Skaffa hund/bor trångt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Katarina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 407
K

Katarina

Hej, nu vill jag ha åsikter angående om att bo i en 1a (40kvm) men att skaffa hund. Finns det några raser som klarar bättre av att bo trångt? Antar att det måste vara en lugn och sansad hund. Men tycker ni det vore fel att skaffa hund och bo i en 1a? Eller finns det många som har det så? :confused:
Jag har häst och hunden skall självklart följa med ut till stallet på kvällar och helger. Hunden bör kunna klara sig ett antal timmar själv om dagen när jag jobbar.
Ärliga svar uppskattas då jag inte vill skaffa hund och märka att det är för litet utrymme för den..

Sv: Skaffa hund/bor trångt?

Jag bor i en 1a på 42 kvadrat och har haft rottis, nu snart en schäfer. Jag ser inte alls nåt problem i att bo litet och ha hund. Bara hunden blir aktiverad ute och får sin dos av motion. Jag är av den åsikten att ute är det fullt ös, och inne så tar man det lugnt.
Jag tycker mer synd om hundar som bor i hus med tomt och får nöja sig med att gå ut på tomten.

Jag har två jack russels på 25 kvadrat, det funkar utmärkt. Kompisar till mig har 2 softisar på 39 kvadrat. Det gäller helt enkelt att lära dom att inne far man inte runt som ett jehu :)

Okej, du har till och med stora hundar. Vet du nått om Golden Retrivers, och tror du om de skulle funka med sånt boende? Är nämligt förälskad i denna ras. :)

Jobbar du heltid eller hur länge brukar du lämna hunden ensam som längst? Har även det problemet att jag jobbar 8h/dag. Kan nog gå hem mitt på dagen en halvtimme och rasta en snabbis, men resten av tiden måste hunden antaligen vara ensam. Är det svårt att få tag på dagmatte/hunddagis?

Vi är två personer som bor på 26 kvadrat och har hund, inga som helst problem. Finns plats för lite bus ibland, men i regel så ska man ju faktiskt ta det lugnt inomhus, så allt innebus sker på husses och mattes villkor.

Jag bor i en etta på 45 kvadrat med min dvärgpinscherkille.
Går jättebra trots att han hela livet bott i hus tidigare.
Jag ser till att ha dörren öppen till både toaletten och köket och så har han sovplats i både köket och i rummet.

Nu är han en rätt liten hund. Har även bott med stor schäfer i en mindre etta, inga problem där heller.

Storleken på lägenheten är inget problem. Bor själv med en Rottweiler och en Schäfer på 35 kvm. Däremot är det ett problem att du arbetar heltid och inte kan ha med hunden på arbetet. Det behöver du lösa innan du skaffar hund.

Storleken på lägenheten är inget problem. Bor själv med en Rottweiler och en Schäfer på 35 kvm. Däremot är det ett problem att du arbetar heltid och inte kan ha med hunden på arbetet. Det behöver du lösa innan du skaffar hund.

Jag håller med, jag har en rottis och en tibetansk terrier på 25kvm och det är ingen skillnad mot när jag bodde på 132 kvm,
Däremot så ska ingen hund behöva vara ensam 8 timmar om dan fem dar i veckan.

(Jo, en skillnad finns - dammsugningen!)

Jag kör lastbil och har med mig hunden hela dagarna, får följa med ut på alla raster och rastning sker så fort bilen står still.

Jag är inte så insatt på golden faktiskt. Så där får du fråga nån annan. Hunddagis lr hundvakt har jag ingen erfarenhet av. Jag har däremot haft hjälp av underbara grannar när det skitit sig med jobbet. Att lämna en valp 4 timmar om dan sker inte, så du får fundera lite på lösningar innan du skaffar hund. Nån i familjen kanske kan ha hunden när du jobbar?

Okej, du har till och med stora hundar. Vet du nått om Golden Retrivers, och tror du om de skulle funka med sånt boende? Är nämligt förälskad i denna ras. :)

Jobbar du heltid eller hur länge brukar du lämna hunden ensam som längst? Har även det problemet att jag jobbar 8h/dag. Kan nog gå hem mitt på dagen en halvtimme och rasta en snabbis, men resten av tiden måste hunden antaligen vara ensam. Är det svårt att få tag på dagmatte/hunddagis?

Jag har två Golden på 43 kvadrat, det är inga problem. Har möblerat så det är öppet i mitten av rummet så de har utrymme att leka och slåss utan att välta möbler. Dessutom är vi ute och går i skogen ca 2 timmar per dag, så de sover mest inne.

Däremot ska man inte lämna hunden så länge. Svenska Kennelklubben har som rekommendation att hunden ska vara ensam max 5 timmar per dygn. Jag har dessutom läst någon stans att retrieverraserna är extra känsliga för att bli lämnade själva då de inte är så självständiga, utan mer puss&kram&leka-i-flock-typer ;)
Har tyvärr ingen källa på det sista, men om du vill läsa mer om SKK's rekommendationer så kolla på www.skk.se under "om hund" och översta "att köpa hund".

Lycka till med ditt beslut

Det finns många hundar som klarar av det alldeles utmärkt :)
Jag bor på 43 kvadrat med min dalmatiner och anser att vi har riktigt gott om plats. Vi har en skön soffa och en skön bädd, sedan önskar inte min hund något mer så länge vi är inne ;)

Jag bor på 25 kvadrat med min spets, inga problem. Upplever att han trivs bättre hemma där jag alltid är "inom räckhåll", han kan ligga på sin bädd och vet att jag är där. I större hus går han efter mig från rum till rum. Däremot blir det en del städning men det får man väl räkna med när man har hund, det märks fortare på mindre yta bara. Säger som de andra: inga problem att ha hund på litet utrymme, ditt största problem är att lösa det så att hunden inte behöver vara så mkt ensam.

Utrymmet är nog inga problem. Just nu har vi en liten shih-tzu kille här hemma men ska i vår även få hem en boxervalp, jag och min sambo bor i en etta som är runt 40 kvm. Det är ju inte inomhus som hunden motioneras ;).

Däremot så måste du tänka om vad gäller ensamheten. Ingen hund ska lämnas ensam i åtta timmar, det är på tok för mycket. Hade du tänkt köpa dig en valp måste du vara beredd på att ta långledigt, man måste ensamhetsträna valpen oavsett ras och du måste även vara hemma med den en lång tid innan du börjar för att ni ska lära känna varandra och så att valpen känner sig trygg. Hunddagis/hundvakt är något som får komma till tals senare.

Golden retrivers är trevliga, men kräver en del motion och aktivitet och kanske lite pälsvård. Se bara till att hitta rätt uppfödare med hundar som du själv skulle kunna tänka dig att ha hemma. Kolla noga upp mentalitet, statistik över HD/AD-röntgen, ärftliga sjukdomar och liknande i släkten. Har dock för mig att goldens på senare år börjat få problem med huden/eksem/foderallergi?

Nåja, vilken ras du ska ha är ett senare gissel. Först måste du ta ställning till om du förstår vilket arbete det är med valp, hur lång tid ensamhetsträning kan ta, ledighet och liknande. Det är så klart lättare med en vuxen hund men då får man istället vara noga med att det inte är några problem med den eller att den har ovanor som kan vara svåra att träna bort om du är oerfaren. Lycka till. :)

Jag har haft njuffe på så lite som 40 kvadrat när jag var singel (+katterna) nu bor vi två pers. en njuffe, två katter, en kanin och en hamster på 68 kvadrat (månaden ut, sen flyttar vi).
Utrymmet är inget problem, just nu ligger hon nedanför soffan och sover, gör hon inte det så äter hon, dricker vatten, blir kliad av mig, ligger nån annanstans..eller kollar vad kaninen gör..typ :p

Ang. ensamhet. Nu är detta en vuxen hund jag har, jag kommer att jobba mindre from 1/2 men fram tills dess jobbar jag heltid.
Det är löst som så att jag går ut med henne på morgonen och åker på jobbet vid sju, sambon åker vid åtta. Klockan elva ungefär på FM kommer min syster som jobbar skift och alltså är ledig på dagarna och tar med henne ut och umgås med henne. Sen är hon ev. ensam till fyra på em. då sambon kommer hem (han har softa arbetstider ;)) och jag är hemma vid halv fem.

Jag jobbar dessutom inom vården med en hel del lediga dagar på vardagarna då jag jobbar många kvällar och börjar tre (ensamtid = en timme) och då jag jobbar helger och sambon har henne.
Hela dagen skulle jag aldrig i livet lämna henne ensam.

Senast ändrad av en moderator:

Vad som brukar sägas i sådana här trådar: Storleken på lägenheten spelar ingen roll - det är inte inne i lägenheten du motionerar den.

Jag har bott med hyfsat stor hund (saluki på lite drygt 60cm) i liiitet studentrum på ca 15 kvm (om ens det..) i ett år. Det gick helt utmärkt.

Min hund skulle klara sig på en kvadratmeter. Idag har hon legat på soffan hela dagen och inte velat gå ut alls :D

*kl* Vi bor två pers och en springer på 35 kvadrat, inga problem alls! Jag är av uppfattningen att inne ska hundarna vara lugna och stilla. Ute är det aktivitet och full fart

Ett citat som fota kommer upp i sådana här trådar är:

Du motionerar inte hunden i lägenheten

Det är ett rätt bra citat. Själv har jag en Flatcoated retriver i min 1:a på 33 kvm. (67 cm hög 38 kg tung) Det jag har märkt är att han trivs bättre i den här lägenheten som har ett "riktigt" kö änd en förra som bara hade jätteliten kokvrå. Nu kan han vandra in och ut mellan rummen när han känner för det och tex gå och lägga sig utan att jag stör om han är trött. Jag har en bädd i köket och en i rummet och han använder den i köket mest på dan och den i rummet på natten.

Det enda platsproblemet är foder som ska förvaras, ettor har ju sällan gigantiskt med extra förvaring... tack och lov äter min foder som kommer i 5kg-påsar. Det andra är hundbädd. Nu är jag väl lite extrem, men när min hund pajjade sin BIA-bädd och jag skulle köpa en ny valde jag en som han kan sträcka ut sig ordentligt i om han vill det... Den är 1x1,2 meter och tar alltså upp en ansenlig del av min lägenhet, mer än 1/33 för att vara mer specifik... Men vad gör man inte för sin älskling :angel:

Och sen det där med ensamheten. När jag köpte min hund (hade inte tid att ta ledigt då jag skulle börja plugga) så visste jag att han var väldigt van vid att vara ensam hemma och inte blev stressad av det. Han klarar 2x4 timmar om han måste, men blir lite sur och grinig om jag lämnar honom så länge varje dag i veckan. Så man får vara väldigt noggran i sitt val av hund och välja en vuxen individ om man hade tänkt lämna hunden ensam. Därtill kan man ju inte lämna den "pang bom". Även om min hund är van att vara själv så blir han ju stressad av att vara själv hos mina föräldrar tex. Han tror alltid att han ska bli lämnad för alltid första gången jag lämnar honom en stund på ett "nytt" ställe. Sen så kände min hund mig över ett halvår innan jag köpte honom, så flytten för hans del blev väldigt smidig. Jag kan tänka mig att en hund som inte känner dig alls behöver lite tid på sig att lita på att du kommer tillbaka.

Jag har en golden, bor på ca 50 kvm (inte extremt trångt men). Han sover mest inne :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 294
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 299
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
2 005
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 855
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka