Skaffa katt...

P

Panter

Har tänkt skaffa katt, aldrig haft katt förut så jag skulle gärna mottaga lite tips;) Hur lång tid tar dt innan den blir rumsren? Tips för att få den rumsren?

Sen så jobbar jag 8-5 5 dagar i veckan men katten klarar sig väl? Om jag ger den mat vatten och släpper ut den innan jag går?

Sv: Skaffa katt...

Alla katter jag har haft har blivit rumsren direkt. Klart att det har en nån olycka ibland men, jag brukar sätta dom på lådan direkt man kommer hem från att ha hämtat dom, då göra man så några gånger då brukar dom fatta! Jag har då aldrig haft något problem med det.
Katten klarar ju sig mellan 8-5, det gör den alldeles säkert men jag tyckte det var bra att va hemma så mycket som möjligt från början.
Man ser ju iaf på våran katt att den vi tog medans jag hade semester är ju mycket mer social och tillgiven än den vi tog när jag gick skola och min karl jobba!
Lycka till iaf!

Panter skrev:
Hur lång tid tar dt innan den blir rumsren? Tips för att få den rumsren?

Sen så jobbar jag 8-5 5 dagar i veckan men katten klarar sig väl? Om jag ger den mat vatten och släpper ut den innan jag går?

Katter är nu normalt rumsrena när de kommer till sitt fasta hem, såvida inte du tagit den alldeles förtidigt. Eller om du tagit in en förvildad hemlösing.

Och såna skall du inte ta om det inte är alldeles desperat!
Kattungar skall vara hos sin mamma och syskon tills de är åtminstone 10v helst 12 - utom i desperata fall.

Och halvvilda hemlösingar KAN fås att bli trevliga hemmakatter, men det är inget för en nybörjare.

Men du kan gärna ta in en hemlös som har haft hem och gärna vill in. Så gör du en god gärning samtidigt. Chansen är stor att han blir extra gosig och glad i dig, han/hon som vet hur jävligt det kan bli.

Du avser att ha din katt som utekatt? Är det bra förhållanden för det där du bor? Fundera om du kanske vill ha den som innekatt. Det är säkrast så och många katter trivs med det.
Du bör iaf inte släppa ut små kattungar när du inte har någon som helst chans att ha uppsikt över dem. Och för Guds skull släpp inte ut halvstora kattungar innan de blivit kastrerade. STOR risk, får de tidig pubertet så löper de alla tänkbara risker, där risken att de blir på smällen är den uppenbara - och minsta.

Fråga gärna här på forumet, bläddra lite genom gamla inlägg. Ett par andra bra forum är katt.nu och katter.nu.
Men framför allt: gå också till biblioteket och låna ett par kattböcker.

Lycka till och mycket nöje!

Ja vill du ha tips på en bok så finns det en som heter Varför gör katten så?
Den är jättebra och den har jag haft mycke hjälp ifrån.

En katt ska vara rumsren när den flyttar. Mina små blev rumsrena vid 6 v ålder, helt utan att jag eller mamma katt gjorde nått. Men dom är framtagna på lite annat sätt än många huskatter. Inte för att huskatter inte kan vara rumsrena, självklart kan dom vara det. Men se till att dom verkligen är det innan flytt. Flytten i sig kan rubba detta, men oftast går det bra. När ni kommer hem med ungen (som ska vara över 12 v gammal) så sätt den i lådan och låt den utgå därifrån, så hittar den sen. Har ni stor bostad, ha flera lådor.

Och nej, jag tycker inte man ska skicka ut den när man går till jobbet. Vem är hemma och ser om den gjort sig illa? Blivit påkörd? Om den inte absolut vill ut, så ha den hellre inne tills nån är hemma. Och aldrig släppa ut en katt före den är kastrerad. Allt för att motverka att den parar/blir parad. Kastrera vid 6-7 mån och sen kan man börja släppa ut den. Om man nu envist måste ha utekatt, ta en funderare på risker i området. Folk, bilar, byggnader att bli instängd i... Har du grannar, kan dom tänka sig att ha en katt som sover i deras utemöbler, barnvagn eller kommer och hälsar på så fort dom har nån dörr/fönster öppet? Man är som djurägare skyldig att hålla reda på sina djur (dvs ALDRIG släppa katten utom sikte) och se till att den inte stör eller förstör hos grannar.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka