Skaffa medryttare till grön häst första gången

MissourisTopsanna

Trådstartare
Hej,

Jag har ett 6årigt sto, som jag rider in. Jag rider inför tränare en gång i veckan och utöver det något pass på utomhusbanan hemma i stallet och i skogen.

Nu söker jag medryttare till min tjej, och har massa funderingar. Ska jag ta betalt? Vad ska jag tänka på osv? Jag har haft några ute och kikat på henne, men har jätte svårt att hitta någon som passar, eller ja, jag blir lätt väldigt petig när någon annan plötsligt ska ta min häst. Jag har tänkt ha två skötare, som har en dag var i veckan, de dagar jag jobbar. Dom kommer att ha tillgång till utomhusbana och skog.

När jag har ut skötare går jag igenom allt så som jag gör det osv och vad man ska tänka på med min häst. Jag har hittat nu hittat en skötare, som är äldre än mig och nog har mer erfarenhet i ridningen då hon tävlat osv. Och söker nu en andra. Har inte sagt om eller vad det ska kosta i månaden ännu, utan sagt att det får vänta tills allt funkar och är iordning.

Vad har ni för tips? :) Ska jag ta betalt och i sådana fall hur mycket? Annat att tänka på?

Jag är 20år, har tre jobb, jobbar ungefär 70,80% (nätter och kvällar) och studerar 25%. Sen har jag hästen och hunden och en lägenhet att betala för.

Sv: Skaffa medryttare till grön häst första gången

Då hästen är grön tycker jag inte du ska ta något betalt. Var istället väldigt noga vem du låter rida henne, det kan gå väldigt fel om någon oerfaren rider en häst som är outbildad och under inridning.

Varför söker du två skötare istället för en som kan ta dom två dagarna? Måste kännas bättre att bara ha en medis att "hålla koll" på samt att hästen slipper ridas av så många olika.

Vad spelar det för roll vad du har för utgifter egentligen? Känner du att du inte har råd att ha hästen utan medis som betalar nått så får du väl ta ut en liten kostnad om medis går med på det, men jag tycker att om medis är mer erfaran än du själv är och kommer hjälpa till att utbilda hästen och inte bara motionsrida för skojs skull så tycker jag tacksamt du ska ta emot den hjälp du kan få :).

Ja jag är väldigt noga med vem som sitter upp på henne. Men hon är en väldigt trygg häst, aldrig försökt slänga av eller bråka så mycket. Utan vill göra rätt. Dock är hon oerhört känslig. Och det svåraste har varit att hon endast är van med mig på ryggen, och när andra suttit upp har hon inte alls varit lika samarbetsvillig. Hon är ju oerhört känslig i mun och sidor när man rider. Hon som ska ha henne en gång i veckan nu är en duktig ryttare och jag förstår att dom behöver några ridturer på sig för att lära känna varandra. Men man blir lite "mammig" vill gärna flika in med saker och rätta och komma och titta. Är detta fel av mig? Sen har jag haft en ful ovana att tjuvkika efteråt, haft en skötare som inte red men tog in och gav mat och pysslade, jag for gärna dit efteråt för att se att alla stod rätt till *skäms* men hon är ju min ögonsten som jag tagit hand om helt själv. Vi har dock bestämt nu att jag ska vara med några gånger i början bara.

Största anledningen att jag vill ta betalt är för att jag själv ska ha råd att få det att gå runt med hästen. Då jag är relativt ung och har mycket utgifter. Så det är ju självklart att jag får upp argument i huvudet om varför jag vill ha en liten summa varje månad, som att utrustning slits och att dom får ju rida osv vilket oftast brukar kosta en del. Men det är ju mest min girighet som talar nu. :/

Det jag hade tänkt var 200kr per person varje månad. Är detta dåligt av mig? Hade ni varit medryttare till min häst om jag begärt detta?

Varför söker du två skötare istället för en som kan ta dom två dagarna? Måste kännas bättre att bara ha en medis att "hålla koll" på samt att hästen slipper ridas av så många olika.

Vad spelar det för roll vad du har för utgifter egentligen? Känner du att du inte har råd att ha hästen utan medis som betalar nått så får du väl ta ut en liten kostnad om medis går med på det, men jag tycker att om medis är mer erfaran än du själv är och kommer hjälpa till att utbilda hästen och inte bara motionsrida för skojs skull så tycker jag tacksamt du ska ta emot den hjälp du kan få :).

Hon jag har nu kan tyvärr inte två dagar i veckan, och hittills är hon rena guldgruvan jämfört med andra som kikat på pollan. Och jag är OERHÖRT tacksam att ha någon som har den erfarenheten och rider så pass bra. Men om jag väljer att ta betalt från medryttare så känns det ju mest rätt att ta en summa från båda?

Jag vet ju inte helt och hållet hur bra denna tjej är ännu, hon har inte ridit på något år. Men tidigare tävlat och ridit många år. Men det såg helt ok ut när hon red första gången. :)

Helst av allt hade jag velat vara rik och ha all tid i världen för hästen :)

Okej, jag förstår.

200 kr i månaden känns ju inte särskilt mycket för fyra ridturer så det tycker jag väl känns som en helt okej summa :). Och självklart får man ju ta betalt av båda då, skulle nog kännas konstigt och orättvis för den som faktiskt betalar annars.

Förstår att du är lite mammig. Jag har själv precis köpt min egen första häst, och jag har inget emot om andra rider henne när jag är med. Dock skulle jag ha svårt att låta någon ta ut och rida henne själv om jag inte är med. Men det är mest för min häst är ganska speciell, inte för att jag tror andra skulle klara henne sämre än mig men ja det tar ju en stund att lära känna varandra och så och min häst är en riktig testare.

Jag tycker du ska vara rädd om din erfarna ryttare och är riktigt tveksamt att ta betalt från någon som hjälper dig på det viset men 200 kr är inte mycket. Det hindrar inget att du tar olika betalt från medryttarna dock.

Hur mycket tänker du rida själv?

Okej, jag förstår.

200 kr i månaden känns ju inte särskilt mycket för fyra ridturer så det tycker jag väl känns som en helt okej summa :). Och självklart får man ju ta betalt av båda då, skulle nog kännas konstigt och orättvis för den som faktiskt betalar annars.

Förstår att du är lite mammig. Jag har själv precis köpt min egen första häst, och jag har inget emot om andra rider henne när jag är med. Dock skulle jag ha svårt att låta någon ta ut och rida henne själv om jag inte är med. Men det är mest för min häst är ganska speciell, inte för att jag tror andra skulle klara henne sämre än mig men ja det tar ju en stund att lära känna varandra och så och min häst är en riktig testare.

Ska höra med båda skötarna först så dom inte sätter sig på tvären och försvinner när jag kommer med uttalandet. :)

Haft häst tidigare, men den här känns mer speciellt då jag ridit in och lärt henne allt jag kan. :) ja, samma sak känner jag. Nog ska de som jag väljer att ha som medryttare fixa att hantera henne minst lika bra som mig. Men alla hanterar och läser situationer så olika, så man vill ofta flika in med saker som "vänta gör så här istället, så här gör jag" osv. Ofta ser jag mig själv utifrån och tänker "herregud vilket kontrollfreak kan jag få kratsa hovarna på mitt vis" . Men som sagt, jag är väldigt nöjd med hon jag hittat nu. Känns bra med en vuxen person också som lärt sig ta ansvar. Sen att hon visste vem min pappa var kändes betryggande (inte lika främmande?), haha kände mig dock som lilla flickan när hon sa det.

Men vad är det ni tänker mest på när ni har ut personer att titta på hästen? Hanteringen i allmänhet, ridningen, erfarenhet osv? Hittills har jag mest tänkt på hur personen hanterar hästen i allmänhet (när hur och var man väljer att säga ifrån och berömma, vad man tolererar osv). Såklart ska man tänka på allt, men oftast något som väger mer.

"Jag tycker du ska vara rädd om din erfarna ryttare och är riktigt tveksamt att ta betalt från någon som hjälper dig på det viset men 200 kr är inte mycket. Det hindrar inget att du tar olika betalt från medryttarna dock.

Hur mycket tänker du rida själv? "

Det är jag som rider in hästen och ingen annan. Denna erfarna ryttare följer mina "regler" så hon lär ju inte in något moment utan mitt tycke och på mitt vis, men lyssnar gärna på vad hon tycker och tänker och hon är en duktig ryttare så hon kommer nog få topsan att lyssna väldigt fint :) Jag själv rider för tränare varje torsdag, hon vilar fredag. Medryttaren jag har nu rider tisdagar, och söker en till som rider måndagar. Onsdag rider jag lite lätt, ut på en skogstur eller så. Sen på helgen jobbar jag på banan med henne. Men det blir aldrig långa pass med henne, inte mer än 40min på bana. :)

Det lutar mer åt att jag kommer att ta betalt eftersom jag har så mycket utgifter och måste få det hela att gå runt. Jag vill ta samma summa från båda skötarna, det känns som att jag slipper tjaffs på det viset. :) Som många sa är ju inte 200kr så jätte mycket. Så jag hoppas medryttarna tycker att det är ok :)

Jag tycker du ska fråga den du har nu hur hon känner istället för att bara komma och tala om att man vill ha betalt. Säg som det är, en symbolisk summa är välkommen i hästkassan, hur känner du kring det? Så gjorde vi senast jag hade medryttarhäst, och kom fram till en lösning som passade oss båda. Jag hade inte backat vid 200kr iallafall.

Det är så med medryttare, de bästa får alltid gratishästar att rida om de vill, risken är att du blir av med din medryttare om du tar betalt.

Det låter oroande att du verkar nästan beroende av betalande medryttare, det blir knepigt att lösa om hästen blir sjuk...

Senast ändrad:

Min häst har varit fram och tillbaka till vet sen jag fick henne. Hon är försäkrad. Men man har endå en summa som måste läggas ut oavsett. Hon har haft problem med frambenen pga. av dålig hovvinkel som nu hovis har fått väldigt bra ordning på men som fortfarande jobbas på. Så nog har jag en hästkassa där jag lägger undan hela tiden för sådana tillfällen :) Men det är dyrt med häst, hund och lägenhet som 20åring. Har ju inte en krona över åt mig själv. Är inte beroende av att medryttare betlar, klarat mig hittills, men det hade underlättat en del! Många tar ju faktiskt betalt av medryttare.

Självklart ska jag prata med de två jag kommer ha som medryttare, och komma fram till en bra lösning. Hon jag har nu har till och med frågat hur mycket jag vill ha betalt och jag sa att vi väntar med den frågan tills allt flyter på och funkar bra. :)

Jag ville bara ha tips hur andra gjort. Detta är första gången jag skaffar medryttare. Har alltid velat sköta mina djur själv. Men nu räcker inte tiden riktigt till.

När jag var medryttare betalade jag 500 kr per månad men då hade jag hästen 3-4 dagar per vecka och fick rida hur jag ville förrutom att hoppa högre än ca 70 cm eftersom han hade en gammal skada och var äldre.
Jag hade inte backat för 200 kr men om ryttaren är bättre än då så kanske det är en annan sa. Jag har en kompis som är väldigt duktig ryttare och när hon hjälper andra med deras hästar så är det hon som får betalt. Tänkte mest så inte denna tjejen som verkar duktig och bra försvinner men om hon själv tagot upp frågan betalar hon säkert 200 kr! Som du sa man sliter ju på utrustning etc.

Självklart ska jag prata med båda, men det känns som att hon tycker det är rimligt då hon frågat mig om jag vill ha betalt. Tack för svaren :)

Men hur gammal är hästen egentligen? Jag hade aldrig låtit så många olika personer rida på min häst under inridningsstadiet. Jag kanske låter löjlig men då låter jag hellre hästen stå en extra dag. Samtidigt förstår jag om du vill ha avlastning men då hade jag hellre frågat någon av mina stallkamrater om dom kan ta hand om hästen en dag i veckan.

Jag är medryttare på en 6 åring.
Hästägaren tycker att jag gör henne en tjänst och vill inte gärna ta betalt. Själv tycker jag det känns bättre om jag betalar en liten summa, kanske motsvarande 100kr per gång man rider hästen, vilket i mitt fall skulle bli 400 kr/månad.

Jag hade nog ALDRIG velat vara medryttare hos dig.

Jag känner ingen som vill bli granskad in i minsta detalj vad de gör.
Att dessutom åka å titta så att de gjort allting rätt in i minsta deltaj är BARA löjligt.
Sen är det ju självklart att det inte går klockrent för en ny ryttare med hästen, dels är hästen van vid bara dig och sen ska ryttaren hitta hästens personliga knappar.
De ska även lära känna varann för att det ska bli ett bra flyt och att lära känna en häst tar lång tid.

Har du mycket utgifter och låg inkomst är det dags att börja prioritera och lägga om budgeten.
Det är inte rimligt att ta betalt för att man ska ha råd att hålla sin häst.
Däremot är det rimligt att ta betalt för förslitningar.

Tiden lär utvisa om du kan hitta en bra medryttare till med dina villkor, en som kan rida en yngre häst en gång i veckan, rider efter dina instruktioner och dessutom vill betala för det. De lär inte växa på träd.

Jag hade nog ALDRIG velat vara medryttare hos dig.

Jag känner ingen som vill bli granskad in i minsta detalj vad de gör.
Att dessutom åka å titta så att de gjort allting rätt in i minsta deltaj är BARA löjligt.
Sen är det ju självklart att det inte går klockrent för en ny ryttare med hästen, dels är hästen van vid bara dig och sen ska ryttaren hitta hästens personliga knappar.
De ska även lära känna varann för att det ska bli ett bra flyt och att lära känna en häst tar lång tid.

Har du mycket utgifter och låg inkomst är det dags att börja prioritera och lägga om budgeten.
Det är inte rimligt att ta betalt för att man ska ha råd att hålla sin häst.
Däremot är det rimligt att ta betalt för förslitningar.

Exakt vad jag skrev om mig själv också. :) jag är väldigt självmedveten eftersom jag tog upp detta själv , jag blir för "mammig". Men om du ville skriva om det jag skrev så varsågod :) Men hon är min ögonsten och jag är rädd att det går fel. Helt enkelt!

Tiden lär utvisa om du kan hitta en bra medryttare till med dina villkor, en som kan rida en yngre häst en gång i veckan, rider efter dina instruktioner och dessutom vill betala för det. De lär inte växa på träd.

Verkligen inte, speciellt inte här i umeå. Och de flesta vill ha tillgång till ridhus osv. Detta är kallstall och utomhusbana. Så inte superlyxigt :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
587
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama