Skaffa ett nytt marsvin som sällskap?

Sv: Skaffa ett nytt marsvin som sällskap?

Jag har köpt persilja till henne, men nu säger en arbetskamrat att det är giftigt för smådjur.:eek:Jag hoppas hon har fel! Har även på er inrådan köpt nypon som hon får. Hon ser ut att må fint i alla fall och blir tjockare och tjockare. Något annat att tänka på inför den stundande nedkomsten?

Åh...? :o
Ok, eftersom både du och Meazs skriver samma sak vad gällande bråkande hanar så erkänner jag mitt misstag haha Meazs förslag om att i stälet låna in en hane låter vettigt.
Hur har det gått, TS?

Äh, jag har tre hanar som går ihop och de är lyckliga och bråkar inte.
Det beror lite på vad det är för individer. ;)

Jag har köpt persilja till henne, men nu säger en arbetskamrat att det är giftigt för smådjur.:eek:?

Nää, persilja är knappast farligt för marsvin, grisarna härborta får det åtminstone en gång i veckan :laugh: Nypon har jag däremot ingen aning om, har aldrig gett.

Haha grejen är att jag också har tre hannar i en och samma bur och det är frid och fröjd (förutom när någon av honorna brunstar...då jävlar... :p) därav mitt allra första svar. Jag gav mig då de andra sa att det kunde bli osämja mellan hannarna om en av dom får gå med en hona och sedan släpps ihop med den andra hannen igen. Avundsjuka från den andra hannens sida kanske? Krashad rangordning?

Här delas det ut persilja regelbundet och har gjort så med flera marsvin i flera år.

Nypon ger jag också, men jag tar alltid bort kärnorna först.

Persilja är absolut inte farligt för dom, marsvin älskar det och det är väldigt nyttigt för dom också! :)

Du kan känna på hennes bäcken om det närmar sig. Bakre bäckenet kan öppna sig några veckor innan (min hona var öppen ca 1 finger i bakre i 2 veckor innan) men när främre vidgar sig så kommer ungen inom närmsta dagarna.
Bakre sitter ungefär vid svanskotan - ovan för analen kan man nog säga, främre känner du framför deras kön precis.
Tror du förstår när du känner.

Tryck inte för mycket på magen och bär lite och endast försiktigt på henne med stöd under magen.

Liknande trådar

Däggdjur Vänder mig till kloka buke för att få lite råd. Sommaren -01 skaffade vi ett kaninsyskonpar som levde tillsammans hela livet. I april...
Svar
4
· Visningar
2 696
Senast: Klaralove
·
Övr. Djur Jag skaffade ju en liten tjejkaninunge för ett par månader sen, som sällskap till min vuxna kanin. Allt funkade finfint, bortsett från...
Svar
10
· Visningar
1 244
Senast: vego96
·
Övr. Djur Min snart 14-årige son är lite inne på att han vill ha en skäggagam. Och jag tycker också att det vore skoj! De verkar vara väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 689
Senast: Sofiplopp
·
C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 787
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama