Skaffa fodervärdshäst

A

_Aniara_

Hej!
Jag funderar på att skaffa min första fodervärdshäst (Då jag inte har råd att köpa än).

Men jag är lite tveksam på kostnader, om ekonomin räcker.
Vad kostar era hästar i månaden?

MVH Cecilia

Sv: Skaffa fodervärdshäst

Det skiljer sig mkt beroende på var i landet man bor, hur man har den uppstallad m.m. m..m.... Man brukar säga mellan 2000-8000 kr/mån.

Sätt dig ner och tänk igenom alla kostnader du kommer att ha: stallhyra, foder, hovslagare, försäkring/självrisk, träning,bensin/busskort, utrustning m.m. sen ringer du runt och kollar vad allt kostar (du måste ju ändå hitta stall, hovis...). Fråga hästfolk du känner i närheten eller gå ut på gulasidorna (tex eniro.se) så hittar du lite nr.

Lycka till!!!
:rofl:

Å så får du tänka på att spetsa alla kostnader med lite veterinärräkningar också :smirk: , om du har otur!

Min kostar:
Stallhyra 2000:-/månad (inkl strö och foder)
Extra foder 500:-/mån
Försäkring 348:-/månad
Hovis 550:- var 6-7:e vecka.

Ca 3300:- kostar hon mig i FASTA avgifter. Men tex. förra månaden var jag tvungen att köpa kompresser, bomull osv. för 1100:- :eek: (sparkskada, fuuuuul, med infektion som följd)
Och hittills i år har hon kostat ca 8000:- i veterinärräkningar, varav jag har betalat 5400:-, resten Agria. Det har varit ett BILLIGT år ur den synpunkten ;)
År 2003 fick jag betala 26400:- ur egen ficka då vi spräckte försäkringstaket, så det var ingn billig historia.

Nu ska jag inte sänka ditt humör alldeles, de flesta har ju inte sån otur och dras med vet.räkningar var och varannan månad. Men man KAN ju ha otur, och då rinner det iväg. Hade inte jag haft en snäll mamma som hjälpte mig att hosta upp över 20000:-, tja, då hade inte min häst levt idag. Alternativt hade jag suttit i finkan för bankrån eller liknande :angel:

Sen kostar ju utrustning osv, men det får du kanske med om du ska ha foderhäst?

Så, en liten extra slant på kontot skadar inte om man ska skaffa häst :)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar.

Jag har tänkt ha en C-ponny som fodervärdshäst.

Vad kostar hö/esilage för en vanlig ponny i månaden?

Undrar om man tjänar på att stalla upp hästen på ett ställe där foder ingår eller där du bara betalar kallhyra.

Tips?

Där foder ingår gäller ju att fodret passar hästen. Samt att du betalar för så mycket din häst äter.

Ett stall där alla betalar lika mycket blir det nog lätt att du betalar för mycket när du har en c-ponny.

Annars är det ju lättare om foder ingår. Du slipper ju leta rätt på någon att köpa av, köra hem det etc...

Det stämmer, har jag inte tänkt på.

Men om man nu säger att jag väljer att köpa foder själv. Vad tror ni det skulle gå på?

Har visst många frågor märker jag...

Räkna 1,50 kr kilot för höet. Mitt varmblod proppar i sig 10-12 kg per dag och när jag hade D-ponny åt de 8 kg per dag.

Sedan beror det på hur mycket mat utöver den behöver. Jag betalr 40 kr för 50 kg havre. Sedan äter min pålle lucern pellets som kostar 120 kr för en 25 kg säck. Den räcker åt honom i 3 månader ungefär. SEdan äter han betfor pellets. Den säcken kostar oxå runt 120 kr och är på 40 kg den räcker i ca 6 månader.

Allt som allt blir det ungefär 5000 i månaden (betalade 6 förut). kan tilläggas att jag bor i Stockholm. Min vän som har häst i en håla mitt i Sverige betalar endast 1500 i månaden... då är allt inräknat. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273
Övr. Katt Jag har idag försäkringar till mina katter som täcker veterinär med upp till 60 000 kronor. Det är mellan försäkringen på den här sidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 707
Senast: kma
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 752
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.