Skaffa inte valp.

Red_Chili

Trådstartare
Jag har hela tiden tyckt att jag har en lugn valp. En lugn, snäll och mycket trevlig valp. (Något som även människor i omgivningen brukar tycka).
Idag åkte en tallrik i golvet när hon fick för sig att titta vad jag gjorde på skrivbordet...
Då kom jag på att man ju kunde fotografera allting som hon har sönder, som bildbevis.

Så, här kommer bilder på vad min dåre förstört (och som fortfarande finns i hemmet)!

Dagens tallrik:
DSC_1719copy.jpg

Växter (det har gått åt många sådana här):
DSC_1721copy.jpg

Sladd:
DSC_1722copy.jpg

Köksstolarna:
DSC_1725copy1.jpg

Morsans sambos matta, modell "favorit, gammal, dyr och omöjlig att få tag på ny":
DSC_1728copy.jpg

Sv: Skaffa inte valp.

Fortsättning:

Träd i vardagsrum:
DSC_1730copy.jpg

Spår efter dagens välta blomma:
DSC_1731copy.jpg

3-sitssoffan i skinn...
DSC_1732copy.jpg

Ett av 2-3 glas:
DSC_1736copy.jpg

Sedan har det tuggats upp strumpor, mobilladdare, täcke, lipsyl (i mängder), plastpåsar, underkläder, smörknivar osv...

Om det här är en lugn valp, hur är då vilda valpar?

Det dyra är inte införskaffandet av valp, det dyra är att ersätta allt de har sönder, resor, veterinärkostnader, mat(!), halsband som de bara växer ur hela tiden, lydnadskurser, tävlingsanmälningar...

Jag älskar min knäppa valp som är dyrare i drift än hennes "gamla" mamma som bara ligger och vilar på dagarna.

tycker den låter ganska vild ang tuggandet;)

vad är min då som inte har tuggat på något utom sin mat sina syskon och sina leksaker?? hihi:D

Kan väl försvara henne med att de flesta sakerna (framförallt växter och sladdar) blivit drabbade när morsan varit hundvakt :p
Min kära mor kan inte mkt alls om hundar och tror att valpis aldrig tuggar på annat än ben om det finns något tuggben i lägenheten - så är det inte :angel:

Ojdå, hon har en del på sitt samvete redan ;)
Min första hund förstörde ingenting som valp och jag drog en lättnandes suck över det, dock så verkar hon nu i vuxen ålder tro att hon är lika liten som en chihuahua och smidig som en katt. Ett klassiskt cenario är att det plingar på dörren, alla hundar rusar mot hallen, på väg dit så måste man ta sig förbi några sladdar, alla hundar hoppar över sladdarna - utom Hilda, hon springer rakt igenom och det som sladdarna sitter fast i (video, dvd, tv-spels konsol etc.) åker i golvet med ett brak :crazy: Sen är hon heltokig i mat och lämnar man nåt framme inom räckhåll så är hon där på en hundradels sekund. Tog henne på bar gärning på vardagsrumsbordet en dag när jag och en kompis skulle käka middag framför TV:n :devil:, när jag hojtade till hoppade hon ner och drog med sig tallrik, bestick och ett halvfullt mjölkpaket...smidig som en elefant.

Min andra hund hade (och har) ett större tuggbehov som valp och han vässade tänderna på alla mina köksstolar. Sen har han tuggat sönder två laddare till mobilen, några gosedjur, några pennor, en liten rengöringsborste och dragkedjan till min favorittröja. Det sistnämda bara för nån dag sen och då är han ändå snart 11 månader gammal :grin:

Ojsan! Jag som tycker jag har en aktiv valp, dock lättsam, har hittills bara råkat ut för en söndertuggad sladd som låg på golvet och en del underkläder :crazy: Men vi kommer inte i närheten av din frökens "bragder". :p

Oj du jag hoppas inte det är ikopplade sladdar, alltså strömförande ?

Som tur var så var just de sladdarna hon tuggade på inte "igång"! Jag höll på att flippa ut helt när jag upptäckte vad hon tuggade på.
"oj, jag trodde hon tuggade på sitt tuggben" sa min kära mor då :p

Oj hjälp, låter farligt med porslin, glas och sladdar.

Gnager hon eller äter hon upp växtdelar / mattor? :crazy:

Hon gnager mest, men kommer det loss "ludd" så försöker hon äta upp det... :crazy:

Jag som köpte vinthund för att "de är så lugna och snälla inomhus".. :o

Fast, hon är trots allt 6 månader nu, så tja, det är ju inte såå mycket hon haft sönder, eller? :angel:

Fast, hon är trots allt 6 månader nu, så tja, det är ju inte såå mycket hon haft sönder, eller? :angel:

Hahaha Jo, det är mkt.:D

Åh vad stolt jag känner mig nu, min unghund (16 månader igår) har än idag inte haft sönder något!?(Helt seriöst alltså):eek:

Eller Jo-EN sak kom jag på nu, han lämnade ett hål på min favorittröja när hans hörntand råkade fastna i den när han var jätte liten, räknas det?:angel: *Måste ju ha något på min lista jag med* Haha

Jag vill se bilder på din valps leksaker:D

min tiks mamma hade en but med plastbotten på, som hon (på något sätt) bet hål på och bet sen vidare på parketten..

Min tik bet hål i väggen när hon 3 månader, annars har hon bara förstört vårt överkast, min favvotröja :eek: och en kudde.

Haha vilken vilde! Min har bara tuggat sönder ett par ballerinaskor men då var hon 7-8 månader gammal och jag tror att hon på något sätt protesterade mot att jag var borta så mycket när jag jobbade. Sambon var ju hemma med henne men han dög visst inte lika bra! ;)

Trodde hon skulle vara vildare när hon var valp för hon är ju trots allt en jack russel och dom brukar ju vara kända för att vara små vildingar! :D

En till utgift.."Fy-spray" kanske..? En hel pall..? :idea:

Min 1a riesen gnagde ett stort hål iväggen..När vi flyttade därifrån,så "lagade" jag det med en likadan tapetvåd,dock var hålet kvar under..Undra hur länge det höll..

Min förra hund älskade att ligga på våra skor i skogarderoben när han var själv,han gjorde aldrig nåt med dom..Jo,en gång,han tuggade sönder EN
helt oanvänd sko,som dottern skulle ha till skoavslutningen..(luktade väl inte oss..)

Valpar är roliga och men DYRA!
Är så glad att valptiden är över och att man kan koppla av.

Min lilla hund han tugga i sig en hel del saker under hans första levnadsår, här följer ett urval:
*lillebrors Mobiltelefon
*Min egen mobiltelefon
*Pappas Glasögon
*Glödlampa :eek:
*En kompis röda fina dyra skor
*några sladdar
*DVD skivor/fodral
*Bord- och stolsben
*Tapeter
*Golvlister

Och lite annat smått och gott :grin:

Jag tycker oxå att jag har en lugn valp, han är så fin och snäll kring barnen i kvarteret och sköter sig exemplariskt när jag har med honom på jobbet i hemtjänsten, biter inte hål i tanternas nylonstrumpor eller så, utan väldigt duktig.

MEN, när han är hemma, så biter han på dörrmattorna, så dem har vi bytt ur 3 gånger, han tuggar på hörnet av väggen i våran nytapetserade lägenhet.
Ham har bitit hål på alla mina 3jeans och mina mjukisbyxor, så nu kan man inte gå till jobbet och se anständig ut. AIR-kondition säger min man....:mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka