Sv: Skaffa katt...
Panter skrev:
Hur lång tid tar dt innan den blir rumsren? Tips för att få den rumsren?
Sen så jobbar jag 8-5 5 dagar i veckan men katten klarar sig väl? Om jag ger den mat vatten och släpper ut den innan jag går?
Katter är nu normalt rumsrena när de kommer till sitt fasta hem, såvida inte du tagit den alldeles förtidigt. Eller om du tagit in en förvildad hemlösing.
Och såna skall du inte ta om det inte är alldeles desperat!
Kattungar skall vara hos sin mamma och syskon tills de är åtminstone 10v helst 12 - utom i desperata fall.
Och halvvilda hemlösingar KAN fås att bli trevliga hemmakatter, men det är inget för en nybörjare.
Men du kan gärna ta in en hemlös som har haft hem och gärna vill in. Så gör du en god gärning samtidigt. Chansen är stor att han blir extra gosig och glad i dig, han/hon som vet hur jävligt det kan bli.
Du avser att ha din katt som utekatt? Är det bra förhållanden för det där du bor? Fundera om du kanske vill ha den som innekatt. Det är säkrast så och många katter trivs med det.
Du bör iaf inte släppa ut små kattungar när du inte har någon som helst chans att ha uppsikt över dem. Och för Guds skull släpp inte ut halvstora kattungar innan de blivit kastrerade. STOR risk, får de tidig pubertet så löper de alla tänkbara risker, där risken att de blir på smällen är den uppenbara - och minsta.
Fråga gärna här på forumet, bläddra lite genom gamla inlägg. Ett par andra bra forum är katt.nu och katter.nu.
Men framför allt: gå också till biblioteket och låna ett par kattböcker.
Lycka till och mycket nöje!