Skaffa medryttare till grön häst första gången

Sv: Skaffa medryttare till grön häst första gången

Men hur gammal är hästen egentligen? Jag hade aldrig låtit så många olika personer rida på min häst under inridningsstadiet. Jag kanske låter löjlig men då låter jag hellre hästen stå en extra dag. Samtidigt förstår jag om du vill ha avlastning men då hade jag hellre frågat någon av mina stallkamrater om dom kan ta hand om hästen en dag i veckan.

Hon är sex år. :) Väldigt trygg häst. Men som sagt, inte riden mer än ett år. Jag själv tycker det är viktigt att hon fixar att ha andra på ryggen än mig själv. För just nu lyssnar hon bäst på mig, och har lite svårt att ta andras hjälper för att det känns LITE annorlunda då någon annan gör. Och som sagt, slänger inte upp vem som helst på henne :)

Men som sagt, inte riden mer än ett år.
Men börja tala sanning så man vet vad som händer, annars är det ju omöjligt att ge råd.

En häst som är riden i ett år och trygg i sig själv är inte under inridning. Din häst är en unghäst som inte har så mycket gjort.

Jag hade aldrig tagit betalt av vettiga människor som vill rida min outbildade unghäst, det är att skjuta sig själv i foten. Har man inte råd ska man inte ha häst, för det är inte alltid det vill till sig att man får medryttare som kan betala.

Jag kan bara gå till mig själv...

Nej jag hade inte betalat för att rida din häst.

Jag tidigare i livet varit medryttare på andras hästar i perioder då jag inte haft möjlighet att ha egen häst. Det har varit på utbildade hästar där ägaren har velat ha avlastning och hästen motionerad. Jag är en sådan som gärna rider ut i naturen. Som motionsryttare har jag aldrig betalat någonting alls.

Endast en av dessa hästar jag varit medryttare på har jag betalt för. Men det var en duktig hopphäst som ägaren ville ha hjälp med skogsridning och dressyrarbetet. (Hon hade flera hopphästar och tävlade rätt högt upp i klasserna och hade inte tiden att rida alla varje dag)

Jag ansvarade fullt ut för hästens all träning förutom hoppningen. Träningsuppläggen gjordes tillsammans med ägaren.. dvs vilka dagar hon hade hoppträning. Sen la jag fram ett förslag på hur hästen skulle tränas de övriga dagarna. Allt för att hästen skull få så allsidig träning som möjligt.

Jag hade oerhört stort utbyte av det upplägget... Jag fick rida ofta.. ta eget ansvar för att matcha hästen mot de uppsatta mål som ägaren hade.
Jag hade full frihet att rida för tränare i dressyr.. Lasta och och åka iväg med hästen som jag ville. Det var precis som att ha egen häst fast jag inte hopptränade den.

Det upplägget var helt klart värt att betala för... för jag fick så oerhört mycket för pengarna..

Nu bor jag på egen gård och har sen många år tillbaka egna hästar. Sen ca 10 år tillbaka har det bara varit unghästar och inridningshästar... Jag tar aldrig betalt för att få hästarna ridna av någon annan... Ser det som en ynnest att få hjälp med den biten... Skulle jag behöva sälja så är det guld värt att andra förutom jag har pysslat och ridit dem.

Senast ändrad:

*kl*

Jag hade inte kunnat tänka mig att betala.

När jag hade egen häst så begärde jag inget av mina medryttare, mer än att de skulle ta hand om hästen den dagen vi hade kommit överens om. Visst kunde jag också åka förbi stallet ibland på medryttarens dagar, men inte för att kontrollera något, utan för att jag ofta passerade där när jag slutade jobbet på väg hem. Ibland kunde medryttaren rida dagtid och jag åkte förbi och tog in hästen själv, så medryttaren skulle slippa åka dit en sväng till.

Jag har betalat som medryttare en gång, då var jag iofs halvfodervärd och det var värt för mig eftersom jag fick rida en enormt trevlig häst med utvecklingspotential. I övrigt har jag, för det mesta, varit medryttare på riktiga läromästare och snarare fått betalt än betalat för mig.

Jag hade inte kunnat tänka mig att betala för att rida en unghäst på de premisserna du har. Då betalar jag hellre 200 kronor till ridskolan och rider lektion där. Då "slipper" jag stallarbetet, får rida en utbildad häst och har en instruktör som kan hjälpa mig att utvecklas.

Jag tycker också du ska vara försiktig med att ta betalt alternativt försöka ge den rutinerade ryttaren mer frihet.

För mig ligger betalningsviljan mycket i hur stor frihet jag får med hästen. Jag är nu medryttare på en 5-åring som verkar vara ungefär på din hästs nivå. Men jag har minst två, ofta fler dagar i veckan, oftast möjlighet att byta dag om jag inte kan, får rida för tränare (bekostar själv) samt bedömer själv vad som är ett lämpligt ridpass för dagen. Betalar 500:- månad.

Detta är min första medryttarhäst som jag betalar för, tidigare har jag varit mer styrd exempelvis rider ut på onsdagar vilket gör mig mindre betalningsbenägen.

Sen är 200:- ingen stor summa och om medryttaren haft ett uppehåll tycker hon kanske detta är ett trevligt sätt att komma tillbaka på och värt att betala för.

Men börja tala sanning så man vet vad som händer, annars är det ju omöjligt att ge råd.

En häst som är riden i ett år och trygg i sig själv är inte under inridning. Din häst är en unghäst som inte har så mycket gjort.

Jag hade aldrig tagit betalt av vettiga människor som vill rida min outbildade unghäst, det är att skjuta sig själv i foten. Har man inte råd ska man inte ha häst, för det är inte alltid det vill till sig att man får medryttare som kan betala.

Typiskt bukemänniskor. Hoppar på och skriver saker via internet man inte hade gjort i verkligheten. Börjar bli rätt less. Vad har jag ljugit om nu?:) Hon är riden av mig i ett år, inget innan dess. Rider inför tränare som tycker att hästen gör stora framsteg och är väldigt lyhörd och trevlig. Vilket jag också tycker. Hon är väldigt villig att göra rätt och snabblärd. Hon är inte fullt inriden. Men går i alla gångarter, lyssnar till skänkel, och går i form med arbete. Detta var inte vad tråden handlade om. Om du söker något att hacka på så får du leta dig någon anna stanns. Min fråga varhelt klar.

Angående medryttare, HADE NI TAGIT BETALT ELLER EJ? Frågade inte om andra åsikter. Jag har råd med min häst, vill du veta exakta lön och utgifter? Men det är knapert som 20åring och hästägare. Jag har råd, men inte mycket mer än så. Det är val man gör i livet, jag väljer att lägga alla min pengar på hästen!

Sen är det självklart att är man negativ så kan man tolka allt man vill negativt. Slut kika vart jag lagt punkt eller komma. Det är svårt att lägga fram allting kring ett liv i en liten text. Så du vet absolut ingenting om mig och min häst!

Jag tycker också du ska vara försiktig med att ta betalt alternativt försöka ge den rutinerade ryttaren mer frihet.

För mig ligger betalningsviljan mycket i hur stor frihet jag får med hästen. Jag är nu medryttare på en 5-åring som verkar vara ungefär på din hästs nivå. Men jag har minst två, ofta fler dagar i veckan, oftast möjlighet att byta dag om jag inte kan, får rida för tränare (bekostar själv) samt bedömer själv vad som är ett lämpligt ridpass för dagen. Betalar 500:- månad.

Detta är min första medryttarhäst som jag betalar för, tidigare har jag varit mer styrd exempelvis rider ut på onsdagar vilket gör mig mindre betalningsbenägen.

Sen är 200:- ingen stor summa och om medryttaren haft ett uppehåll tycker hon kanske detta är ett trevligt sätt att komma tillbaka på och värt att betala för.

Tack för svar! Det är väldigt bra att höra vad andra medryttare tycker. Hon red min häst igår för andra gången, jag tyckte att det såg fruktansvärt bra ut! Så jag har tänkt igenom detta, och kommer att fråga henne. Hon får helt enkelt välja själv. Hon har erbjudit sig att betala och jag sa då att det fick vänta. Nu när jag hittar en andra medryttare ska jag prata med båda. Och se vad de tycker. :) Tror att det blir bäst så. Vill ju inte bli av med denna medryttare då jag äntligen hittat någon som verkar passa som handen i handsken! :)

Jag kan bara gå till mig själv...

Nej jag hade inte betalat för att rida din häst.

Jag tidigare i livet varit medryttare på andras hästar i perioder då jag inte haft möjlighet att ha egen häst. Det har varit på utbildade hästar där ägaren har velat ha avlastning och hästen motionerad. Jag är en sådan som gärna rider ut i naturen. Som motionsryttare har jag aldrig betalat någonting alls.

Endast en av dessa hästar jag varit medryttare på har jag betalt för. Men det var en duktig hopphäst som ägaren ville ha hjälp med skogsridning och dressyrarbetet. (Hon hade flera hopphästar och tävlade rätt högt upp i klasserna och hade inte tiden att rida alla varje dag)

Jag ansvarade fullt ut för hästens all träning förutom hoppningen. Träningsuppläggen gjordes tillsammans med ägaren.. dvs vilka dagar hon hade hoppträning. Sen la jag fram ett förslag på hur hästen skulle tränas de övriga dagarna. Allt för att hästen skull få så allsidig träning som möjligt.

Jag hade oerhört stort utbyte av det upplägget... Jag fick rida ofta.. ta eget ansvar för att matcha hästen mot de uppsatta mål som ägaren hade.
Jag hade full frihet att rida för tränare i dressyr.. Lasta och och åka iväg med hästen som jag ville. Det var precis som att ha egen häst fast jag inte hopptränade den.

Det upplägget var helt klart värt att betala för... för jag fick så oerhört mycket för pengarna..

Nu bor jag på egen gård och har sen många år tillbaka egna hästar. Sen ca 10 år tillbaka har det bara varit unghästar och inridningshästar... Jag tar aldrig betalt för att få hästarna ridna av någon annan... Ser det som en ynnest att få hjälp med den biten... Skulle jag behöva sälja så är det guld värt att andra förutom jag har pysslat och ridit dem.

Ja självklart är det en stor avlastning. :) Jag vill gärna inte ta betalt. Men jag fastnade där emellan, ta betalt eller ej? Då det kan väga åt båda hållen. Därför startade jag tråden för att få tips, oftast är det bra att höra andras åsikter och erfarenheter för att kunna bygga vidare på sina egna. :) Men jag har bestämt mig att prata med medryttaren (medryttarna) och låta dom säga vad dom tycker är rimligt. Vill hon inte betala så behöver hon inte det då hon faktiskt gör mig en stor tjänst :)

Hon är inte fullt inriden. Men går i alla gångarter, lyssnar till skänkel, och går i form med arbete.
När menar du att en häst är inriden då?

Angående medryttare, HADE NI TAGIT BETALT ELLER EJ? Frågade inte om andra åsikter.
Det är ju jättesvårt att ge råd när man inte vet på vilken nivå hästen ligger på. En häst som går i stadig form i alla gångarter är inriden enligt mig. Jag tror att majoriteten av hästmänniskor tycker att en häst är inriden när den rids i alla gångarter.

Sen är inte alla hästar välutbildade eller ens speciellt skolade, men de är inridna för det.

För en häst som inte är inriden hade jag aldrig tagit betalt, vilket jag också skrivit. För en häst som är grundriden så hade jag kunnat tänka mig att göra det, men det beror helt på vad det är för person som är intresserad av att rida min häst. Är det en duktig person hade jag absolut inte tagit betalt utan sett det som att jag får hjälp med min häst.

När menar du att en häst är inriden då?

Det är ju jättesvårt att ge råd när man inte vet på vilken nivå hästen ligger på. En häst som går i stadig form i alla gångarter är inriden enligt mig. Jag tror att majoriteten av hästmänniskor tycker att en häst är inriden när den rids i alla gångarter.

Sen är inte alla hästar välutbildade eller ens speciellt skolade, men de är inridna för det.

För en häst som inte är inriden hade jag aldrig tagit betalt, vilket jag också skrivit. För en häst som är grundriden så hade jag kunnat tänka mig att göra det, men det beror helt på vad det är för person som är intresserad av att rida min häst. Är det en duktig person hade jag absolut inte tagit betalt utan sett det som att jag får hjälp med min häst.

Nejmen oj ursäkta, jag uttryckte mig kanske inte korrekt enligt dig. :) Sådana här diskussioner slipper jag helst och dom verkar uppkomma på buke titt som tätt för att folk inte förstår att i en text kan man inte få med ett liv utan små korta meningar från det som ibland inte uttrycks exakt så som läsaren vill att det ska och därför väljer läsaren att tolka det negativt eller som att den som skrivit texten är helt bakom flötet..

Nu vet du vad min häst kan :) Hennes brist är galopp i höger varv (och även annat arbete är lite extra jobbigt i det varvet, som så många andra hästar också kan ha) Och hon behöver även jobba med att acceptera bette mer då hon OFTA krullar ihop huvudet för att komma undan. Plus andra små detalje som jag tycker en häst ska ACCEPTERA och inte bara kunna för att vara inriden. Sen tycker alla olika, självklart :)

Nu verkar mycket handla om att du är på gränsen att ha råd med en häst och därför vill ha en medryttare att dela kostnaderna med. Det är ett ganska dåligt utgångsläge om man har så stora krav på medryttaren. Jag hade inte tagit betalt och har i liknande situation tackat nej till att bli medryttare. I ditt läge behöver man prioritera kunskaperna, med en lättriden välutbildad häst som funkar med en mindre kunnig person och som kan agera läromästare kan man ofta ta en del betalt.

Som jag skrev, tiden lär utvisa om du hittar någon mer som är intresserad av ditt upplägg. Jag hade inriktat mig på att leta efter en lite äldre person med stabil ekonomi men som inte har råd att ha häst och som inte är så priskänslig.. Hade jag blivit meryttare på en häst så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att bidra med en slant eller köpa något till hästen på mer frivillig basis.

Nu verkar mycket handla om att du är på gränsen att ha råd med en häst och därför vill ha en medryttare att dela kostnaderna med. Det är ett ganska dåligt utgångsläge om man har så stora krav på medryttaren. Jag hade inte tagit betalt och har i liknande situation tackat nej till att bli medryttare. I ditt läge behöver man prioritera kunskaperna, med en lättriden välutbildad häst som funkar med en mindre kunnig person och som kan agera läromästare kan man ofta ta en del betalt.

Som jag skrev, tiden lär utvisa om du hittar någon mer som är intresserad av ditt upplägg. Jag hade inriktat mig på att leta efter en lite äldre person med stabil ekonomi men som inte har råd att ha häst och som inte är så priskänslig.. Hade jag blivit meryttare på en häst så hade jag mycket väl kunnat tänka mig att bidra med en slant eller köpa något till hästen på mer frivillig basis.

Hon jag har nu är äldre, kanske kring 40, 50. Känns tryggt med en vuxen person då ofta de lärt sig ta bättre ansvar än oss unga :) Jag kan motvilligt skriva ut ungefär vad jag tjänar, 16000/17000 kr och ni som har häst vet ungefär hur mycket som brukar gå åt den. Nu har jag en stallhyra på 1100kr plus egen hyra på lägenhet. Jag har råd för häst, hund, lägenhet och mat. Och sedan så pass att jag kan lägga undan lite varje månad för att ha råd för krissituationer, veterinär osv. Så råd har jag det är inget att diskutera. Sen att jag inte har råd att köpa den nyaste och dyraste utrustningen är en annan sak. Många, väldigt många tar betalt av sina medryttare. Jag kände mig velande i detta, och ville ha tips :) Har fått många och det har gett mig lite att tänka på :) Hon jag har nu verkar perfekt, och jag tänkte inte bli av med henne. Så hon får helt enkelt välja om hon vill betala eller ej :)

Så det handlar inte om att jag måste sälja hästen om jag inte har en medryttare som betalar. Men det kan hjälpa mig en del i hästkostnaderna att ha en som betalar. Och 200 är ju inte så jätte mycket i månaden, många betalar långt över det för att få rida en gång i veckan.

Fast tjänar du 16-17000kr/mån är det ungefär det dubbla mot vad en student har, och det är många studenter som kan leva och ha häst på studiebidraget så nog handlar det mkt om prioriteringar för din del.

Gör andra val och få en bättre ekonomi.

Du missuppfattar mig här, tack för du vill dela med dig men för din blivande medryttare är din ekonomi ganska ointressant åtminstone till att börja med. Spelar den någon roll är det i så fall negativt, att folk inte vill lägga tid och engagemang på en häst där ägaren lever på marginalen och kanske inte klarar ut det eller tröttnar för det blir för tufft ekonomiskt.

Vad jag menar är helt enkelt att de flesta medryttare betalar inte en okänd för att få rida dennes häst för att denne behöver pengar utan utifrån vad man får ut av samarbetet. När ni lärt känna varandra är det en annan femma och en del vill bidra ändå även om ägaren inte ens vill för de vill göra rätt för sig. Det är troligen som att leta efter en nål i en höstack med dina kriterier, och du har haft turen att hitta en nål och letar efter en till.

Fast tjänar du 16-17000kr/mån är det ungefär det dubbla mot vad en student har, och det är många studenter som kan leva och ha häst på studiebidraget så nog handlar det mkt om prioriteringar för din del.

Nu är du bra optimistisk, en student betalar inte skatt på sina studiemedel och de som lyckas hålla häst arbetar oftast extra. nettoinkomsten här landar väl snarare på runt 12.000 och det är långt ifrån dubbelt så mycket som studiemedel (ens utan extrainkomst) .

Jag har ju sagt att jag klara mig på min lön, eller hur? :) Men det går pengar på två hyror hund , häst och mat. Det vet varenda en :) Detta handlade inte tråden om så förstår inte varför folk började haka upp sig på det? Tråden handlade om "hade ni tagit betalt av medryttare eller ej" Inte "vad tjänar du och vad gör du av med?" Klart jag skulle kunna sluta rida inför tränare, sluta hyra transport till ridhuset och sluta gå hundkurser, då kan jag plötsligt gå ut och festa och köpa nya kläder :) Allt handlar om val! Mina val är djuren till 100%.

För sista gången, jag har råd jag har pengar så jag kan lägga undan varje månad. Detta har jag sagt. Men väljer man att satsa på sina djur så blir det knapert. TRÅDEN HANDLAR OM MEDRYTTARE och inte om mitt liv :) Tycker att det är väldigt tråkigt att läsa på de flesta trådar hur folk måste sitta och försvara sig för jämnan. Man är rädd att skriva fel i varje inlägg för att man räknar med att någon ska hitta ett fel i meningen och skriva något negativt.

Ni som i fortsättningen skriver i tråden jag skapade, så var min fråga endast relaterat till medryttare. :) Vill ni diskutera annat eller hitta fel så får ni hemskt gärna söka er någon annanstanns. Jag är en 20årig tjej som ber om råd angående medryttare, och har 30åringar som skriver en massa humbug dom tror sig veta mer om än de egentligen gör bara för att jag inte fick med hela mitt liv i minsta detalj. Så vet ni inte om jag har andra medicinska utgifter eller liknande. Så håll er gärna till ämnet.

Nu ar inte detta endast för detta inlägg, utan allmänt när man skriver något på buke. Vilket jag tycker är så fruktansvärt tråkigt. Denna sida är väl till för att dela erfarenheter och ge tips och råd från sina egna liv, inte kommentera och klanka på andras liv.

Du missuppfattar mig här, tack för du vill dela med dig men för din blivande medryttare är din ekonomi ganska ointressant åtminstone till att börja med. Spelar den någon roll är det i så fall negativt, att folk inte vill lägga tid och engagemang på en häst där ägaren lever på marginalen och kanske inte klarar ut det eller tröttnar för det blir för tufft ekonomiskt.

Vad jag menar är helt enkelt att de flesta medryttare betalar inte en okänd för att få rida dennes häst för att denne behöver pengar utan utifrån vad man får ut av samarbetet. När ni lärt känna varandra är det en annan femma och en del vill bidra ändå även om ägaren inte ens vill för de vill göra rätt för sig. Det är troligen som att leta efter en nål i en höstack med dina kriterier, och du har haft turen att hitta en nål och letar efter en till.

Ja jag känner verkligen att jag haft tur :) Så därför sa jag också att betalning fick vänta och att vi skulle diskutera detta när allt rullar på som det ska :)

Var noga med att tala om att det kommer att kosta även för den nya, att få den upplysningen i efterhand när det fungerar kan leda till att folk slutar på studs, och då mer för att de känner sig lurade.

Vad jag menar är helt enkelt att de flesta medryttare betalar inte en okänd för att få rida dennes häst för att denne behöver pengar utan utifrån vad man får ut av samarbetet.

Jag trodde det också eftersom jag själv, när jag hade häst, bara tog en symbolisk summa av min medryttare för att sålla bort oseriösa. Men nu när jag sitter i andra änden och själv söker medryttarhäst så hittar jag tonvis med annonser där ägaren vill ha avlastning för att de inte hinner OCH dessutom kräver rätt rejält betalt.

Jag har letat medryttarhäst rätt länge och har inga stora krav, ändå är det knapert med folk som är tacksamma för avlastningen och inte tar betalt (eller med mer än max några hundra). 200 kronor tycker inte jag är något att snacka om även om det bara rör sig om skogsmulleridning. Att hitta något gratis är sällsynt. Min erfarenhet är att majoriteten av hästägarna faktiskt vill ha/behöver pengarna och ser en medryttare som en möjlighet till det samtidigt som det ger lite mer tid till annat. Den som blir medryttare på en viss häst gör det väl för att de får ut något av att rida just den hästen oavsett om det kostar eller inte.

Var noga med att tala om att det kommer att kosta även för den nya, att få den upplysningen i efterhand när det fungerar kan leda till att folk slutar på studs, och då mer för att de känner sig lurade.

Will do! :) De som har kikat har frågat angående betalning och då har jag sagt att jag vill främst att det funkar med hästen först, och sen ta den eventuella betalningen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama