Skaffa medryttare till grön häst första gången

Sv: Skaffa medryttare till grön häst första gången

Med rätt häst tycker jag gott man kan ta betalt, har man en häst som alla kan rida, erbjuder en medelmåttig ryttare att ha glädje av hästen och måttlig mängd arbete (typ mocka och fixa foder). Har man större krav på ryttaren och/eller en speciell häst, detaljerade krav på hur man får rida eller om man är beroende av medryttaren så börjar det bli svårt att ta betalt. Det finns gott om hästar men inte så gott om drömmedryttare.

Har du svårt att hitta en häst som motsvarar dina krav så tyder det på att du har för stora krav, det är normalt att betala mer än en symbolisk slant i stockholmsområdet, här är det dyrt att ha häst. jag kan förstå att du får svårt om du inte vill betala. XDet är marknaden som bestämmer både i ditt och TS fall.

Då är jag med på resonemanget.

Jag vet att det kostar att ha häst i Stockholmsområdet, åtminstone om man inte kan ha den hemma som jag hade. För mig handlar det inte om att jag inte vill betala. Jag kan inte betala så mycket, men är villig att hjälpa till med annat än bara mockning och andra standardsysslor. Det enda kraven jag haft är att hästen ska stå i närheten av där jag bor (inte mer än 1,5 mil bort, men ok med krav på bil & körkort) och att den är väluppfostrad, inte för svår att rida och inte mindre än grov D-ponny. Det tycker inte jag är särskilt höga krav, men den geografiska begränsningen (som finns p.g.a. hälsoskäl) ställer till det.

*KL*

Jag kan berätta hur jag gör. Jag har en fyra-årig ponny, gotlandsruss. Tanken är att han ska bli min körhäst, men jag ska också ha honom utbildad inom ridningen. Jag har en tjej som rider honom tre dagar i veckan, och hon betalar ingenting. Däremot betalar jag så att hon kan rida för tränare en gång i veckan, så att han verkligen blir utbildad, och att ridningen går frammåt för dem.

Hästen står uppstallad på en ridskola i Malmö, så det finns tillgång till ridhus, uteridbana och bra uteridningsmöjligheter. In och utsläpp sköts av personalen, och mockningen gör jag alltid själv. Det enda hon gör är att göra iordning och rida hästen. Samt sköta utrustningen efteråt.

Det är jag som vill ha min häst utbildad, då tycker jag det känns fräckt att ta betalt.

*KL*

Jag kan berätta hur jag gör. Jag har en fyra-årig ponny, gotlandsruss. Tanken är att han ska bli min körhäst, men jag ska också ha honom utbildad inom ridningen. Jag har en tjej som rider honom tre dagar i veckan, och hon betalar ingenting. Däremot betalar jag så att hon kan rida för tränare en gång i veckan, så att han verkligen blir utbildad, och att ridningen går frammåt för dem.

Hästen står uppstallad på en ridskola i Malmö, så det finns tillgång till ridhus, uteridbana och bra uteridningsmöjligheter. In och utsläpp sköts av personalen, och mockningen gör jag alltid själv. Det enda hon gör är att göra iordning och rida hästen. Samt sköta utrustningen efteråt.

Det är jag som vill ha min häst utbildad, då tycker jag det känns fräckt att ta betalt.

Okej, ja detta tycker jag låter vettigt :) Men nu är det jag själv som utbildar min häst och rider inför tränare. Min häst går att rida på banan i lagom lätt ridning skulle jag säga, alltså lite på volt, gå i form och i alla gångarter. Hon går även att rida ut i skogen och i byn, väldigt mycket miljötränad av mig, hon är även påbörjade inkörd av mig, går med ihopsatta skacklar än så länge. Tömkörd, "NH tränad" (alltså jobba med rep att flytta bakdel framdel gå in i trånga utrymmen backa ur mm) mm. Så även fast hon är grön och jag bara haft henne sen augusti 2010 så har jag jobbat i stort sätt varje dag med henne och fått ett bra resultat. Så hon är ju inte helt grön eller vad jag ska kalla det. :) hoppas ni förstår. Medryttaren jag har nu är tänk att hon rider en gång i veckan, på banan eller i skogen, det gör hon som hon vill. Har inga strikta regler på vad hon ska träna, utan det är för att pollan ska få en röra på sig en extra dag när jag inte har tiden. Men hon behöver en erfaren ryttare eftersom hon inte är riden så länge. Dock får hon inte träna hästen för intensivt på banan bara för att jag anser att det blir för mycket för min polla.

Tja, jag utbildar nog också min häst själv, men på ett annat vis. Jag tömkör honom väldigt mycket, både själv och med instruktör. Han går bra form både vid tömkörning och ridning. Han är känslig för hjälperna och trevlig att ha att göra med. Men det är ju bara en grundutbildning.

Att din häst är nh-tränad och att du börjat köra in honom är nog tämligen ointressant för din medryttare, det påverkar ju inte direkt ridningen.

Jag ser det såhär: Om hästen är väl utbildad och ryttaren får ut något (kunskapsmässigt) av ridningen är det helt ok att ta betalt. Om hästen är outbildad och ryttaren tillför hästen något är det gnidet att ta betalt.

Tja, jag utbildar nog också min häst själv, men på ett annat vis. Jag tömkör honom väldigt mycket, både själv och med instruktör. Han går bra form både vid tömkörning och ridning. Han är känslig för hjälperna och trevlig att ha att göra med. Men det är ju bara en grundutbildning.

Att din häst är nh-tränad och att du börjat köra in honom är nog tämligen ointressant för din medryttare, det påverkar ju inte direkt ridningen.

Jag ser det såhär: Om hästen är väl utbildad och ryttaren får ut något (kunskapsmässigt) av ridningen är det helt ok att ta betalt. Om hästen är outbildad och ryttaren tillför hästen något är det gnidet att ta betalt.

ja arbetet från marken är hela grunden för att arbetet från ryggen ska fungera.

Jag tror jag gör bäst i att fråga min medryttare och se vad hon tycker och tänker :) jag tänker föreslå 200kr, sen får hon välja själv om hon tycker att det är rimligt eller ej :)

Jag tar inte betalt av min medryttare, har en nioårig häst som ridits i några år och körts ungefär lika länge. Medryttaren får i princip fria händer att göra det hon vill - jag har dock kommit överens med henne om att om hon vill rida kortare tid än en halvtimme eller längre tid än en och en halv timme så vill jag få veta det så att jag kan planera hans träning i övrigt. Medryttaren rider två dagar i veckan.

Skälet till att jag inte tar betalt är främst att jag värdesätter avlastningen. Sedan har min medryttare inte så stabil ekonomi och jag vill ha HENNE kvar hellre än en annan medryttare som kanske har råd att betala men som inte är min underbara goa medryttare :love:

Sedan är ju min situation sådan att jag har råd att försörja min häst själv, jag behöver inte betalt även om det alltid kan vara välkommet med en slant extra för att täcka till exempel slitage på utrustning etc.

Däremot är jag av uppfattningen att alla ägare och medryttare har all rätt i världen att komma överens om en deal som passar för just dem. Vill en person betala oskäligt mycket för att rida en häst så vore ju hästens ägare korkad om denne inte accepterade - och vill jag som hästägare inte ha betalt alls så är ju medryttaren korkad om hon inte accepterar det. Och vad som är skäligt och oskäligt beror ju helt på hur gärna en medryttare vill rida och hur mycket ägaren behöver medryttaren och vad båda enas om är skäligt!

Jag tar inte betalt av min medryttare, har en nioårig häst som ridits i några år och körts ungefär lika länge. Medryttaren får i princip fria händer att göra det hon vill - jag har dock kommit överens med henne om att om hon vill rida kortare tid än en halvtimme eller längre tid än en och en halv timme så vill jag få veta det så att jag kan planera hans träning i övrigt. Medryttaren rider två dagar i veckan.

Skälet till att jag inte tar betalt är främst att jag värdesätter avlastningen. Sedan har min medryttare inte så stabil ekonomi och jag vill ha HENNE kvar hellre än en annan medryttare som kanske har råd att betala men som inte är min underbara goa medryttare :love:

Sedan är ju min situation sådan att jag har råd att försörja min häst själv, jag behöver inte betalt även om det alltid kan vara välkommet med en slant extra för att täcka till exempel slitage på utrustning etc.

Däremot är jag av uppfattningen att alla ägare och medryttare har all rätt i världen att komma överens om en deal som passar för just dem. Vill en person betala oskäligt mycket för att rida en häst så vore ju hästens ägare korkad om denne inte accepterade - och vill jag som hästägare inte ha betalt alls så är ju medryttaren korkad om hon inte accepterar det. Och vad som är skäligt och oskäligt beror ju helt på hur gärna en medryttare vill rida och hur mycket ägaren behöver medryttaren och vad båda enas om är skäligt!

Ja bra skrivet :) så bäst är nog som jag sagt att jag pratar med medryttaren. För viktigast är ju ändå att behålla denna då hon passar så bra med min häst och ger mig avlastning :)

Rent generellt så skulle jag säga att om ryttaren utbildar hästen så bör det inte kosta. Om hästen utbildar ryttaren, ja då kan man ta betalt. Om det är varken det ena eller det andra så beror det väl på situationen, lätt att få tag i bra medryttare eller ej, om man ska betala.

Jag fick under en period tag på en mycket duktig ryttare som red/utbildade min häst. Jag körde in hästen till ridhus och betalade henne för att rida honom. Tyvärr flyttade hon från orten annars hade arrangemanget fortsatt. (Hon hade gärna fått tävla honom om hon velat)
Nu jobbar jag så ekonomin är ju inte som en student så det är svårt att jämföra med din situation.
Är medryttaren i 40årsåldern med bra ekonomi så borde det inte vara omöjligt att hon gärna betalar någon hundring för ridningen.

Har inte läst alla trådar så jag vet inte hur den andra medryttarens ridkunskaper är. Lägre kunskapsnivå - högre summa...?

Jag skulle ha varit försiktig med att ha två andra ryttare på en såpass grön häst, men du känner ju din häst bäst.

Men hur gammal är hästen egentligen? Jag hade aldrig låtit så många olika personer rida på min häst under inridningsstadiet. Jag kanske låter löjlig men då låter jag hellre hästen stå en extra dag. Samtidigt förstår jag om du vill ha avlastning men då hade jag hellre frågat någon av mina stallkamrater om dom kan ta hand om hästen en dag i veckan.
:bow:

Har dessutom hästen varit halt mkt så...

Blir lite konfunderad när TS skriver- "lärt den allt jag kan"... en häst som rids in som 6åring.

Den reagerar på nya ryttare...
Nej låt den gå i hage ett par dagar i veckan.

Jag har två hästar som är helinackorderade, dvs inga pass i form av in/ut släpp eller så. Däremot så mockar jag varje dag till mina hästar och jag gör iordning deras kraftfoder, resten sköts av stallvärden.

Den ena som är ett 16 årigt halvblod som är välutbildad har jag två medryttare till som betalar vi har en budget för hästen och delar lika på alla kostnade utom försäkringen som jag betalar själv. De får göra exakt vad de vill med hästen på sina dagar och jag litar på att de har hästens bästa för ögonen, inte hur de skall kunna nyttja hästen bäst. En viss skillnad tycker jag.

Den andra är ett halvblod född 2007 alltså precis nybliven 5 åring. Hon är outbildad men inriden, dvs rids på ridbanan/ridhus/utomhus i alla gångarter. Jag har två duktiga tjejer som hjälper mig att utbilda henne och jag tar INTE betalt av dem för än så länge handlar det om utbildning av hästen, dvs saker som jag inte kan/vill göra och som de gör mycket bättre. Jag är glad att jag inte behöver betala dem. jag hade inte velat ha en medryttare som jag anser är sämre än mig själv, då hade jag hellre gjort jobbet själv. Än så länge är hästen för ung och icke förlåtande för att ha sämre ryttare.

Inget av detta har med min personliga ekonomi att göra.

Senast ändrad:

:bow:

Har dessutom hästen varit halt mkt så...

Blir lite konfunderad när TS skriver- "lärt den allt jag kan"... en häst som rids in som 6åring.

Den reagerar på nya ryttare...
Nej låt den gå i hage ett par dagar i veckan.

Förstod inte riktigt vad du menade du får gärna förklara :)

Min häst är sent tagen. Hon är från töreboda, curlyuppfödning. Var där för att titta på en valack som var lite yngre och påbörjad inriden, topsan(min häst) gick i en stoor hage med en massa andra ston och bara skrotade. Och jag föll för henne, hon var då 5år. Där är förklaringen till varför hon är sent tagen.

Min häst står ute 24/7 och rids absolut inte varje dag. Men det är upp till mig om jag tycker att jag behöver inte medryttare eller ej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama