Skaffa katt i hyresrätt

cherie

Trådstartare
Nu börjar nog mina kattplaner ta form på riktigt, efter flera år av planerande ;) Det dröjer nog ett tag till om jag känner mig själv rätt, men har ändå börjat fundera på huruvida jag måste/bör meddela hyresvärden att jag skaffar katt?

Jag har förstått att det är fritt fram att ha djur i hyreslägenheter, och att hyresvärden inte kan hindra en från att ha djur, men jag känner ändå att jag borde berätta för honom om våra planer. Har ni gjort det?

Sedan undrar jag i allmänhet om det är något särskilt jag ska tänka på angående katt och hyreslägenhet. Vi ska måla om några rum nu kommande veckorna, och jag har medvetet valt bort tapeter för att inte riskera att framtida katt tycker det är skoj att klösa på dem. Något mer? Det är en jättefin fiskbensparkett i vardagsrummet, och jag är lite orolig för hur det tål eventuella kissolyckor ? Blir hela golvet förstört i så fall?
 
Sv: Skaffa katt i hyresrätt

Det är en jättefin fiskbensparkett i vardagsrummet, och jag är lite orolig för hur det tål eventuella kissolyckor ? Blir hela golvet förstört i så fall?

Där skulle jag vara mer orolig för repor från klorna när de får sina kvällsryck och sladdar runt. :D

Jag tror inte jag har meddelat någon värd tidigare. Den här gången hade vi redan katt när vi flyttade in så det blev lite annorlunda i och med allmänt småprat.
 
Sv: Skaffa katt i hyresrätt

Haha, ytterliggare en sak att nojja över alltså :D Nejdå. Golvet är redan nu ganska repigt måste jag säga. Kanske kan vara bra att påpeka detta för hyresvärden (eller ta bilder eller något?) så han vet att det är repigt sedan innan (och ganska mycket dessutom - men syns mest om solen ligger på).
 
Sv: Skaffa katt i hyresrätt

Nej, jag har aldrig meddelat någon hyresvärd om att jag har katt. Har inte tänkt tanken faktiskt.

Parkett och kiss är ju en typiskt dålig kombination, men katter går ju i regel på lådan om den sköts bra. Jag har haft parkett i alla mina lägenheter och inte ens mina fertila avelshanar har kissat ner parketten (eller något annat golv). En olycka är ju dock ingenting som förstör golvet om man är där och kan torka upp snabbt. Det är mer upprepade olyckor eller en pöl som får ligga länge som tränger in och orsakar skada.

I övrigt, investera i en ordentlig klösmöbler. Det kan rädda både väggar, dörrposter (som ofta är klösvänliga) och möbler.
 
Sv: Skaffa katt i hyresrätt

Tror katt räknas som "smådjur " och det står ngnstans att det inte ska förekomma restriktioner mot såna i hyresrätt . Hund är ibland specificerat och då står det i kontraktet specifikt .

Skadegörelse på lägenheten är sak samma om du gäller vatten eller ngt kissar . Du har skyldighet att hålla lägenheten om du hyr i skick som inte kan anses som onormalt slitage s.a.s.
 
Sv: Skaffa katt i hyresrätt

Efter tio år med två katter är min fantastiska fiskbensparkett förstörd. Ingen glans, mängder av repor, fläckar av kräks (2 ställen) och kiss (ett ställe). Kräks och kiss försvinner om man tar det direkt, men är man på jobbet när olyckorna händer så...

Jag räknar kallt med att åka på en dyr omslipning när jag flyttar. Parkett är för mjukt, det och katter går helt enkelt inte ihop.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 806
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp