Skaffa tik när man har hane :O ?

Sv: Skaffa tik när man har hane :O ?

Morsan har ångrat sig :(! Blir inte en till hund, utan vi skall prova hon i staffanstorp somhar hand med hund + han skall kastreras. Hundens uppfödare skall köpa tillbaka henne så hon hamnar i goda händer :D!

*håll tummarna för att chico skall börja gilla andra hundar :D*

Mvh
Emma

Kompostgaller har vi här hemma.. båda hundarna är med lika mkt, men avskiljda från varandra:idea: under höglöp och under nätter, promenader och annat vardagsgöra är dom tillsammans, men man får ju ha ett extra vakande öga på dom

Har ingen annan lösning för den delen, men neee, inte kastrera hundar!:O Har hört så mycket om hur dom ändrar sig helt och t.o.m blir tvärt deprimerade.

Myt, myt, myt, myt! De ändrar sig inte mer än hästar och katter!

Numer ger t o m försäkringsbolagen premierabatt till kastrerade tikar, eftersom juvertumörer o livmoderinflammationer är så väldigt vanligt på okastrerade tikar.

Jga känner flera kastrerade hundar av båda könen (o har själv en tik o en hane som båda är kastrerade) och ingen av dem visar några tecken på personlighetsförändring eller depression.

Däremot får man passa så de inte blir tjocka efter kastrarion, då ämnesomsättningen ofta sjunker. Då får man mata mindre eller byta till ett lightfoder. Min teori är att de hundar som blir slöa efter kastration blir det p g a att de går upp i vikt, vilket ju går att förhindra, och inte egentligen p g a kastrationen. Det är ju mycket jobbigare att rejsa med x antal kilon för mycket att släpa på...

Morsan har ångrat sig :(! Blir inte en till hund, utan vi skall prova hon i staffanstorp somhar hand med hund + han skall kastreras. Hundens uppfödare skall köpa tillbaka henne så hon hamnar i goda händer :D!

*håll tummarna för att chico skall börja gilla andra hundar :D*

Mvh
Emma

Synd :(! Men skönt att det ordnade sig för vovvan ändå!

Tyvärr är risken ganska stor att beteendet är befäst, då han ju är vuxen. Vår hane gillar inte heller andra hanar ock kastrerades när han var 6 år (inte p g a det, utan p g a tik i familjen), och han är LITE bättre, men bara marginellt.

Kastrerat hanen! Enklast och hyggligast mot hanen, slipper stressen av att ha en löptik i samma hus som man inte får träffa.

Ska man inte avla på hanen så ser jag bara fördelar med att kastrera honom. P-spruta tiken är inget man ska hålla på med några längre perioder. Kastrera en tik innebär ett mkt större ingrepp.

jag vet att det inte skulle funka med våran hane. HAn blir helt tokig om det är en tik i närheten. Skulle bli allt för jobbigt, både för honom och för oss om vi skaffade en tik.

Men det är klart att det går. Mina föräldrar har två hanar och tre tikar och det funkar väl ok. Men det är jobbigt när de löper, hanarna blir aggressiva och man får ständigt passa så att de inte råkar stöta ihop med varandra.

Hej och hå :)!!

Nu skall Chico och jag åka till vår lärare och ha privat lektioner :idea:. + Kurs därefter. Chico skall bli hund kompis istället för tvärt om :D!

Mvh
Emma

Liknande trådar

Övr. Hund Nu när det är mindre än ett år till min planerade hund känns det mer verkligt och fler frågor dyker upp. Jag har hela tiden tänkt mig en...
Svar
17
· Visningar
2 640
Övr. Hund Jag var nyss ute med min 9-månaders tik, där ute möter vi en som är ute med sin cockerpoo hane och hon vill tvungen att de ska leka...
2
Svar
24
· Visningar
4 500
Senast: Jenka
·
T
Hundhälsa Hej Jag har en 7årig tik som beter sig mycket likt en hanhund. Hon skvätter hela promenaderna, kan säkert kissa 20 ggr på en...
Svar
1
· Visningar
1 568
Övr. Hund Funderar på att skaffa en valp,men har beslutsångest över om det ska vara en tik eller hane,har alltid gillat hanar mest,och hade utan...
Svar
4
· Visningar
1 300
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Remisser 1177
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur