Skaffa ny häst

S

svaper

Hejsan!

Kommer inom kort behöva skaffa ny häst då den förra varit skadad en längre tid och snart kommer att tas bort.
Eftersom fälttävlan är min stora passion vill jag givetvis ha en häst lämpad för detta :)
Den hästen jag har nu har jag haft sen den va liten och han har redan hunnit bli 13 :smirk: men som sagt e han tyvärr dålig...
Så till saken!
Ska man satsa på en unghäst eller en färdigutbildad? Klar det är roligare att få resultat om man gjort jobbet själv, men då måste man ju samtidigt börja om från början och det tar lång tid att komma upp i klasserna. Tävla är ju det roligaste som finns och jag saknar det redan :)
Man har ju med en unghäst inte heller någon garanti för att den kommer passa som fälttävlanshäst... Självklart har man aldrig garantier, men har hästen gått *-** tidigare vet man ju att det finns där även om det inte skulle funka direkt.
Hur mycket får man vara beredd att betala för en häst som är rutinerad i * eller ** klass? Har försökt kolla i olika annonser men priserna är sällan utsatta.
Ska man köpa privat eller av någon utbildare? (Med tanke på att priset blir högre hos en duktig utbildare)

Mvh Svaper

Sv: Skaffa ny häst

det beror ju lite på hur snabbt man vill ha resultat.

Jag stod också i valet och kvalet mellan en rutinerad och en unghäst. Jag valde en unghäst med bra stam och med en kropp som har förutsättningar att kunna bli en bra fälttävlanshäst men som sagt vet man ju aldrig. En äldre rutinerad häst må ha rutinen men har samtidigt alla rundor i benen.

Det är en svår avvägning. Det beror ju också på hur mycket man kan själv och hur mycket rutin man själv har...

När jag tänker efter blev detta inget ordentligt svar... :angel:

Jag hade samma funderingar när jag letade häst. Jag tittade på både unghästar och äldre erfarna. Jag tycker du ska göra det och sen köpa den häst som passar dig. Då blir det bäst! Sen kanske det inte spelar lika stor roll om den inte är så rutinerad eller något år för gammal.
Min blev en 10-årig hopphäst som tränats lite för fältävlan som unghäst men aldrig startat :angel: Kanske inte precis det jag hade tänkt mig men jag kände att hon var den typen av häst jag ville ha och hon går än så länge väldigt bra :)

Om du ska ha en äldre rutinerad häst får du räkna med över 100-tusen minst. Det låg iaf. de jag kollade på runt. Men det beror också på hur mycket de ha gjort, ålder och om de har varit skadade och så.

När jag kikade på häst hade jag precis samma bekymmer, visste inte heller riktigt vad jag letade efter. Men efter mycket grubblande, så beslöt jag mig för att satsa på en yngre häst som hade potentialen för att nå de högre klasserna. Man vet ju aldrig hur en unghäst utvecklar sig, men med tanke på stam, temperament och tidigare erfarenheter så får man ju en någorlunda uppfattning om vad som förhoppningsvis kan bli av den då alltför långbenta valpen. Jag var och tittade på flertalet olika hästar och blev oftast besviken då de flesta beskrevs som "otroligt vacker, enastående steg och hög ridbarhet" tss..jag tror de flesta hästägare överskattar sina hästar, skratt.. :D Ja,ja hursomhelst fastnade jag för en i stort sett helt grön 5-åring som knappt kunde galoppera och hade allt för mycket myror i kroppen. I början var han kvar i sandlådan men nu efter ca 3 månader börjar han faktiskt växa till sig, och lär nog bli farlig framöver, så akta dig fälttävlansnisse! :devil:

Jag hade rådigt dig att satsa på en färdighäst, fast det beror ju på hur gammal du är?

Är du junior/YR så helt klart en rutinerad häst som det bara är att styra ut på.

Även om en unghäst är lovande så betyder inte det att den pallar för trycket och klarar av det både psykiskt och fysiskt.

Jag tycker att minst ** skall den ha gått och då självklart med bra rundor i främst terrängen (dvs felfri på hinder)

Priset beror på häst men runt 160' minst kostar de nog.

Lycka till

Jag tycker att det beror på dej, din träningshjälp, din plånbok osv.
Har man hjälp att satsa på en unghäst så är det ett sätt. Hur enkelt det blir beror ju på hur erfaren man är.
"Fältttävlansnisse" tillhör de som är erfaren för sin unga ålder :) Långt ifrån alla har den erfarenheten.

Jag tycker att det är vettigt att köpa en läromästare. Speciellt med tanke på vad du skriver i ditt inlägg.

Jag valde att göra så åt min dotter. Hon fick en valack som haft resultat i **. Tyvärr räckte inte plånboken till "hästen som har allt" så hon får träna, träna och åter träna. Viktigt med bra hjälp!

Hon fått en häst som är en (mycket!) bra läromästare i dressyr och terräng. Hoppningen är egentligen hennes egen starka gren men hästen är speciell där så här får hon mycket hjälp av duktig tränare.

Förra året red hon 3 hästar i deb och lätt. Det var dels en häst som gått flera lätt innan, dels en som bara startat deb en gång och dels en 5-åring. Dvs blandad komplott. Olika hästar på olika nivåer. Av olika anledningar blev det ny häst inför denna säsong. Inför nästa letar vi en unghäst igen att rida deb och lätt på för framtida bruk.

Tack för era svar!

Jag är en bit över YR-gränsen, har med min nuvarande pålle drällt runt på * ett par år. Har även ridit orutinerade hästar åt andra, men ägarna vill oftast helt plötsligt ha tillbaks dem när de är stabila och går bra i deb/lätt, undrar varför :angel: hehe.

Ja, detta tål att tänkas på. I slutändan blir det väl en avvägning som du säger Idasagare. Så bra häst jag kan få för de pengarna jag är beredd att lägga ut.

Mvh svaper

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 277
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 650
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 214
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar