Skaffa inte valp.

Sv: Skaffa inte valp.

Hon väger strax över 16kg. Vägde henne i lördags och då visade vågen 16,1kg.
När hon blir vuxen lär hon väga någonstans mellan 20-25kg, troligtvis närmare 20 än 25. :)

Hon gnager mest, men kommer det loss "ludd" så försöker hon äta upp det... :crazy:

Jag som köpte vinthund för att "de är så lugna och snälla inomhus".. :o

Fast, hon är trots allt 6 månader nu, så tja, det är ju inte såå mycket hon haft sönder, eller? :angel:

Efter 2-årsgränsen är passerad ja! :angel:

Just det - att ta emot en vuxen omplaceringsgreyhound som bott i hundstall är heller ingen hit - de vet inte hur de ska göra när de plötsligt är omgivna av prylar och dofter! :grin:

Några grejer på Vivans lista:

Mobiltelefon
Plastpåsar

...men främst är det sakerna hon äter upp som är imponerande... :eek:

Talgbollar (många!)
Stearinljus
Novalucol
Bananer med skal
Sopor

Hon gnager mest, men kommer det loss "ludd" så försöker hon äta upp det... :crazy:

Jag som köpte vinthund för att "de är så lugna och snälla inomhus".. :o

Fast, hon är trots allt 6 månader nu, så tja, det är ju inte såå mycket hon haft sönder, eller? :angel:

Hur aktiverar du vovven? En vovve som inte gör av med energin den behöver göra av med kan ju börja bita på saker.
Så om du inte redan har detta/gör detta, så akrivera mera, flera ggr om dagen, aktiveringsleksaker, träna träna träna, motion, och fy-spray. Prova så kanske det ger med sig, om du inte redan gjort det då. Annars kanske du bara har en allmänt bitig valp. Men det låter som om att den är lite understimulerad eller kanske onormalt stissig eller krävande.

:rofl::rofl::rofl:
Skönt att höra att det inte bara är min som är piraya:angel:
Hon biter på allt hon kommer åt, men hitills har jag hunnit stoppa henne innan något gått sönder (förutom kabeln till datorn som det blev ett hack i:eek:).
Hon är redan nu vildare än vad min andra var i samma ålder men däremot är hon mer "förarvek" eller mjukare passar nog bättre så det är enklare att avbryta henne..

Jag tror att du helt enkelt fått en liten pacman, som jag. Dom tuggar sig genom livet. ;) Jag fick en rapport från mamma som är hundvakt att Cerberus roat sig med att plocka dekorationen ur hennes blomkrukor (kottar är ju hur mumsiga som helst, och stenar är fina) samt dragit ur pinnarna ur hennes "trämatta" hon har på sin inglasade balkong. Han tuggar inte sönder det heller utan han bara plockar isär det lite fint och lägger på väl valda platser i lägenheten. :angel:

Hur aktiverar du vovven? En vovve som inte gör av med energin den behöver göra av med kan ju börja bita på saker.
Så om du inte redan har detta/gör detta, så akrivera mera, flera ggr om dagen, aktiveringsleksaker, träna träna träna, motion, och fy-spray. Prova så kanske det ger med sig, om du inte redan gjort det då. Annars kanske du bara har en allmänt bitig valp. Men det låter som om att den är lite understimulerad eller kanske onormalt stissig eller krävande.

Hon får dagliga promenader och får springa lös då och då. Vi har tränat lite allt möjligt på dagarna. Jag tror inte att hon är understimulerad eller onormalt stissig eller krävande då jag lärt känna flera valpar som är likadana - jag har bara aldrig haft någon sådan hemma.

Jag är glad att jag inte döpte henne till pacman iaf, då kanske hon blivit ännu värre :p
(Fast, om jag någonsin får en valp till som verkar bli som henne så ska den fan heta pacman!)

Nu ligger min dåre och sover. Hon är världens sötaste när hon gör det.. Fast hon är billig idag ändå. En gammal foderpåse strimlades till småbitar när jag var ut för att handla och hon har "glömt" hur man går ordentligt i koppel.

Hihi, valpar är underbara små varelser men kan vara lagom jobbiga iblan med^^ Har själv en liten vovve på 7 månader som endast har tuggat sönder ett ben på min systerdotters barbiedocka, men det fick han sota för av min 2 åriga systerdotter.. haha=) annars har han inte bitit sönder någon han inte får röra.. Men så är han ju världens lataste också. haha,

Dock måste jag tyvärr sälja honom.. Det är lite tråkigt men för hans bästa..

Jag är nog lyckligt lottad, min nu 1åriga hund har enbart tuggat sönder ryggen på en tidskriftssamlare i papp. Hon har inte ens försökt smaka på något annat vilket jag är glad för!
Kompisens softis däremot har tuggat sönder dammsugarslang, kläder, vandringskängor för över tusen-lappen, mattor bara för att nämna några saker:crazy:

Hon får dagliga promenader och får springa lös då och då. Vi har tränat lite allt möjligt på dagarna. Jag tror inte att hon är understimulerad eller onormalt stissig eller krävande då jag lärt känna flera valpar som är likadana - jag har bara aldrig haft någon sådan hemma.

Okej men det är ju bra, då kan man utesluta det! Annars vet jag många som har fått en liten "mer krävande" vovve i kullen och så kan det ju vara.
Får hoppas hon lugnar ner sig lite, eller så är det bara att försöka hålla undan alla finsaker och verkligen sätta skydd på alla sladdar, så hon inte råkar ut för något allvarligt!

Hon kommer lugna sig, det har hon redan gjort, faktiskt :p Många salukivalpar är helt hopplösa som valpar och blir vettiga när de närmar sig 2års-åldern.
Har kontakt med uppfödaren till mamman (inte samma som är uppfödare till valpis) och mor och dotter är tydligen väldigt lika... Mamman är en fantastisk hund, så jag hoppas att valpis går i morsans fotspår :)

Ojdå, hon har en del på sitt samvete redan ;)
Min första hund förstörde ingenting som valp och jag drog en lättnandes suck över det, dock så verkar hon nu i vuxen ålder tro att hon är lika liten som en chihuahua och smidig som en katt. Ett klassiskt cenario är att det plingar på dörren, alla hundar rusar mot hallen, på väg dit så måste man ta sig förbi några sladdar, alla hundar hoppar över sladdarna - utom Hilda, hon springer rakt igenom och det som sladdarna sitter fast i (video, dvd, tv-spels konsol etc.) åker i golvet med ett brak :crazy: Sen är hon heltokig i mat och lämnar man nåt framme inom räckhåll så är hon där på en hundradels sekund. Tog henne på bar gärning på vardagsrumsbordet en dag när jag och en kompis skulle käka middag framför TV:n :devil:, när jag hojtade till hoppade hon ner och drog med sig tallrik, bestick och ett halvfullt mjölkpaket...smidig som en elefant.

:bow: :bow: HAhahahaha!! Dagens skratt!!! :bow: :bow:

haha... Vilken härlig tråd:rofl:

Min lilla odåga till hund kan extraknäcka som papperskvarn på något administrativt företag. Så fort det finns något att riva sönder så gör han det. Han äter aldrig upp sina byten dock, utan låter dem ligga lemlästade i hela lägenheten. Pappersmassaker. Han ser alltid så nöjd ut efteråt. Som att han verkligen har åstadkommit något. Svansen är högt upp i taket och han kommer där med sin flåsande andedräkt och det ser nästan ut som att han flinar. Han har verkligen förstörelselustan inbyggd i sin lilla, lilla hjärna.

Ett annat intressant fenomen är att när han tuggar på skor (han har slutat med det tack och lov), trots att alla skor ligger huller om buller, så gräver han alltid fram MATTES skor och tuggar på.

Min ska tydligen mogna vid tre års ålder. Bara ett år, 3 månader och 6 dagar kvar nu!!

Nu ska ni få höra historien om min hund, finns hur mycket som helst att berätta:

Min allra första hund, en grand danois dam på 8 mån, blev heltokig om hon lämnades ensam. Innan jag visste om detta, när hon lämnades hemma för första gången. (fick henne nämligen som 8 månaders "valp")

Nå, hon hade rivit ner gardinerna så gardinstången var böjd som ett V, gardinerna hade hon gömt i toaletten. I vår säng hittade jag massvis med kläder, en lampskärm som hon frenetiskt tuggat sönder, vår sopkvast, ett MJÖL paket samt knäckebröd.
Ytterdörren var sönderskrapad och lampkontakten sönder.
Hon hade rotat i min underklädeslåda och virat in sig i min BH samt 5-6 lorthögar utspridda över hela huset.

Allt detta på beloppet av en tre kvart.

En annan gång lämnades hon i bilen (man KAN ju bara inte ta med en grand danois ÖVERALLT) Jag kom gående och såg knappt in i bilen, den var helt igenimmad och hon hade tuggat sönder mitt säte, hela hennes käft var full med gul stoppning, växelspakens "påse" hade hon grävt ner i bakluckan. Plus tuggat på bilbältet. (Jo jag har denna bil kvar än...)

En annan gång skulle vi åka med båten, för att få denna långbenta krångel fia i båten var inte lätt. I väntan på avgång satt hon på bryggkanten och började skrapa sig bakom örat, dessvärre lutade hon mot båten som givetvis flöt undan, och plask, klant-fia fick plötsligt vatten över öronen.

En annan gång skulle vi julhandla i stan. Hunden lämnades i bilen (igen) och när vi kom tillbaka var hon borta! Jag tänkte "herregud, vart har hon sprungit? " Jag kommer aldrig att hitta henne, i samma stund såg jag polisbilen komma körandes "aha" tänkte jag. Nå min lilla gumma hade ju knallat in i en klädbutik (mitt i värsta julruschen) och skrämt slag på folk. Tack och lov var det en hundvan expedit som tog fast henne och ringde polisen.
(Gick senare in och tackade henne, hon sa att "ingen fara, ju större hundar destu snällare" :laugh:)

Så, det var en del av hela hennes händelsrika liv.
Hon var världens snällaste hund som hamnat snett redan från början i livet.

Haha, men jisses! :rofl:

(Idag kan jag skratta gott åt allt galet, för valpis ligger och sover och har skött sig finfint nääästan hela dagen)

Jag är glad att jag inte döpte henne till pacman iaf, då kanske hon blivit ännu värre :p
(Fast, om jag någonsin får en valp till som verkar bli som henne så ska den fan heta pacman!)

Nu ligger min dåre och sover. Hon är världens sötaste när hon gör det.. Fast hon är billig idag ändå. En gammal foderpåse strimlades till småbitar när jag var ut för att handla och hon har "glömt" hur man går ordentligt i koppel.

Som en arbetskompis sa till mig idag: tur att man glömmer hur jobbiga dom kan vara annars skulle man aldrig skaffa en ny igen!! :laugh: Hon hämtade sin valp i tisdags och är redan trött ;)
Men det är ingen vinthund utan någon fågelhund som jag nu har glömt namnet på!

Den fräckaste är nog 14 mån hanen här hemma, han försökte ta foppatofflen från min fot och springa iväg för att njutningsfullt tugga på :rofl:

Jag satt vid bordet och hade den på tårna när jag kände ett litet ryck och sen försvann han som en blixt och jag efter, jag vann :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka