Skaffa häst

Hundflicka

Trådstartare
Hej alla!

Jag planerar att skaffa häst inom 6-12 månader. Jag kan mycket om hästar men det är några saker jag inte har koll på gällande hästens vård som jag skulle vilja ha svar på.

-Vad ska en häst vaccineras mot, vad ska man vaccinera emot och vad är bra att vaccinera emot? Hur ofta ska man vaccinera?
-Hur ofta ska hästen träffa tandläkaren?
-Ska man avmaska en häst enbart när man misstänker mask eller ska det göras regelbundet?

Finns det något mer man måste tänka på gällande hästens vård?

Alla göra olika så alla svar uppskattas :-)

Sv: Skaffa häst

Vaccinera mot influensa och botulism, bot vacc är inget, måste men bra att ha.
Mask tar man träckprov för lite då och då och man avmaskar när hästen har mask, man får det då utskrivet av veterinär.
Tandläkare säger vissa att man ska ta ut en gång i halvåret, andra en gång om året och andra säger när man märker att det behövs. Jag tar ut typ vart annat eller tredje år, och tar då ut veterinären och gör hälso check på alla hästarna samtidigt.

Den enda vaccination som jag personligen anser är obligatorisk för alla hästar är mot stelkramp. Det är en fullkomligt vidrig sjukdom och bakterierna finns i princip "överallt".

I vissa stall, eller om du vill kunna tävla, krävs också influensavaccinering. Står hästen i ett avsides stall utan besökare (två och fyrbenta) utifrån är smittrisken förstås lägre än en häst som står i ett stort stall med hög omsättning. Om andra hästar kommer och tränar eller hästar i stallet är ute och tränar/tävlar är det större risk att det kommer in smitta i stallet. En smittad häst kan bli rejält sjuk med lång konvalecens så personligen skulle jag välja att vaccinera mot influensa också, även i ett litet avsides stall.

Är hästen grundvaccinerad mot botulism kan det nog vara vettigt att underhålla den vaccinationen också och det kan vara bra att vara medveten om att även om få hästar drabbas så är risken större för hästar som äter hösilage än för hästar som äter hö.

Antar att du tänker göra en besiktning när du hittat en häst du vill köpa+ Då är det väl ett bra tillfälle att be om råd/synpunkter utifrån hur just den hästen är vaccinerad tidigare.

Min häst är vaccinerad mot influensa och stelkramp. Jag har valt att välja bort botulism vaccinationen dels för att hon inte äter hösilage, smittorisken är väldigt liten och vaccinationen ger inte ett fullt skydd.
Influensavaccination gör man varje år och stelkramp är var tredje år tror jag.

Avmaska gör man när hästen har mask. Träckprov gör man däremot före och efter sommarbetet, har hästen över 100 epg (egg per gram) skriver veterinären ut lämpligt maskmedel.

Olika hästar behöver tandvård olika ofta. Min som har överbett och inte sliter alla tänder som hon ska behöver kollas över varje halvår medan en häst utan bettproblem kan behöva en gång om året eller vissa klarar sig med två års intervaller.

Stelkramp glömde jag, är ju inte varje år man tar det. Men stelkramp är i mina ögon ngt självklart att vaccinera mot, det är en billig försäkring mot en hemsk sjukdom.

Ofta även ett krav att hästen har fullgott stelkrampsvaccin för att försäkringsbolag skall ersätta vård i samband med stelkramp.

Mina hästar är vaccinerade mot stelkramp, hästinfluensa och botulism.
Stelkramp känns självklart, influensa för att jag tränar och tävlar och även om jag inte hade varit iväg hade jag vaccinerat mot det då flera av de andra hästarna åker iväg och kan dra med sig skit hem.
Botulism vaccinerar jag mot för att de kan få det trots att de äter hö och tex förra året hade vi ett katastrofalt dåligt höår men hösilage/ensilage gick att få tag på och då vill jag absolut ha hästen vaccinerad.
Dessutom ger botulism vaccinet bra skydd mot den typen som är vanligast här i Sverige.

Sen vaccinerar jag även för mitt samvetes skull, om mina hästar blir sjuka i någon av dessa sjukdomar har jag iaf gjort allt jag kan för att skydda dem.
Det är värt den lilla kostnaden för mig.

Träckprov tar jag på senvåren och om det ser bra ut gör jag ingenting, om de däremot behöver avmaskas tar jag ett träckprov igen på hösten för att se att det verkar schysst.

Men mot stelkramp, hästinfluensa och botulism måste hästen vara grundvaccinerad? Om en häst som är 10 år t.ex. inte är vaccinerad mot influensa måste jag väll grundvaccinera den?

Sen hur mycket kostar det ungefär med vaccinationer. Det är väll billigare om man åker till kliniken (om man kan göra det) än att veterinären kommer ut? Hur mycket kostar det när tandläkaren kommer ut?

Om hästen inte är grundvaccinerad så måste du vaccinera den med kortare intervaller för att den ska få ett grundskydd. Efter första sprutan med hästinfluensa och stelkramp väntar man 4-8 veckor och sedan ska man vänta i 5 månader och sedan är det 1 års intervaller för hästinfluensa och 3 år för stelkramp. Botolism vet jag inte intervallerna på eftersom jag inte vaccinerar mot det då mina hästar äter hö.
Om hästen inte är vaccinerad så är det ju lämpligt att ge första sprutan när hästen har gått igenom besiktningen för de flesta veterinärer tar inget extra betalt då förutom själva vaccinet.

Jag brukar kolla mina hästars tänder 1 gång om året eftersom det är en lagom intervall då mina aldrig har haft några problem med tänderna. Ibland har det inte varit något alls att göra och ibland har de haft någon liten hake.
Den hästen jag köpte i våras hade en hel del att åtgärda i munnen och enligt veterinären så kan det mycket väl vara första gången i hans liv som han har fått munnen iordninggjord för den var hemsk och hon fick hålla på länge med honom. Han har blivit mycket mer harmonisk efter den tandkollen så där såg man tydligt hur viktigt det är med bra tandvård även för hästarna.

Det är oftast billigare att åka till veterinären än att ta ut veterinären och ska man bara vaccinera så finns det ju ingen anledning att ta ut veterinären. Om man ska göra en tandkoll så behöver hästen få lugnande och har man någon som är duktig på tänder som kommer hem så kan det vara skönt för hästen att kvickna till i lugn och ro hemma i boxen. Annars om man åker till en klinik så finns det boxar där som hästen får kvickna till i innan man kan åka hem. Om man ändå tar hem en veterinär så vaccinerar man ju givetvis på samma gång. Kolla också med övriga i stallet du ska stå i om de vill dela utkörningskostnaderna med dig om de ska vaccinera och kolla tänder på samma gång.

Se till att den veterinär du anlitar är vidareutbildad på tänder och anlita absolut inte någon hästtandtekniker. En hästtandtekniker har enbart en tre veckor lång utbildning i USA och de har tyvärr förstört många hästars tänder. Hästen ska också få lugnande om den inte är en av de få som klarar av att göra det utan men de är mycket mycket få och även om min häst klarar av att göra kollen utan så vill jag numera att de ger henne lugnande för hon blev rädd för beröring runt huvudet och rädd för främlingar dagarna efteråt och det tycker jag att hon kan få slippa när hon så tydligt visar att hon tycker att det är obehagligt. Den nya hästen testade vi inte ens på om det gick utan vi gav lugnande direkt.

Vad det kostar beror helt på hur dyr veterinären är. När jag kollade tänder och vaccinerade två hästar och en hund senast för några veckor sedan så kostade det 2325 kr. Av det var 200 kr inställelsearvode, 940 kr var behandlingsarvode, 520 kr var medicin (tre vaccinationer + 2 sprutor med lugnande), 200 kr var reseersättning och sedan läggs moms på det. Då hade hon höjt priset med ca 600 kr sedan förra året.
Själva vaccinet är inte så dyrt. Det kostar bara drygt 100 kr. Om man åker till veterinären så betalar man ju bara för behandlingsarvodet och själva vaccinet.

Men mot stelkramp, hästinfluensa och botulism måste hästen vara grundvaccinerad? Om en häst som är 10 år t.ex. inte är vaccinerad mot influensa måste jag väll grundvaccinera den?

Sen hur mycket kostar det ungefär med vaccinationer. Det är väll billigare om man åker till kliniken (om man kan göra det) än att veterinären kommer ut? Hur mycket kostar det när tandläkaren kommer ut?

Om hästen inte är grundvaccinerad måste den grundvaccineras och det är som TinyWiny säger med tätare intervall och efter det är det influensa 1 gång per år, stelkramp vart 3e år och om man vaccinerar mot botulism är det 1 gång per år det också.

Det verkar vara gigantiska prisskillnader när det gäller vaccinationer.
Jag går med mina hästar till kliniken för vaccination och då tittar veterinären på tänderna också samtidigt.
För mig brukar det gå på 1800-2000:- för en häst men då är det ju alla vaccinationer och tandfix i det priset.

Jag har ingen aning vad det kostar om jag skulle åka till en annan veterinär eller ta ut veterinär till stallet då jag aldrig kollat upp det.
Känner inte att det är något jag behöver snåla på utan vill att "min" veterinär ska klara sig och sin lilla klinik då han ställer upp året om dygnet runt i tid och framförallt otid.
Det är liksom inte alla veterinärer som går ut och röntgar en häst kl 23 på kvällen för att vara snäll, eller ringer och undrar hur det går med hästen trots att han har semester osv.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 405
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Sporrskydd vid träning