en 7årig tik som beter sig mycket likt en hanhund. Hon skvätter hela promenaderna, kan säkert kissa 20 ggr på en...
Svar
1
· Visningar
1 568
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka