Skaffa hund för första gången...

G

geeo

Jag har lite frågor om hundar och mer specifikt Chihuahua. Jag har aldrig ägt en hund och har lite till nästan ingen erfarenhet av hundar. Men jag har nu så smått börjat fundera på att skaffa en hund tillsammans med sambon som är mera hundvan. Om det nu blir en hund så ligger det många månader bort men vill börja lära mig redan nu så jag är så förberedd som det går.

• Är Chihuahuan en ras som passar för en nybörjare som vill ha en sällskapshund?
  • Kan en hund trivas som ensamhund eller är de i behov av andra djur iom att de är flockdjur?
  • Vad behöver man tänka på när man väljer ut en hund (oavsett ras)?
  • Fördelar/nackdelar med valp och omplacering?
  • Hur är det med vaccinationer?
  • Kastrering?
  • Om ej Chihuahua är en bra "lugn" sällskapshund, vad kan vi annars titta på för raser som inte är allt för stora?
  • Hur länge kan en ensamhetstränad hund vara ensam?
  • Räcker det med att rasta hunden morgon, lunch och sen en längre promenad efter jobbet?
  • Kan man jobba heltid och ändå ha hund?
  • Vad för prylar behövs, matskål mm?
  • Någon bra sida på internet med bra och pålitlig fakta som rekommenderas?

Sv: Skaffa hund för första gången...

• Är Chihuahuan en ras som passar för en nybörjare som vill ha en sällskapshund? Ja! De behöver någon rejäl promenad varje dag och lite aktivering men absolut inte någon galning som behöver flera timmar aktivering varje dag :p
  • Kan en hund trivas som ensamhund eller är de i behov av andra djur iom att de är flockdjur? Funkar bra ensam, men vet flera som har flera hundar som säger att deras hund är mer harmonisk när de är två eller fler.
  • Vad behöver man tänka på när man väljer ut en hund (oavsett ras)? Ta hjälp av uppfödaren, den känner valparna bäst
  • Fördelar/nackdelar med valp och omplacering?
  • Hur är det med vaccinationer?
  • Kastrering?
  • Om ej Chihuahua är en bra "lugn" sällskapshund, vad kan vi annars titta på för raser som inte är allt för stora? Lugn så att den lunkar fram är inte chihuahuan, fullt ös medvetslös under promenader och lek är 90% av alla vavvor jag träffat. Chihuahuorna är enligt min uppfattning mer aktiva och "springiga" än ex papillion. De flesta raserna under sällskapshundsgruppen är lämpliga mindre sällskapshundar. Vill ni ha en lugn hund så säger jag tibetansk spaniel, alla jag mött har varit riktigt lugna.
  • Hur länge kan en ensamhetstränad hund vara ensam? max 6h enligt jbv.
  • Räcker det med att rasta hunden morgon, lunch och sen en längre promenad efter jobbet? Nej, inte en chihuahua iaf. Behöver få gå ut och kissa minst 4-5 gånger/dag.
    [*]Kan man jobba heltid och ändå ha hund? Ja om hunden inte behöver vara själv under de 8-9h man jobbar
    [*]Vad för prylar behövs, matskål mm? klotång, matskål, vattenskål, halsband, koppel, foder, leksaker
    [*]Någon bra sida på internet med bra och pålitlig fakta som rekommenderas? Är du intresserad av chihuahua så besök www.chihuahuacirkeln.nu och www.chiforum.se

"Ja om hunden inte behöver vara själv under de 8-9h man jobbar"
Räcker det med att man kommer hem på lunchen eller blir det för mycket ensamtid för en hund?

"Ta hjälp av uppfödaren, den känner valparna bäst"
Okej, men då har jag en följdfråga: Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare när man inte kan något om hundar?

"Funkar bra ensam, men vet flera som har flera hundar som säger att deras hund är mer harmonisk när de är två eller fler."
Är det stor skillnad mellan att ha en eller två hundar, rent tidsmässigt och så?

Jag har inget emot en livlig hund, det är bara kul om de är aktiva och vill vara med. Men jag tror inte jag skulle kunna ha en hund som behöver timmar och timmar med aktivering utan mer en hund som man promerar vanligt med och som får nog stimulans bara av att hänga med i vardagen så att säga. Jag tror inte jag kommer att träna agility mm med en hund, inte till att börja med iaf. Passar det livet en chihuahua eller blir det för lite stimulans? Om jag skaffar en hund vill jag ju självklart kunna ge hen ett bra liv.

"Ja om hunden inte behöver vara själv under de 8-9h man jobbar"
Räcker det med att man kommer hem på lunchen eller blir det för mycket ensamtid för en hund?

"Ta hjälp av uppfödaren, den känner valparna bäst"
Okej, men då har jag en följdfråga: Vad ska man tänka på när man väljer uppfödare när man inte kan något om hundar?

"Funkar bra ensam, men vet flera som har flera hundar som säger att deras hund är mer harmonisk när de är två eller fler."
Är det stor skillnad mellan att ha en eller två hundar, rent tidsmässigt och så?

Jag har inget emot en livlig hund, det är bara kul om de är aktiva och vill vara med. Men jag tror inte jag skulle kunna ha en hund som behöver timmar och timmar med aktivering utan mer en hund som man promerar vanligt med och som får nog stimulans bara av att hänga med i vardagen så att säga. Jag tror inte jag kommer att träna agility mm med en hund, inte till att börja med iaf. Passar det livet en chihuahua eller blir det för lite stimulans? Om jag skaffar en hund vill jag ju självklart kunna ge hen ett bra liv.

Jag tycker inte det är sån stor skilland att ha 2 efter som dom kan ju underhålla sig själv då med genom att leka med varandra och är inte beroende av en människa för att ha någon att leka med.Fast om mans ka träna båda så tar det ju mer tid och sådan. Men jag tycker det är bättre och känns lungnare om man har 2hundar.

Men ska väl se till så att det är seriösa uppfödare som avlar på sunda Och friska hundar. Sen bero det på om du vill kunna ställa ut din hund så ska den ju vara fin extriört med. Sen hitta en uppfödare som är trevlig som man känner man kan lita på så ska nog det gå bra:)Se

Chihuahua är underbara hundar har haft förut 2stycken underbara småa pluttar:D

• Är Chihuahuan en ras som passar för en nybörjare som vill ha en sällskapshund?---
  • Kan en hund trivas som ensamhund eller är de i behov av andra djur iom att de är flockdjur? Visst kan en hund trivas ensam utan annan hund (en del trivs till och med bättre), men de har ju ett helt annat utbyte av varandra än vad vi människor kan ge, risken är ju större att de tar av varandra i beteende än det beteende du önskar om du har 2..
  • Vad behöver man tänka på när man väljer ut en hund (oavsett ras)? Kolla så att det är en seriös uppfödare(gå gärna genom SKK) speciellt då det gäller chihuahua då det förekommer mycket smuggelhundar och oseriös parning inom rasen.
  • Fördelar/nackdelar med valp och omplacering? Fördelar med valp är att du kan forma hunden som du vill ha den från början, nackdel är ganska mycket jobb med en valp att få den rumsren, gnager gärna på det den kommer åt (denna period kan vara påfrestande MEN helt underbar, de växer upp fort!), Fördel med omplacering är att den förhoppningsvis är rumsren och kanske till och med den kan vardagslydnad, nackdel är att du inte vet vad du får, hunden är redan "formad" efter någon annan.
  • Hur är det med vaccinationer? Valpen ska vara avmaskad, vaccinerad och chipmärkt när du får hem den, när den är ca 12v gammal ska den vaccineras igen (hör med vet vad det är för vaccin), sedan en gång till vid 1år, sen tror jag det ny är att den sprutan håller i 2år....?
  • Kastrering? Kastrering är inte nödvändigt om du inte vill.
  • Om ej Chihuahua är en bra "lugn" sällskapshund, vad kan vi annars titta på för raser som inte är allt för stora? Finns hur många hundraser som helst, men är du ute efter renrasig rekommenderar jag att ta kontakt med SKK och tala om vad du vill ha så kan de säkert ge förslag.
  • Hur länge kan en ensamhetstränad hund vara ensam? Tror den inte får vara ensam utan rastning mer än max 4h enligt nya lagen, men är ej säker...
  • Räcker det med att rasta hunden morgon, lunch och sen en längre promenad efter jobbet? Har den möjlighet att vara utomhus och att den gör ifrån sig då är det inte nödvändigt att promenera, annars bör den nog få komma ut flera vändor..
  • Kan man jobba heltid och ändå ha hund? Visst kan du det om du ordnar någon som tar ut hunden när du jobbar, eller kanske hunddagis, kanske du till och med har möjlighet att ha hunden med på jobbet..?
  • Vad för prylar behövs, matskål mm? klotång, halsband, koppel, reflexsele, ev en egen bädd, första hjälpen-kit..
  • Någon bra sida på internet med bra och pålitlig fakta som rekommenderas?
[/QUOTE]

Kan en hund trivas som ensamhund eller är de i behov av andra djur iom att de är flockdjur?
Det är nog individuellt, men jag har en hund och han trivs bra ändå! Däremot älskar han att träffa andra hundar så jag försöker låta honom göra det med jämna mellanrum.
Vad behöver man tänka på när man väljer ut en hund (oavsett ras)?
Vad ska du ha hunden till? Olika raser har olika egenskaper, som lämpar sig olika bra beroende på vad du vill göra med hunden.

Fördelar/nackdelar med valp och omplacering?
Jag har själv en omplacering. Nackdelen är ju att du inte är med och formar den från början. Sen undrar jag ibland över min hundsa förflutna, man kan ju aldrig vara riktigt säker på vad de varit med om, men det kan yttra sig io att de t ex är ologiskt rädda för något.

Den stora fördelen som gjorde att jag valde omplacering är att man räddar en hund som kanske ofta annars inte får leva vidare (det finns otroligt många hemlösa hundar som inte får nya hem för att de inte är valpar/renrasiga/nog söta osv.) Sedan lär du ju känna din hund som den är som vuxen. Det är nog svårare att förstöra en vuxen hund än att förstöra en valp som är så känslig för nya intryck(även om man menar väl kan man ju begå stora fel då man inte riktigt vet hur man ska handskas med hunden i alla situationer... Vet till exempel ett par som skaffade en urgullig bichon frisé. Men han klarade inte av att vara ensam, pinkade inne och skällde som en dåre när han var ensam. De kunde inte ha kvar honom i en lägenhet med det beteendet, och de frågade mig om råd också.. men det är så svårt, man kan ju inte tillrättavisa hunden när man inte är där? Men jag är ingen expert.. Det var väl antagligen nåt som blev fel när de skulle ensamträna honom som valp...). Så tänkte jag när jag skaffade min hund, som är min första. Valde honom för att jag fastnade för hans personlighet, och så är han väldigt lugn och go på alla sätt. jag visste helt enkelt vad jag fick. Och jag visste att jag inte tog mig vatten över huvudet, han är rumsren, kan vara lös och är hanterad/kan vara ensam osv osv. men då måste man lära känna hunden ordentligt och få se den i olika miljöer innan man tar den.

Hur är det med vaccinationer?
Kastrering?
Om ej Chihuahua är en bra "lugn" sällskapshund, vad kan vi annars titta på för raser som inte är allt för stora?
Håller med om tibetansk spaniel, verkligen kolugna hundar.
Hur länge kan en ensamhetstränad hund vara ensam?
Räcker det med att rasta hunden morgon, lunch och sen en längre promenad efter jobbet? Jag brukar göra det plus en kvälls pink-runda. Man märker ju också på hunden om den verkar rastlös. Min blir busig och man ser att han vill ha nåt annat att göra än att gnaga ben/eller vila.
Kan man jobba heltid och ändå ha hund?
Om din sambo och du kanske jobbar om varann ibland kan det gå jättebra! Någon av er som arbetar skift? Så kan man lägga att en jobbar dagtid och en annan kväll. Men om ni båda jobbar 08-17 måndag till fredag, då kanske ni kan kolla upp om det finns några dagisplatser/dagmatte eller husse?
Vad för prylar behövs, matskål mm?
Nu brainstormar jag; hundbädd, matskål, koppel/halsband (kanske sele om du tänker cykla med hunden? Fast en chihuahua cyklar man nog inte med iofs.. Klotång, borste om den har lång päls, fästinghalsand om sommaren...
Någon bra sida på internet med bra och pålitlig fakta som rekommenderas?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 814
Senast: Acto
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 166
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 524
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 528
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka