Skaffa ett nytt marsvin som sällskap?

D

Donkey

Tog hand om ett marsvinspar i slutet av sommaren och honan är förmodligen dräktig. Sent på fredagkväll blev hanen ihjälbiten av en hund och nu är jag orolig för honan. Ska jag skaffa henne en kompis omgående och i så fall vilket kön? Kan hon gå med en ny hanne fast hon nog är dräktig? Eller ska jag vänta tills hon får ungar? Men om hon då inte är dräktig och får vara ensam jättelänge? Tycker jättesynd om henne och hoppas att hon inte blev chockad eftersom hunden kom in i buren. Hon verkar fysiskt helt oskadd i alla fall. Tacksam för svar!

Sv: Skaffa ett nytt marsvin som sällskap?

Jag skulle avvakta lite och se hur hon verkar må i övrigt, när chocken släppt. Ge henne mycket uppmärksamhet.
Om hon är dräktig så skulle jag inte skaffa någon kompis nu, utan behålla en liten hona från kullen.
Köp inte en till hane, då lär hon bli dräktig igen direkt efter födseln. Bäst att ha två av samma kön.

Jag håller med "hemlig". Avvakta ett litet tag tills hon lugnat sig. Sen tycker jag du ska ta henne till en veterinär som kan avgöra om hon faktiskt är dräktig eller inte. Är hon det så låt henne behålla en av honorna om det blir några. Är hon inte det så sätt ihop henne med en annan hona. Det finns många omplaceringar därute som behöver ett nytt hem...
Sätt inte ihop henne med en ny hane, det kommer bli en till dräktighet ganska omgående om han inte är kastrerad. Är aveln medveten och du tänker fortsätta? Skaffa då två hanar som sitter med varandra och släpp bara ihop honan med en av dom då du vill ha en kull, inte annars. En dräktighet tar hårt på kroppen och det är inte alltid så lätt att bli av med en kull.

Det är svårt att säga om du ska skaffa en ny eller inte om hon är dräktig. Det är svårt att veta vilket som kommer skapa mest stress hos henne. Att få gå ensam eller att få en ny kompis.
Om du skaffar en ny så bör det vara en hona, eller en kastrerad hane, att sätta henne med en ny hane är bara onödigt för är hon inte dräktig så lär hon bli det. Och även om hon är dräktig så kan han para henne på nytt direkt efter födseln. Och det är inte schysst mot henne.
Du kan ju också vänta och se, får hon ungar och där kommer en hona så kan du ju behålla den som kompis :).

Jag, tillskillnad får tidigare svar, tycker faktiskt inte att du ska ta henne till veterinären för att se om hon är dräktig. Det skapar bara onödig stress.

Och ifall du har tänkt avla vidare, och ändå inte vill ha en massa grisar så skaffa då inte två hanar och para med en av dem senare. För risken att hanarna inte kan gå att ha tillsammans sen är väldigt stor, då är det bättre att du lånar in en hane för parning.

Vet du förresten hur gammal hon är? Och om hon har haft någon kull tidigare?

Åh...? :o
Ok, eftersom både du och Meazs skriver samma sak vad gällande bråkande hanar så erkänner jag mitt misstag haha Meazs förslag om att i stälet låna in en hane låter vettigt.
Hur har det gått, TS?

Jag var in på en större djuraffär i Sundsvall och pratade lite med dem om hur jag ska göra och de tyckte också att jag skulle avvakta och se om det blir bebisar och behålla en hona av dem. Om det inte blir några så får jag väl ta mig en funderare då. De trodde också att det kunde vara svårt att sammanföra äldre marsvin med nya, men jag vill helst inte att hon ska vara ensam. Det var hanen som var mest sällskaplig och pratsam, hon är tyst och lite rädd, men när man har tagit upp henne och gosar så blir hon avslappnad och verkar mysa. På djuraffären såg jag att de hade en dvärgkanin med marsvinen. Kan det vara ett alternativ? Hon har haft ungar förut (fick två i senaste kullen) men jag är inte alldeles säker på ålder. Jag tycker nästan att hon har blivit smalare sen han dog, men det kanske är inbillning. Jag har aldrig kännt på ett dräktigt marsvin men jag tycker inte direkt att det känns som att det finns några bebisar i magen. Vet inte hur jag ska göra!!??:confused:

De trodde också att det kunde vara svårt att sammanföra äldre marsvin med nya
Äsch, dom snackar sk-t :o:p
Jag har många omplaceringar här hemma (5 st rättare sagt) Den äldsta var fyra år när hon kom hit och det var inga problem att sammanföra henne med resten. Visst blev det lite tjafs men det löste sig på en dag eller två. En annan hona var 2,5 år när hon kom hit. Hon gick direkt in i flocken utan vara sig bråk eller tjafs. Det är en personlighetsfråga och inte en åldersgrej.
Mina hanar var det mer tjafs på. Jag skrev i en tråd för ungefär en månad sen då jag tog emot en tvååring. Han hade suttit själv hela livet och helt plötsligt fick han två marsvinspolare (två hankastrater). Han blev skitglad medan min ena hane blev tvärförbannad. Det var några slagsmål i början men nu sitter dom i samma bur (just nu sover dom inte mer än nån decimeter från varandra :D) Så visst går det!

Angående kanin och marsvin i samma; Ja, det går det med men jag tror att ett marsvin, likväl en kanin, har mer utbyte av en artfrände, dvs en annan kanin eller ett annat marsvin. Man ska också vara medveten om risken att de KAN (även om det inte är så vanligt) smitta varandra med sjukdomar.

Agree, djuraffärer snackar dynga :p
Vi har sammanfört vuxna marsvinshanar som har gått med honor innan tillsammans och visst de har bråkat lite men de fungerar skit bra ihop. Att det blir lite smågnabb vid sammanförningar får man räkna med, det är ju en ny gruppdynamik som ska samordnas. Så länge inte någon av dem blir bitna och börjar blöda kraftigt. Bäst går det nog om man redan har ett vuxet marsvin och sammanför den med ett marsvin som är märkbart yngre.

Ok, då blir det nog så att jag köper en tjejkompis till henne. Jag skulle vilja få tips på saker som marsvin uppskattar tex leksaker och krypin till buren. Mat och vitaminer har jag läst på ganska mycket om, men gärna tips på något som de gillar skarpt.

Vad härligt att höra att hon ska få en kompis :laugh:

Ang saker de uppskattar... tja... marsvin är ganska enkla att få nöjda haha I matväg uppskattar mina t ex persilja, gurka, päron, morötter, sallad och äpple. Annars tycker dom mycket om att sova i sina hemmagjorda trähus. För lek... jag har kanske dålig fantasi men dom underhåller varandra ganska bra här ändå haha Det enda jag har egentligen utöver det vanliga som står på golvet är ett långt brett mjukt plaströr. Dom verkar tycka det är skitkul att springa fram och tillbaka genom det där :p Det finns fina tygtunnlar att köpa på djuraffären för några tior.
I topp av allt dom gillar måste jag nog dock säga; en stooooor hög med hö att ligga och bara mysa i :D

Mina gillar gröt gärna gjort på vetekli, inte för blöt dock utan mer som smuldeg i konsistensen. Gärna med nyponskalmjöl i. Hus och loft att hoppa upp på brukar gå hem, speciellt om man ställer en matskål på hyllan/taket. Då får de ju motion på samma gång. Grenar är också kul att barka av och äta upp kvarvarande löv från. Mina får pilkvistar men annars brukar fruktträd vara det man rekommenderar främst. Dock inte körsbärsträgrenar, fast det är ju ett bär(/stenfrukt), egentligen x)

Har ju letat efter en kompis till Mimmi som miste sin polare Musse, eftersom jag var övertygad om att hon inte var dräktig (hade ju tänkt spara en unge som kompis till henne annars). Men nu i morse när jag gosade med henne kände jag tydligt två "bullar" på hennes mage. Svårt att förklara, men det var som en avlång bubbla på varje sida av magen. Jag har ju känt igenom henne noga förut och absolut inte känt nåt sånt här. Så nu vill jag höra från någon med erfarenhet av dräktiga marsvin hur man känner det på dem. Dessutom är jag nyfiken på hur långt in i dräktigheten de är när man börjar känna ungarna på dem. Vill ju gärna veta hur långt det kan vara kvar till "nedsläpp". Sedan undrar jag om detta med C-vitamindroppar som jag läst att de måste få. Jag har ju plikttroget köpt detta och gett i vattnet, men nu tog flaskan slut och jag undrar hur viktigt det är att ge dem det. Hon har gott om hö, äpplen, morot, pellets och lite "marsvinslösgodis" som ser ut som färgade ostbågar som hon verkar tycka om. Väntar ivrigt på svar!

Vad är det för c-vitamindroppar?
Om det är såna man har i vattnet så kan du nästan sluta med det, det försvinner inom ett par timmar i alla fall i dagsljus.
Med de frukter hon får så tror jag att hon får i sig tillräckligt med c-vitamin ändå.
Mina äter äpplen och morötter dagligen och har nog inte fått extra c-vitamin någonsin tror jag (2 år nu).
Var försiktig med lösgodis till marsvin också, då det verkligen är som godis är för oss, dvs fettbildande.

Vitamindropparna är såna man har i vattnet och jag har gett dem eftersom jag läste att marsvin inte kunde tillgodogöra sig C-vitamin genom maten som andra djur. Men då kanske jag kan sluta med dem. Vad gäller "lösgodiset" trodde jag att allt sånt där småplock på djuraffären var bara nyttiga grejor. Har köpt torkade morotsflingor där också.

Hej!

Jag har en kompis som sysslar med både omplacering och avel med marsvin och det hon inte kan om marsvin är knappt värt att veta, grymt kunnig är hon! Jag pmar dig hennes hemsida då jag inte vet om man får göra det offentligt... Hur som, c-vitamindroppar är värdelöst. Det är samma sak med C-vitaminberikat torrfoder, c-vitaminet "försvinner" från fodret nästan på en gång, alltså strax efter tillverkningsdag. Helt värdelöst. Så som jag lärt mig bildar inte marsvinen eget C-vitamin utan behöver äta det via mat. Satsa på vitkål istället! Billigt och innehåller mycket C-vitamin. Persilja innehåller mycket nyttigheter och är jättepoppis hos marsvin.

Glöm inte att många marsvinshonor "toxar" när de är dräktiga, så bara för att din är dräktig behöver det inte bli ett lyckligt slut. Detta är bara en förvarning, så du inte blir alltför chockad om det nu skulle hända. Toxar honan så dör hon helt enkelt, vad jag vet i samband med förlossningen. Rätt vanligt bland marsvin, faktiskt, tyvärr. Och då finns det inget att göra.

Sedan måste hon få ett sällskap, annars har du ett olyckligt marsvin. Så blir det inga ungar så skaffa en till hona, och ta hjälp av någon som är kunnig. Eller varför inte 2 till så du får en mindre flock?

Hus, upp och nedvända blomkrukor (utkikspost) och rör att springa igenom tycker många marsvin om.

Lycka till!

Hittade denna tråden nu och tänkte se om jag kan ge några svar!

Beskrivningen på din hona tycker jag tyder på att hon är dräktig!
- När dom är dräktiga ska man inte bära för mycket på dom men dom ska gärna komma ut och röra sig lite. När man bär dom så ska man hålla och ge ett stadigt stöd under mage och rumpa.
- En hona som "toxar" drabbas av vad som heter Toxicos. Googla på det så får du upp massor information och tips. OM honan toxar behöver det inte alltid leda till döden om man är uppmärksam och i tidigt läge kan tvångsmata henne, men dom flesta dör tyvärr av det även hos stora uppfödare och även om man försöker tvångsmata.
- När dom är dräktiga har dom ännu större c-vitaminbehov. Ge henne vitkål, broccoli och även persilja är bra - persilja innehåller även lite kalcium som också är bra till dräktiga honor.
- Ha fortimell näringsdryck hemma (kan köpas på apoteket) i fall du behöver stödmata din hona under eller efter dräktigheten.
- Här är det även extraviktigt att hon ALLTID har tillgång till hö och färskt vatten.

Småplock i djuraffären är INTE nyttigt, djuraffärer kan oftast på tok för lite om marsvinens bästa!
Dom vill även man ska ha saltsten till marsvinen vilket man inte ska ha.

Tack för alla tips och svar! :bow:Men jag är fortfarande nyfiken på hur långt in i dräktigheten man börjar känna ungarna i hennes mage. Halvvägs eller vad?:confused:

Efter 4-5 veckor brukar dom säga har jag för mig dom säger man kan känna bäbisarna, tyda.

Jag har en högdräktig hona hemma som ska föda inom det närmsta och henne känner jag två ungar tydligt på henne, precis som du beskriver. Känner även hur dessa sparkar ibland. :)

Kom bara ihåg att vara försiktig med kålen om hon inte fått det innan ;)

Liknande trådar

Däggdjur Vänder mig till kloka buke för att få lite råd. Sommaren -01 skaffade vi ett kaninsyskonpar som levde tillsammans hela livet. I april...
Svar
4
· Visningar
2 696
Senast: Klaralove
·
Övr. Djur Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från...
Svar
10
· Visningar
1 244
Senast: vego96
·
Övr. Djur Min snart 14-årige son är lite inne på att han vill ha en skäggagam. Och jag tycker också att det vore skoj! De verkar vara väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 689
Senast: Sofiplopp
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama