skaffa en till hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lainen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 016
L

lainen

Jag har i över ett år funderat på ytterligare en hund.
Jag har en hund som är 8 år nu.

Är det någon här som skaffat en valp med en så pass mkt äldre hund hemma redan?

Jag har varit ganska aktiv med min hund, vi har tränat agility,gått diverse kurser och så har hon fått motionera mkt, sprungit brevid cykel och häst.
Men hon orkar inte alls lika mkt som förr, blir trött eller tröttnar betydligt fortare än förr.

Jag känner väl lite att jag vill ha en till hund som orkar följa med lite mer, min hund kommer ju bara att bli äldre nu:(
Men samtidigt kanske det skapar problem om hon märker att den andra hunden får göra mkt mera med mig?

Jag är också rädd för att hon ska börja vakta valpen, hon kan vara ganska skällig vid hundmöten, och det kanske kan utvecklas betydligt mera om hon har en valp med sig, och då är jag rädd att valpen ska ta efter.

Ja överhuvudtaget att dom ska utveckla dåliga beteenden av varandra.

nåja skriv gärna om ni har några erfarenheter:)

Det är en pudel jag ska skaffa isåfall!:)

Sv: skaffa en till hund?

När jag skaffade Vidar så va gammtiken 9 år.
Nu var hon visserligen en sjukt lugn hund i sig.
Men det fungerade hur bra som helst :) ser absolut inget problem i att skaffa en valp om man har en äldre hund.

När jag skaffade min nuvarande hund Leia så var Gammeltanterna (RR och isländsk fårhund) 12 respektive 15 år så jag hade verkligen två gamla hundar. Jag tvekade länge för jag ville inte ha tre hundar på en gång och eftersom 15-åringen hade en ganska allvarlig, kronisk sjukdom (Addison) så väntade jag ganska länge på att hon skulle så att säga trilla av pinn. (Naturligtvis ville jag inte att hon skulle dö men man får ju vara lite realistisk.)
Men när även 12-åringen blev skadad insåg jag att det var stor risk att jag skulle bli hundlös så då skaffade jag Leia.
Det var inga större problem, Rr:en tyckte inte om valpar men så länge jag höll Leia i styr så funkade det. Dock fick jag ta bort Ilona som hon hette bara en månad efter att jag skaffade Leia, hade jag vetat det skulle jag skjutit på valpen men jag trodde att vi skulle få längre tid tillsammans.

Islänningen hängde med ett tag till och Leia lärde sig många bra saker av henne, tex att vara uppmärksam ute och att komma som ett skott på inkallning.

För oss gick det alltså på det hela taget bra.
En av mina bästa kompisar har en labbe som var drygt 9 när han fick en "lillebror", det har blivtit perfekt läge där aktiveringen och träningen gradvis har skjutits från den äldre till den yngre hunden. Nu är det dags för labben att gå i pension - han är 11 år - och "valpen" är redo att köras igång på allvar.

Lite OT men vad är det för ras du har nu? Såvida det inte är en riktigt storvuxen hund (tex mastiff, irländsk varghund) så tycker jag att det är lite väl ungt att bli trött. Lugnare, ja, helt klart, men blir hunden trött av aktiviteter den tidigare orkat med utan problem så kan det vara läge att kolla upp den om den bara är 8 år.
Men jag tycker absolut att det är lagom tid att skaffa en påläggskalv!

vad skönt att höra:)

nej hon är inte speciellt storvuxen, 20-25 kg.

Hon orkar fortfarande göra precis samma saker som förr, men hon blir trött mkt snabbare, hon blir inte trött på en gång, men har inte alls samma uthållighet som förr.
och lugnare är hon definitivt.

J
Är det någon här som skaffat en valp med en så pass mkt äldre hund hemma redan?

nåja skriv gärna om ni har några erfarenheter:)

Jag hade en 14-åring och en 9-åring när jag bestämde mig för att köpa valp vid årsskiftet. Tanken var att den gamle skulle få somna in framåt våren och valpen flytta hem efter det. Efter att alla hundarna hade träffat varandra kände jag att valpen skulle må bra av att gamle hunden fanns med i bilden för att balansera flocken och därför blev det så att valpen var hemma några omgångar för att lära känna oss och bli lite hemmastadd. Det funkade problemfritt. Nu är den gamle borta och valpen flyttar hem för gott om två veckor. Då har han hunnit att bli 6 mån. Han känner redan 9-åringen och oss och våra miljöer.

Jag tänker att det är en bra ålder att ta valpen medan den vuxna hunden fortfarande är i sin krafts dagar, så att den inte behöver sluta sitt liv med att bli hunsad av en uppväxande slyngel. När min 9-åring blir 12 kommer valpen vara 3 och det börjar då bli dags att tänka på nästa hund. Sen får jag två som är ganska lagom separerade i ålder under många år framöver om inget oförutsett händer.

Min gammelman var 11,5 år när jag skaffade min nuvarande hund, en omplacering som då var sex månader.
Min gamle blev som en valp på nytt och de lekte och hade verkligen jättekul :laugh: Jag insåg att han verkligen fick mycket mer livskvalite, han orkade mer och var gladare.
Min gammelman lärde också den nya många saker som att inte vara rädd för åska till exempel.
De fick lite drygt ett år ihop innan min gammelman blev akut sjuk och fick somna in och jag är väldigt glad att de fick den tiden ihop.

Visst ville den lille kata sig mot den äldre någon gång men eftersom det är jag som bestämmer här hemma så var det aldrig några problem. Däremot höll jag dem åtskilda på natten och när jag inte var hemma just för att det inte skulle bli några gruff.
De var/är okastrerade hanar båda två.

Jag var noga med att min äldre fortfarande var första hund så att säga, det var med honom jag grejade och den lille fick hänga på det han kunde och även där lärde han sig massor automatiskt.

Min gammelman hade också ovanan att skälla på andra hundar och även att dra i kopplet om han fick chansen men det gav jag aldrig den lille en chans att härma. Jag tror att eftersom man är medveten om de problem man har med den äldre hunden så är man snabbare med att korrigera den yngre så att det aldrig får bli ett problem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 328
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka