Skaffa inte sommarkatt!!

CA

Trådstartare
Skaffa inte sommarkatt!!
När några människor åker på semester åker de kanske till en sommarstuga för att tillbringa ett par välförtjänta semesterveckor. Då tycker de att det skulle vara trevligt att ha en katt som de gav mat och vatten och i gengäld fick de djursällskap och katten höll möss och andra ovälkomna djur borta från stugan.
När deras semester är slut packar de sina grejer och beger sig hemåt.
De slänger åt katten det sista som finns kvar av kattmaten och lämnar den.
Det är ju bara en katt, säger de. De vet hur man klarar sig, de är överlevare.

Men för många katter är detta en hemsk upplevelse. För många en långsam början på sin död. Katten som varit van att få mat, vatten och lite kel blir plötsligt övergiven. Den får klara sig bäst den kan.
Varför skaffa katt när man ändå ska lämna den åt sitt öde när man åker hem?
Begriper man inte att katten kommer att lida? Visst finns det riktiga överlevare bland katter det ska jag inte neka till, men oftast är de katterna födda till det. Deras mamma är vildkatt som lär sina avkommor att leva på det enda sett hon vet.
Men om man köper en tamkatt, har den ett par veckor sedan lämnar den brutalt, då vet den inte hur den ska klara sig. Det liv den levt är det enda den känner till, hur ska den kunna anpassa sig så pass fort att den inte dör?
Om man skaffar sig en katt, eller ett djur överhuvudtaget, ska man veta att ett djur kräver tid. Det är inte bara att förse den med foder. De behöver kärlek och omvårdnad också. De är precis som vi människor, det som skiljer oss åt är att djuren inte har förmågan att uttala sig i ord(ljud), men däremot kan de överföra bilder till oss. Vi kan läsa deras kroppsspråk och förstå vad de menar. Deras kroppsspråk är deras sätt att tala.

Om man vet att man inte kommer att klara av att sköta om ett djur då ska man inte heller skaffa ett. Det orsakar bara lidande hos djuret. Vi går väll inte och köper en människa över sommaren och sedan lämnar den där ute i skogen och låter den klara sig bäst den kan?
Då ska man inte heller göra det med en katt. Att överge en katt är djurplågeri. Ta istället med katten hem och sälj den till ett gott hem om du själv inte kan erbjuda den det! Det är den värd!

Om vi alla tänkte såhär så skulle färre katter lida. Då skulle de må bra, de skulle inte behöver dö för att folk inte har något hjärta och känslokallt lämnar katten åt sitt lidande.

’Camilla- stolt ägare till en underbar katt och en lika underbar häst som jag älskar obeskrivligt mycket’

En sann berättelse.?

Det var en gång en pojke som bodde i Stockholm.
Hans namn var Pelle.
Han ville så gärna ha en katt men hans föräldrar har sagt att det är jobbigt att ha en katt i staden.
Men dom har lovat Pelle en katt till sommaren när dom far till sommarstugan som dom hyrt.

Det är en lång väntan.

Dagarna går och sommaren har kommit till staden.
Mor och far har nu fått semester och bilen är packad och klar.

Under resan frågar Pelle var dom ska köpa katten.
- Dom köper man inte dom får man på bondgårdar, säger far och skrattar högt

Resan går och Pelle är otålig.
-Är vi inte där snart, undrar han.

- Jo, säger far, där framme ser jag en bondgård, vi stannar där.
På bondgården ser de en tjock farbror. Dom stannar bilen, kliver ut och frågar bonden om dom kan få en katt.

Bonden tittar på dom en stund sen brister han ut i skratt.
- Ni kan få hur många katter ni vill, dom förökar sej som ogräs, säger han, när han hämtat sig

Pelle blir jätte glad och springer in i ladugården.
Efter en stund kommer han ut med en liten kattunge.
- Är inte den lite liten, säger mamman och ser förvånad ut.

- Nej då den är 4 veckor så det går bra, säger bonden.

Alla sätter sig i bilen igen och far vidare. Pelle är jätte glad.
Han har döpt katten till Tussan.
Dom leker och kelar med varandra under hela den långa färden till sommarstugan.

Pelle leker med Tussan hela dagarna.
Dom är så lyckliga. På nätterna sover dom i samma säng.
Den ende som existerar för Pelle är Tussan.

Tussan är så lycklig och tänker:
"Vilken tur jag har som har fått en så snäll husse."
Men sommaren går fort när man har roligt.

Men mor och far ser sorgsna på Pelle och Tussan.
Ja, dom vet ju. Ja, dom vet ju det inte Pelle vet.
En månad går så fort när man har kul hela dagarna.
I slutet av semestern ropar far på Pelle att dom ska åka och handla.
Men han säger åt Pelle att lämna Tussan.

Pelle funderar en stund. Sen springer han till bilen och dom far i väg.
När Pelle sätter sig i bilen ser han alla sakerna i bilen och frågar Ska vi åka hem.
Pappan svarar
- Ja sommaren är ju slut nu
-Pelle säger med sorgsen röst. Men Tussan då.
Pappen svarar
-Du vet ju att vi inte kan ha en katt i staden Ja ja säger Pelle jag har ju mina kompisar i stan.

Tussan tittar efter dom".
Vart ska dom," undrar hon". Jag brukar ju alltid få följa med.
Ja," tänkte hon" dom kommer snart.
Så jag går och leker i skogsdungen som vanligt och väntar på Pelle ".

Tiden går och det blir kväll. Tussan är kall och hungrig.
Hon går upp på verandan till sitt hem. Hon tittar mot den mörka vägen och undrar"
var är Pelle ?. Ska han inte komma snart, jag är så rädd "
Tillslut somnar hon.

Nästa dag, när Tussan vaknar är det något vit på marken
( det är snö, men det vet ju inte hon).

Tussan blir rädd och tänker" om Pelle ändå var här... "

Tussan går ut på det vita, det är kallt.
Hon går runt hela dagen och letar mat och något att dricka men vattnet har blivit så hårt
( Det är is men det vet ju inte Tussan) men hon hittar ingenting varken mat eller vatten.

Det börjar skymma Tussan går mot vägen tittar sorgset mot mörkret Jag saknar Pelle tänker Tussan.
Jag önskar att han var här med mig . Det börjar blir kväll igen.

Tussan går tillbaka och lägger sig på verandan. Än en gång och tittar mot vägen.
Hon tänker på Pelle och hur roligt dom haft.

Tussan blir ledsen och det kommer en tår ur hennes öga,
Den rinner sakta ner på verandan och blir till en iskristall. Jag fryser så tänker Tussan

Tussan vaknar aldrig mer.
Hon somnar kall och hungrig på verandan till sitt hem.
Det som hon trodde var hennes hem, men som bara en enkel sommarstuga!

Sommarkatten - en berättelse av Percy B

Tårarna bara trillar ner för kinderna när jag läser detta.
Det är så otroligt hemskt att vuxna människor kan bete sig så ansvarslöst, mot en sån liten individ. :cry: :cry:

ne jag fattar inte det heller, at man bara kan med att överge någon man bott med under en tid. bara lämna den åt sitt öde...det är hemskt...
och det är inte många som lyssnar ang. att inte skaffa sommarkatter, det köps katter varje sommar o varje sommar överges de katterna....

nej ingen sann berättelse med innehållet stämmer bra på sommarkatternas öde tyvärr :cry:....något jag skulle vilja ändra för gott...

ett tips, gå in på Kattfonden
och beställ blanketter om sommarkatter (det är gratis) som man kan dela ut och sätta upp.
har jag gjort känner verkligen att man gör något för katterna då..

*lånar knapp*
Måste bara få uttrycka min åsikt nu när frågan har kommit upp.
Jag mår fysiskt illa när jag tänker på folk som skaffar sommarkatter! Det är ansvarlöst och rent j*la djurplågeri! Jag förstår inte hur sådana människor tänker. Man tycker ju att människor ska fatta att det är skillnad på vilda och tama djur. Precis som jag skulle vilja se att man införde häst-"körkort" önskar jag också att man kunde införa liknande saker för alla andra tänkbara "hus"-djur ngn person kan komma på att skaffa. Det finns så många idioter som inte borde få komma inom en mils avstånd från levande djur! Varje gång jag tänker på de där stackars övergivna djuren vill jag bara gråta. Skulle jag ha rätt plats och tillräckligt med stimulerande utrymme skulle jag vilja ta hand om alla de djuren. Som det är nu får jag bida min tid tills jag flyttar ut ur föräldrahemmet och kan hämta en hund eller två från ngt hundhem (och, om det fungerar, några katter). Min syster tänker på samma sätt. Hon har fyra katter som alla kom från ett katthem. Tre av dem räddades i sista minuten från avlivning. De är världens goaste katter!

Såg ni Djurvänner på tv4? Där visade dom lite grann ifrån
Stockholms Katthem... Tårarna var inte långt ifrån.

Att man kan köpa ett djur för att sen bara lämna det :cry: :mad:

Tyvärr saknar vissa människor samvete och moral och pga av detta blir många katter lidande.
Min katt gick ute maj-september utan något hem. Köpte honom från Föreningen Kattvärnet och jag kan bara inte förstå hur man har mage att kasta ut en sådan underbart go herre! :love: :cry:

jag tycker att det är jättebra att man hjälper katter som finns på olika hem för övergivna katter och ger dem ett nytt hem :) min hund som jag hade innan kom från en org. som hjälper hundar. hennes ägare hade övergivit henne, en underbar hund :cry:

såg också det programmet.
någon hade ställt en väska utanför dörren och i den fanns en transportbur med en jättegullig katt i ( belv kär i den, den hade så fina färger) hur kan man bara lämna katten där utanför :mad: har man köpte ett djur har man ansvar för att djuret mår bra. klarar man inte av det ska man se till att man ger det ett nytt hem...

Gud vad sorgligt! :cry:
Och ännu sorgligare att det faktiskt händer.
En liten ljusglimt i mörret?
Min ena hund hittade förra sommaren tre kattungar i skogen som fick följa med hem.
Dem var troligen ganska nyligen lämnade där, semestertider, de kanske inte hade hittat hem eller kattvakt åt dem? :(
Det slutade iaf bra, är tyvärr allergisk, men de fick så småningom nya hem och vi har fortfarande lite kontakt med alla. :)
Min hund = katträddare! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 196
Senast: Johanna1988
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 475
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna... 2
Svar
39
· Visningar
10 599
Senast: Extrakonto
·
Övr. Katt En okänd katt har börjat spendera mer och mer tid på min veranda (ungefär 7 dagar) och jag börjar fundera på om den är vilsen eller om...
Svar
15
· Visningar
1 791
Senast: Kimson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Kattbilder #10